شوتی سواران ناامن کننده های جاده

اجتماعی تاریخ انتشار: 02/05/16 بدون نظر   531 بازدید

اندازه فونت    
شوتی سواران ناامن کننده های جاده

همراه با افزایش شمار خودروهای قاچاق‌بَر که به اصطلاح «شوتی» نامیده می‌شوند و در پایتخت نیز این روزها به فراوانی و وضوح دیده می شوند، شاهد طیف گسترده ای از نظرات مردم درباره این خودروها هستیم که به ریشه شکل‌گیری تا آسیب‌های آن می‌پردازند.

کرمان سلامت: مصاحبه‌ها و گزارش‌های مختلفی درباره خودروهای شوتی که به جابه‌جایی اجناس قاچاق می‌پردازند، در رسانه‌های مکتوب و مجازی منتشر شده است که البته نتوانسته تاثیر چندانی بر مدیریت این معضل اجتماعی داشته باشد؛ معضلی که نه تنها چهره جاده‌ها و خیابان‌ها را زشت کرده بلکه منجر به ناامن‌سازی تردد شهروندان نیز شده است.

مسئولان انتظامی نظرات متفاوتی در مدیریت این پدیده دارند؛ جانشین فرماندهی نیروی انتظامی استفاده از خودروهای شوتی را در حال تبدیل شدن به رویه عادی توصیف کرده و نسبت به آن هشدار داده و بر برخورد جدی و سریع با این پدیده تاکید کرده است.

از سوی دیگر برخی مقامات انتظامی ریشه مشکل را در قوانین واردات کالا می‌دانند که باعث شده زمینه قاچاق فراهم شود و حمل و نقل کالای قاچاق را به خدمات و فعالیتی سودآور تبدیل کند. این افراد معتقد هستند برای برخورد جدی با این پدیده ابتدا باید قوانین اصلاح شود و سپس اقدامات انتظامی صورت گیرد.

با این حال در گزارش‌ها و اخبار متعدد با موضوع خودروهای شوتی شاهد اظهار نظرهای متفاوت افکار عمومی و مردم هستیم که مواردی از آنها از یادداشت‌های مردمی در ذیل اخبار انتشار یافته ایرنا از جمله گزارشی با عنوان «ترمز شوتی ها را بکشید» در این خصوص جمع آوری شده است.

بیکاری؛ علت اصلی جابه‌جایی اجناس قاچاق

یکی از کاربران به موضوع بیکاری اشاره کرد و نوشت: «هرچند اغلب این شوتی های قاچاق بر به دلایلی از جمله بیکاری دست به این اقدام خطرناک می شنند اما باز هم توجیهی ندارد و از طرفی باید اذعان کرد که هیچ کس حاضر نیست به خاطر مبلغی اندک جان خودش رو به خطر بیندازد».

یکی دیگر از مخاطبان در این خصوص معتقد است توزیع نامناسب امکانات و فرصت های شغلی میان مناطق مرکزی کشور به خصوص پایتخت با استان های جنوبی و غربی سبب دامن زدن به فعالیت غیرقانونی قاچاق کالا با استفاده از خودروهای شوتی شده است و در صورتی که جوانان این مناطق به خوبی از عمق خطری که این نوع فعالیت برای سلامتی و جان شان دارد، اما از سر ناچاری و برای لقمه نانی به سینه جاده می زنند.

رقبای جدید و رانندگی‌های حادثه‌آفرین شوتی‌ها

اما یکی از کاربران رانندگی‌های حادثه آفرین شوتی‌ها را ناشی از ورود رقبایشان در استان‌های دیگر دانست و افزود: «به نظر من تا زمانی که بچه‌های جنوب به قولی شوتی‌باز بودند، نه سرعت میرفتند و نه دردسر درست می‌کردند ولی از زمانی که بچه‌های سایر شهرها به این حرفه روی آوردند، مردم‌آزاری می‌کنند. در جنوب کشور به لنج‌ها هم سالانه یکبار اجازه می‌دهند که به دبی بروند، ملت چه کار کنند؟ بعد از آن هم وقتی لنج بیاید باید حداقل چهار تا ۶ ماه در صف گمرک باشند که همه اجناس در اثر گرما پوسیده می‌شود، لنج در اثر گرما آتش می‌گیرد و سرمایه مردم ذوب می‌شود.»

ناامن‌سازی جاده‌ها

کاربری هم به مشاهدات عینی و رانندگی خطرناک خودروهای شوتی اشاره کرده و خواستار برخورد جدی با آنها شده است. وی گفت: «در اتوبان قم تهران با سرعت خیلی زیاد رانندگی می‌کنند و بسیار رانندگی خطرناکی دارند. لطفا اولویت اول اتوبان قم تهران باشد.»

کاربر دیگری می‌نویسد: «در مسیر نائین به اردستان در حرکت بودیم؛ ۱۲ شب بود که با نور بالای شدید خودروی پشت سری، کنار زدم تا رد شد؛ یکی نه، هفت خودرو سمند، پارس و ۴۰۵ بودند که پلاک‌های خود را پوشانده و با سرعت سرسام آور در حرکت بودند؛ با پلیس تماس گرفتم، گفتند می‌دانیم کار هر شب آنها است بعد از آن به پلیس راه اردستان هم اعلام کردم که آنها هم مطلع بودند و گفتند که در برخی از موارد اگر آنها احساس خطر کنند حتی خلاف جهت هم حرکت می‌کنند که بسیار خطرناک هستند؛ از دولت می‌خواهم فکری به حال آنها کند چون امنیت جامعه را به خطر می‌اندازند.»

یک راننده کامیون هم می‌نویسد: «خیلی وقته که این اتفاق افتاده، الان در مسیر بندر امام به تهران حق تقدم با خودروهای شوتی و پراید وانت‌های حمل قاچاق است و ما راننده کامیون‌ها واقعا خسته شدیم.»

انتقاد و تمجید پلیس

در میان نظرات مخاطبان ایرنا، انتقاد و تمجید از نیروی انتظامی در برخورد با خودروهای شوتی نیز بسیار دیده می‌شود. یکی از مخاطبان به رشادت‌های نیروهای انتظامی در مقابله با قاچاقچیان و به شهادت رسیدن آنها در حین انجام وظیفه اشاره کرد و در عین حال گفت که باید با قاطعیت بیشتر با قدرت گرفتن مافیای قاچاق برخورد شود.

اما یکی از مخاطبان علاوه بر همدردی با نیروی انتظامی در مقابله با این خودروها، نوک پیکان تقصیر را مربوط به مسئولان دانست و با قدردانی از شهدای فراجا می‌نویسد: «اول اینکه در شهرهای جنوبی به دلایلی از جمله بیکاری، قاچاق از روی اجبار است و به باور من شوتی سواران برای یافتن لقمه نانی، جان خود را به خطر می اندازند و گرنه آنها هم از قانون شکنی استقبالی نمی کنند.»

این نظرات بخشی از چندصد یادداشتی بود که مخاطبان برای ایرنا ارسال کردند و اکثریت آنها هم بر غیرقانونی، آسیب‌زا و خطرناک بودن پدیده جابه جایی کالاهای قاچاق با خودروهای شوتی تاکید کردند و در عین حال دلایلی هم برای بروز این پدیدی برشمردند.

منبع: ایرنا

مطالب مرتبط
رفتن به ابتدای صفحه