اولین پایگاه خبری سلامت استان کرمان

رازهای موفقیت درمان ارتدونسی، از زبان معروف ترین ارتدونتیست کرمان

سلامت تاریخ انتشار: 99/05/28 بدون نظر   629 بازدید

اندازه فونت    
رازهای موفقیت درمان ارتدونسی، از زبان معروف ترین ارتدونتیست کرمان

تهیه شده توسط: سیده سمیرا سجادی

به سراغ دکتر حسین فیاض منفرد مطرح ترین و برجسته ترین ارتودنتیست در استان کرمان رفتیم. ایشان علاوه بر حسن شهرت در ارتودنسی که موجب گردیده بیشترین میزان مراجعه متقاضیان ارتودنسی در استان کرمان را به خود اختصاص دهد، به عنوان کارآفرین موفق توانسته اند موفق ترین کلینیک دندانپزشکی شهر با تعداد قابل توجه پرسنل را راه اندازی و مدیریت نمایند؛ تا ضمن آشنایی با ایشان مباحثی را در اختیار مخاطبان قرار دهیم.

کرمان سلامت: امروزه بحث زیبایی دندان یکی از مهمترین چالش های اقشار مختلف شده است، به طوریکه عدم توجه به آن منجر به احساس نقص در چهره و در پی آن حتی مشکلات روانی نظیر از دست دادن اعتماد به نفس شده است.

از این رو تخصص ارتدونسی به عنوان شاخه ای قابل توجه در دندانپزشکی از جایگاه ویژه ای برخوردار شده است که با علم، دانش، مهارت و از طرفی با روش‌های مختلف، اقدام به اصلاح، منظم و هماهنگ کردن دندان ها می‌کند.

اما با توجه به زمان بر بودن طول این نوع درمان به اضافه به هزینه های مالی ناشی از آن مطمئنا اولین لازمه داشتن درمانی موفق، بهره بردن از پزشک حاذق و متبحر در این زمینه می باشد.

به همین دلیل به سراغ دکتر حسین فیاض منفرد مطرح ترین و برجسته ترین ارتودنتیست در استان کرمان رفتیم. ایشان علاوه بر حسن شهرت در ارتودنسی که موجب گردیده بیشترین میزان مراجعه متقاضیان ارتودنسی در استان کرمان را به خود اختصاص دهد، به عنوان کارآفرین موفق توانسته اند موفق ترین کلینیک دندانپزشکی شهر با تعداد قابل توجه پرسنل را راه اندازی و مدیریت نمایند؛ تا ضمن آشنایی با ایشان مباحثی را در اختیار مخاطبان قرار دهیم.

وی در مورد سوابق علمی خود می گوید: “سال ۱۳۷۲ به عنوان یکی از رتبه های برتر کنکور سراسری، موفق شدم در نخستین رشته و دانشگاه انتخابی خود، رشته دندانپزشکی، در«معتبرترین» دانشکده دندانپزشکی کشور یعنی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پذیرفته بشوم.

ایشان ادامه داد: در سال ۱۳۷۸ به عنوان فارغ التحصیل رتبه ممتاز دوره، مدرک دندانپزشکی عمومی را اخذ و به واسطه احراز رتبه نخست دوره توانستم بلافاصله و در همان سال در آزمون تخصصی ارتودنسی شرکت کرده و خوشبختانه توانستم به عنوان نخستین فارغ التحصیل دوره عمومی دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی که توانسته است بلافاصله پس از اخذ مدرک دوره عمومی، در رشته ارتودنسی این دانشکده پذیرفته شود به این مهم دست پیدا کنم. لازم به ذکر است تخصص ارتودنسی همواره پرطرفدارترین رشته تخصصی بین دندانپزشکان و دانشجویان دندانپزشکی بوده است.

دکتر فیاض منفرد اظهار داشت: در سال ۱۳۸۱ با کسب یکی از رتبه های برتر بورد تخصصی کشور تحصیلات تخصصی خود را به اتمام رسانده و پس از فراغت از تحصیل  تا ۱۳۸۸ به عنوان استادیار بخش ارتودنسی دانشکده دندانپزشکی کرمان مشغول به کار و همزمان دو کلینیک ارتودنسی در کرمان و تهران تاسیس نموده و تا کنون به طبابت مشغول بوده ام.

این متخصص ارتودنسی تاکید کرد: حاصل این بیست سال طبابت، هزاران کیس درمان شده ارتودنسی با نتایج کم نظیر بوده است که هنوز پس از گذشت سال های متمادی و به گواهی بیمارانی که بعضا نزدیک به دو دهه تحت مراقبت بنده هستند، دندان ها همچنان زیبایی و نظم دلپذیر خود را حفظ نموده اند .

با توجه به معرفی اجمالی از دکتر حسین فیاض منفرد، مشهورترین متخصص ارتودنسی کرمان سعی بر آن داریم به صورت کوتاه شما را با این شاخه از رشته دندانپزشکی آشنا کنیم.

جناب آقای دکتر، ممکن است به طور خلاصه در مورد درمان ارتودنسی و فلسفه انجام آن توضیح دهید؟

‎بله، حتما. همانطور که میدانید علم ارتودنسی دامنه وسیعی از توانمندی ها، از اصلاح ناهنجاری های شدید ارثی یا اکتسابی اسکلت فک ها گرفته تا رفع بهم ریختگی ها و بی نظمی های دندانی را شامل می شود. هدف نهایی این درمان ارتقا استانداردهای زیبایی صورت، لبخند و‌ همچنین بهبود سلامت درازمدت و بالتبع افزایش کارایی سیستم جویدن شامل: دندان‌ها، فکین و مفصل گیجگاهی فکی می باشد.

اساسا بهترین سن برای شروع درمان های ارتودنسی چه سنی است؟

‎سن مناسب برای درمان ارتودنسی بسته به نوع و منشا ناهنجاری و جنسیت فرد متفاوت است. معمولا ناهنجاری های فکی که ناشی از رشد کمتر یا بیشتر از حد نرمال فک هاست؛ می بایست در سنین پایین تر حتی از ۷ سالگی تحت درمان قرار بگیرد، لیکن زمان مناسب برای درمان ناهنجاری هایی که صرفا حاصل بهم ریختگی دندان هاست و فرد مشکل خاصی از جهت موقعیت فک ها ندارد، معمولا مقارن با افتادن کامل دندان های شیری و رویش دندان های دایمی جانشین یعنی حدود ۱۲-۱۳ سالگی می باشد. اما توصیه می شود اولین ویزیت ارتودنسی در سن ۸ سالگی انجام شود .

آیا جنسیت در سن مناسب برای شروع درمان تاثیر دارد؟

‎ به طور کلی از آنجاییکه بلوغ در دخترها زودتر از پسرها رخ می دهد، پروسه رشد و تکامل دندان ها و فکین نیز متناسب با آن در دخترها زودتر و در عین حال سریعتر از پسرها رخ می دهد. لذا برای استفاده بهینه از پتانسیل رشد اسکلت و اجتناب از به هدر رفتن فرصت مناسب برای تاثیر گذاری مطلوب در روند رشد فک ها، سن مطلوب شروع درمان ارتودنسی در دخترها اندکی پایین تر از موارد مشابه در پسرهاست.

چه روش هایی برای درمان ارتودنسی وجود دارد؟

‎در کل دستگاه های ارتودنسی شامل دو طبقه اصلی ثابت و متحرک می شوند. انواع ثابت در برگیرنده دستگاه هایی هستند که توسط پزشک روی دندان ها یا سایر نواحی اناتومیک در دهان به طور دایمی نصب می شوند و قابلیت جابجایی توسط بیمار را ندارند؛ شایع ترین فرم آن همان نگین ها یا براکت های ارتودنسی است. دسته دوم یعنی دستگاه های متحرک، شامل انواعی از دستگاه های درمانگر ارتودنسی هستند که توسط بیمار قابلیت جابجایی دارند و طبیعتا نه به طور همیشگی بلکه در ساعات خاصی از شبانه روز مورد استفاده قرار می گیرند .

بعضی از افراد معتقدند که درمان ارتودنسی می تواند به دندان ها آسیب برساند، آیا این اعتقاد صحت دارد؟                                      

پاسخ به این سوال نیازمند توضیح می باشد. ببینید درمان در ارتودنسی مانند همه فرایندهای درمانی در دندانپزشکی یا پزشکی شامل دو عنصر اصلی پزشک و بیمار می باشد، بدین معنا که اگر پزشک واجد تخصص، تبحر و تجربه لازم برای انجام درمان ارتودنسی باشد و بیمار نیز استانداردهای درمانی لازم شامل مراقبت های بهداشتی حین درمان، حضور منظم و به موقع در جلسات درمانی و استفاده مطلوب و طبق برنامه از دستگاه ها و اجزا متحرک درمان ارتودنسی را رعایت نماید، قطعا درمان ارتودنسی با موفقیت و بدون عارضه انجام خواهد شد.

علت اینکه بعضا شاهد برگشت نتایج درمان ارتودنسی هستیم چیست؟                      

  در مورد برگشت نتایج درمان ارتودنسی نیز همان دو عنصر پزشک و بیمار که در پرسش قبل بحث شد مطرح می باشد.

چنانچه پزشک اصول فاز نگهداری و تثبیت نتایج ارتودنسی پس از پایان درمان را به درستی درک کرده و لحاظ نماید و بیمار نیز دستورالعمل های مرتبط با دستگاه های نگهدارنده را رعایت نماید، احتمال برگشت نتایج تقریبا نزدیک به صفر خواهد بود .

در پایان بفرمایید که راز موفقیت شما به عنوان یک ارتودنتیست موفق و خوشنام چیست؟

‎اساسا درمان هایی که بنده طی بیست سال طبابت خود به بیماران ارایه داده ام شامل چند تضمین بوده است: تضمین ایده ال ترین نتیجه ممکن، تضمین عدم تحمیل کوچکترین آسیب به دندان ها و بافت های پیرامونی آنها در اثر درمان ارتودنسی و نهایتا تضمین ماندگاری مادام العمر و بدون بازگشت نتایج.

از دیدگاه خودم مهمترین عواملی که باعث شده بنده بتوانم تضمین های فوق الذکر را برای هزاران بیمار خود طی این سالها عملا ارایه نمایم و خود را به عنوان یکی از معتبرترین ارتودنتیست های شهر کرمان مطرح نمایم شامل موارد زیر است:

  • ·         برخورداری از برجسته ترین سوابق تحصیلی در معتبرترین دانشکده دندانپزشکی کشور .
  • ·       بکار گیری جدیدترین متدهای درمانی روز دنیا و بهره گیری از مدرن ترین دستگاه های ارتودنسی تولید امریکا به ویژه محصولات بی نظیر کمپانی American Orthodontics
  • پیگیری پیوسته آخرین پیشرفت های صورت گرفته در زمینه ارتودنسی از طریق مقالات و کتب یا شرکت در کنفرانس های داخلی و خارجی
  • اعتقاد راسخ به دیسپلین های آکادمیک درمان ارتودنسی و پرهیز از هرگونه کم توجهی و یا میان بر در طول درمان .
  • ·       بهره مندی از مشاوره سایر همکاران به ویژه همکاران شاغل در اروپا و امریکا .
  • حضور مستقیم همیشگی و از نزدیک؛ بدین معنی که هیچ گاه و تحت هیچ شرایطی مسولیت درمان بیماران حتی برای یک دوره کوتاه و یا برای ساده ترین جزییات درمانی را به همکاران دیگر واگذار ننموده ام و همواره شخصا بر همه جزییات درمانی بیمارانم نظارت داشته ام.
  • ·       سرلوحه قرار دادن حسن خلق در ارتباط با بیماران و یا والدین حین درمان و مهمتر از آن پاسخگو بودن به بیماران در دراز مدت؛ یکی از بارزترین مشخصه های کلینیک های تحت نظارت بنده دنبال کردن بیماران و نتایج درمان آنها برای سال های طولانی پس از اتمام درمان می باشد. بنده در کلینیک خود همچنان پذیرای بیماران حتی بیست سال گذشته، جهت پاسخ به پرسش های احتمالی ایشان می باشم .
  • و‌ نهایتا، تاثیر غیر قابل انکار مدیریت فنی اصولی، کارآمد و علم مدار در مجموعه های درمانی. اینجانب طی دو دهه طبابت ارتودنسی در دو کلینیک ارتودنسی با پذیرش بیماران زیاد، همزمان با تلاش برای ارایه بالاترین استانداردهای درمانی و لحاظ کردن سختگیرانه ترین اصول اخلاق پزشکی، اعتقاد راسخ داشته ام که همگام با حساسیت در درمان بیماران می بایست یک جریان مدیریتی با دیسیپلین، علمی و به روز در مجموعه درمانی حاکم باشد و هم راستا با بالا نگه داشتن کیفیت درمانی، کیفیت قابل قبولی در زمینه امور مدیریتی شامل مسایل مربوط به پرسنل، تجهیزات، امکانات فیزیکی، عمرانی و تاسیساتی، مسایل مالی، برندینگ، تبلیغات و…. نیز می بایست در کلینیک جاری و حاکم باشد؛ که این مهم یکی از رئوس بسیار حایز اهمیت در سیاست کاری بنده در این سال ها بوده است .

در پایان لازم می دانیم به پاس سال ها تلاش در حوزه های درمان و کارآفرینی استان کرمان، از جناب آقای دکتر فیاض منفرد کمال تقدیر و تشکر را داشته باشیم.

مطالب مرتبط
رفتن به ابتدای صفحه