اولین پایگاه خبری سلامت استان کرمان

گل ختمی و خواص بی‌نظیر آن

سلامت تاریخ انتشار: 99/03/22 بدون نظر   811 بازدید

اندازه فونت    
گل ختمی و خواص بی‌نظیر آن

گل ختمی

کرمان سلامت: خَتمی (Althaea officinalis) از جمله گیاهانی است که گل و میوه و ریشه آن مصرف دارویی دارد. ختمی، گیاهی علفی، پایا به ارتفاع تا ۱/۵ متر و پوشیده از کرک است. برگ های این گیاه با پهنک بزرگ و شامل ۵-۳ لب دندانه دار است. ختمی گل هایی به رنگ سفید مایل به گلی یا ارغوانی دارد که در قسمت های انتهایی ساقه اکثرا به صورت ۳ تایی دیده می شوند.

این گیاه ضددرد، ضدباکتری، ضدسم، ضد التهاب، ضدسرفه، ضدعفونی کننده، ضداحتقان، ضد کرم، ادرارآور، خلط آور، کاهشدهنده ی قند خون، محرک سیستم ایمنی بدن، ملین و مسهل است.

خواص گل ختمی

گل ختمی و درمان تب

تب می تواند نشانه این باشد که بدن شما در برابر حضور باکتری ها یا ویروس هایی که به سنگر سیستم ایمنی حمله می کنند، دفاع می کند. در این نقطه، این گیاه می تواند فردی که تب دارد را درمان کند. چیزی که باعث می شود گل ختمی برای درمان تب داشته باشد، وجود خواص ضد عفونی اش است. این گیاه به رفع گرفتگی بینی و درمان علائم سرماخوردگی کمک خواهد کرد ، که منجر به درمان طبیعی تب می شود.

درمان زخم

گیاهانی که دارای اثرات ضد التهابی هستند، درد زخم ها و کوفتگی را کاهش می دهند. این در مورد گل ختمی نیز صادق است. مشخص شده است که فواید سلامتی آن به گونه ای است که به التیام سریع تر زخم ها کمک می کند. این گیاه باعث کاهش درد ناشی از آسیب می شود. برای درمان زخم، شما می توانید برگ های این گیاه را بجوشانید و آن را به منطقه آسیب دیده اعمال کنید.

درمان گلو درد

همه ی ما تقریبا با این خاصیت گل ختمی آشنا هستیم و میدانیم جوشانده این گیاه نسخه ی عالی طب سنتی برای درمان گلو درد است. شما می توانید برای این کار از گل ها، دانه ها و ریشه های گل ختمی استفاده کنید. توصیه می شود که این چای را برای درمان سرفه خشک و جلوگیری از سوزش گلو بنوشید.

درمان سرماخوردگی

علاوه بر توانایی این گیاه برای درمان گلو درد، این گیاه می تواند برای درمان تب و سرماخوردگی هم مفید باشد. شما می توانید این چای را از دانه ها، ریشه ها و گل های گل ختمی تهیه کنید. بعد از آن می توانید این چای گیاه را بنوشید تا تب و سرماخوردگی را کاهش دهید که به اثرات التهاب بدن مرتبط است. این چای به افزایش گردش بدن و سم زدایی کمک خواهد کرد. در واقع، این چای گیاهی بدن شما را آرام خواهد کرد.

تحریک اشتها با گل ختمی

تسکین مشکلات تنفسی

شما می توانید برای درمان مشکلات تنفسی مانند آسم و گرفتگی بینی، چای گل ختمی بنوشید. در واقع می توانید به سادگی ریشه آن را آسیاب کنید و آن را به عنوان یک چای تهیه کنید.

تحریک اشتها با گل ختمی

ریشه گل ختمی را می توان به عنوان یک محرک اشتها مصرف کرد. مطالعات مختلف ثابت کرده اند که ماهیت نشاسته ای ریشه گل ختمی، سطح اشتها را افزایش می دهد.

دندان درآوردن نوزادان

می توانید یک دهانشویه را با ریشه های گل ختمی تهیه کنید و سپس تحریکی را که در زمان دندان دراوردن تجربه می کنند کم می کند. علاوه بر تسکین سوزش، خواص ضد درد به کاهش درد که اغلب همراه با دندان دراوردن همراه است، کمک می کند.

سلامت دستگاه گوارش

این گیاه اثرات ضد التهابی دارد که بدن را از خطر بیماری ها محافظت می کند. هم چنین این گیاه خواص آرامش بخش دارد که در سلامت دستگاه گوارش نقش دارد.

گل ختمی منبع ویتامین ها و مواد معدنی

ریشه های خوراکی این گیاه گلدار حاوی مقادیر مناسب ویتامین B و C است. علاوه بر این، می توان مواد معدنی مختلفی از جمله کلسیم، مس، آهن، روی و ید را در ریشه ها یافت.

بهبود گردش خون

یکی از فواید سلامتی این گیاه روشی است که گردش خون را افزایش می دهد. مشخص شده که عصاره گل های ختمی می تواند گردش خون را نیز ترویج کند. توصیه می شود ۵ میلی لیتر از عصاره اش را در یک روز بنوشید تا بهترین نتایج سلامتی را به دست آورید.

درمان خونریزی لثه

مشخص شده است که گل ختمی می تواند به عنوان دهانشویه استفاده شود. هم چنین به خاطر وجود خواص ضد التهابی اش به درمان درد لثه، و سوزش نیز کمک می کند. خود دهانشویه اش نیز می تواند از ریشه این گیاه ساخته شود. علاوه بر این، گل های ختمی می توانند به عنوان تسکین دهنده، ادرار آور و نرم کننده عمل کنند.

بهبود بهداشت و سلامت زنان

در حقیقت، عصاره گل ها و ریشه های گل ختمی به مقابله با انواع بیماری ها کمک خواهد کرد. ریشه ها و گلهای ختمی به تسکین درد و سوزش معده در زنان کمک خواهند کرد. یکی از کاربردهای درمانی مهم این گیاه کمک به درمان خروج واژینال می باشد.

شما می توانید گل و ریشه هایش را آسیاب کنید و با اضافه کردن عسل آن را به یک چایی تبدیل کنید. بنابراین، با مزایای ارائه شده توسط گل ختمی، سلامتی زنان را به طور حتم ارتقا خواهد یافت.

فواید گل ختمی در دوران بارداری

گفته می شود که گل ختمی برای افزایش تولید شیر زنان مفید خواهد بود. به همین دلیل، شما می توانید ریشه ها و برگ هایش را بجوشانید و این کار را انجام دهید. علاوه بر این، گل ختمی می تواند از سقط جنین جلوگیری کند.

گل ختمی و خواص بی‌نظیر آن

بهبود سلامت پوست و مو

گل ختمی پوست شما را به پوستی نرم و درخشان و مرطوب تبدیل می کند. عصاره این گیاه برای آبرسانی پوست، نگه داشتن رطوبت و نرم کردن پوست شناخته می شود. این نرم کننده غیر چرب به خاطر نرم کنندگی اش شناخته شده است و آن را به یک درمان خانگی برای پوست های خشک تبدیل کرده است.

عصاره آن همچنین به پوست انعطاف پذیری و کشسانی می دهد و آن را جوان و درخشان نگه می دارد.

آزمایش های انجام شده در طول دهه ۱۹۶۰ نشان دادند که این ریشه ها پتانسیل آزاد کردن شرایط مختلف پوست را دارند، از جمله برامدگی هایی که با اگزما و پسوریازیس همراه هستند را نیز از بین خواهند برد. هم چنین شما می توانید بریدگی ها، خراش و زخم های کوچک را با استفاده از ریشه های این گیاه التیام ببخشید.

گل ختمی نه تنها مزایای سلامتی را تامین می کند، بلکه در ارتقا سلامت مو نیز نقش مهمی دارد. گل ختمی می تواند به عنوان نرم کننده گیاهی موثر استفاده شود. در نتیجه با استفاده منظم از این نرم کننده مو، شما موهای صاف و نرمی خواهید داشت و در واقع از شر موهای خشک خلاص می شوید.

یکی از مشکلات عمده با موهای مجعد این است که به راحتی به هم پیچیده می شود و باز کردن گره ها یکی از سخت ترین کارها است. می توانید با جوشانده این گیاه به اهداف درمانیتان برسید.

عوارض احتمالی مصرف این گیاه

  • گل ختمی، می‌تواند در فرآیندی که بدن استامینوفن را فرآوری می‌کند تاثیر بگذارد؛ هر چند این تاثیرگذاری احتمالا بسیار ضعیف است.
  • زنان باردار و مادران شیرده باید از زیاد خوردن آن پرهیز کنند.
  • کسانی که سرد مزاج هستند باید ختمی را با عسل بخورند.

 طرز تهیه دمنوش این گیاه

یک قاشق غذاخوری گل ختمی، را در قوری بریزید و روی آن آب با دمای ۷۰ یا ۸۰ درجه ریخته و اجازه دهید که به مدت ۱۵ دقیقه دم بکشد. در صورت تمایل می توانید آن را با کمی عسل شیرین کنید.

برای دم کردن ریشه این گیاه ابتدا ریشه آن را تمیز کرده و در یک لیتر آب جوش ریخته و اجازه دهید که به مدت ۳۰ دقیقه دم بکشد پس از سرد شدن آن را از صافی عبور داده و در صورت تمایل با عسل شیرین کنید.: طبنا

مطالب مرتبط
رفتن به ابتدای صفحه