اولین پایگاه خبری سلامت استان کرمان

بی توجهی، مهمترین عامل گسست خانواده هاست

کرمان تاریخ انتشار: 02/04/26 بدون نظر   748 بازدید

اندازه فونت    
بی توجهی، مهمترین عامل گسست خانواده هاست

مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: برخلاف تصورات ما و در اولویت بندی ها بازرترین عاملی که در خانواده موجب گسست می شود، بی توجهی زوجین به یکدیگر است در حالی که فقر، بیکاری و سایر موارد در این زمینه بیشتر مد نظر افراد است و البته این موارد نیز به سهم خود در گسست خانواده نقش دارند.

کرمان سلامت: علیرضا وحیدزاده مدیرکل بهزیستی استان کرمان در نشست خبری به مناسبت هفته بهزیستی اظهار داشت:  برخلاف تصورات ما و در اولویت بندی ها بازرترین عاملی که در خانواده موجب گسست می شود، بی توجهی زوجین به یکدیگر است در حالی که فقر، بیکاری و سایر موارد در این زمینه بیشتر مد نظر افراد است و البته این موارد نیز به سهم خود در گسست خانواده نقش دارند.

وی با بیان اینکه ۹ عامل موجب گسست خانواده و ایجاد تنش می شود که مورد ارزیابی قرار گرفته اند اظهار داشت: در راستای مقابله با اسیب ها نیازمند ابزارهای مداخله ای هستیم.

وحیدزاده گفت: بعد از این مورد بی احترامی و مسئولیت ناپذیری نهمین عامل است و آخرین مورد اعتیاداست که موجب گسست خانواده می شود.

وی با تاکید بر اینکه با وجود آگاهی از اولویت های ناهنجاری های اجتماعی بازرترین مهارتی که روی آن تاکید می شود ایجاد ارتباط موثر است تصریح کرد: ریشه بسیاری از ناهنجاری ها در خانواده شکل می گیرد.

وی به عوامل گسست خانواده اشاره و تصریح کرد:  پس از بی توجهی ،  بی‌احترامی و بی مسئولیتی از عوامل گسست خانواده هاست و اعتیاد جزو نهمین عامل از هم‌پاشی خانواده به شمار می رود.

مدیرکل بهزیستی کرمان با بیان اینکه بدسرپرستی و کودک آزاری به ترتیب بیشترین آسیب‌های استان کرمان را به خود اختصاص داده اند گفت: ۹۹ درصد نوزدانی که به شیرخوارگاه این استان ارجاع می شوند نیز از مادران معتاد متولد شده‌اند و درگیر اعتیاد هستند.

علیرضا وحیدزاده افزود: کودک آزاری در پی بدسرپرستی و گسست خانواده رخ می دهد

علیرضا وحید زاده با تاکید بر لزوم توانمندسازی مددجویان بهزیستی  تصریح کرد: بزودی پردیس توانمند سازی و کارآفرینی و توسعه و نوآوری‌های اجتماعی به بهره برداری می رسد که در این مجموعه ۲۰ بسته شغلی در آن مشخص و شتاب‌ دهندهای مشخصی نیز برای هر بسته تعریف شده است که در آن توانمند سازی پایدار جامعه هدف بهزیستی تا خروج از چرخه حمایت و حتی تبدیلر شدن به حامی در آن پیگیری می شود.

,حیدزاده با اشاره به ابتکار جدید بهزیستی در  راستای پیوند بین خانواده ها اظهار داشت : طرح سنجش سلامت زندگی خانواده ها در ۳ تا ۵ سال پس از ازدواج به زودی در کرمان اجرا خواهد شد و این خانواده ها در مراکز نوآوری اجتماعی مورد سنجش علمی قرار می‌گیرند.

وی اظهار داشت: تعارض موجود در خانواده ها به منظور بهبود روابط شناسایی و روی آنها کار می ‌شود.

مدیرکل بهزیستی کرمان با بیان اینکه ۶۰ هزار پرونده توانبخشی در استان کرمان وجود دارد و حدود ۵۰ هزار مورد از این تعداد را مستمری بگیران تشکیل می دهند تصریح کرد: بیش از ۱۰ تا ۱۱ هزار زن سرپرست خانوار از بهزیستی خدمات دریافت می کنند.

وی با بیان اینکه هزار کودک بی سرپرست در مراکز بهزیستی استان نگهداری می ‌شوند اظهارداشت: بیش از سه هزار مورد نیز در شبکه خویشاوندی نگهداری و توسط بهزیستی امداد رسانی می شوند.

این مسئول با تاکید بر اینکه تغییر فکر و نگرش افراد دشوار است گفت: برخی سنت ها و اعتقادات اشتباه، منجر به بروز برخی آسیب ها می شوند.

وحیدزاده درباره کودک همسری نیز گفت: دستگاه قضا، بهزیستی و سایر سازمان های متولی روی این مهم کار می‌ کنند اما تغییر نگرش و فکر افراد بسیار دشوار است و به زمان زیادی نیاز دارد.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان اظهار داشت: باورهای سنتی و عرفی در بسیاری اوقات انسجام‌بخش و در برخی زمان ها دست و پا گیر است و تغییر این باورها دشوار خواهد بود؛ برای جلوگیری از کودک‌همسری اقدامات فرهنگی و تبیین مسائل اجتماعی براساس آمار در حال انجام است.

وی با بیان اینکه باورهای سنتی و عرفی نقش داربست حمایتی را بازی می کنند و انسجام بخش هستند اما گاهی همین باورها دست و پا گیر می شوند افزود: تبیین مسائل اجتماعی در دستور کار سازمان بهزیستی قرار دارد.

وحیدزاده با اشاره به احصای آسیب های اجتماعی، موانع، معلولیت ها و غیره در مناطق مختلف توسط بهزیستی تصریح کرد: انجام این موارد از جمله وظایف بهزیستی است.

وی با تاکید بر اینکه مداخلات بهزیستی در بروز و ظهور آسیب های اجتماعی مهم است افزود: بر اساس میزان ارجاعات میزان مداخلات تعیین می شود.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان افزود: برخی از ناهنجاری و اختلالات از فضای مجازی نشات می گیرد و منبع تغذیه بسیاری از ناهنجاری ها فضای مجازی است به طوری که در روابط زناشویی انتظارات طرفین از یکدیگر به طوری تعریف می شود که در سنت، باور و عرف طرفین و جامعه نمی گنجد که این موارد به مداخلات قوی و البته هزینه بر نیاز دارد.

معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی استان کرمان گفت: ۹۹ درصد نوزادانی که به شیرخوارگاه‌های استان کرمان می‌آورند، معتاد هستند؛ نوزاد متولد شده از مادر مبتلا به هروئین نیز در کرمان داریم.

وی گفت: بیشترین نوع مصرف مواد مخدر در استان کرمان سنتی از جمله تریاک و متعلقات آن است اما در نسل جوان مصرف مواد صنعتی اولویت بالا و نگران کننده ای دارد.

خسرو ملک‌شاهی گفت: شرایط اعتیاد در استان کرمان خیلی جالب نیست آماری که به ما اعلام شده در مصرف مواد مخدر کرمان جزو چند استان نخست است.

وی بیان کرد: مصرف مواد مخدر به سمت مواد محرک در حال حرکت و متوسط سنی مصرف مواد مخدر در حال نزول است.

ملک شاهی ادامه داد: در گذشته سن مصرف مواد زیر ۳۵ سال بود که اکنون به زیر ۳۰ سال رسیده است.

وی با بیان اینکه حدود ۱۰ درصد مصرف کنندگان مواد مخدر در استان کرمان بانوان هستند گفت: اعتیاد یکی از دلایل بروز آسیب های اجتماعی است.

وی همچنین با اشاره به اینکه قانون اختیاری شدن غربالگری ژنتیک ابلاغ نشده است گفت: سالانه ۳۰ هزار تا ۵۰ هزار معلولیت در کشور به وجود می‌آید که ۵۰ درصد آنها ژنتیکی است.

ملک شاهی با بیان اینکه توسعه مشاوره ژنتیک سیاست ما در بهزیستی است گفت: بیش از ۲۰ هزار بیماری ژنتیکی داریم اما خانواده ها مشاوره ژنتیک را می بینند و دانش جامعه در این مورد افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به افزایش آمار سالمندی در جامعه گفت: آمار سالمندان استان کرمان حدود ۹ درصد است اما اگر پیشگیری انجام نشود این آمار به ۳۰ درصد خواهد رسید که باید جمعیت جوان جایگزین شود.

معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی استان کرمان بیان کرد: خانواده‌هایی که دارای بیش از پنج معلول هستند مورد شناسایی قرار گرفته اند که در کل استان ۹ خانواده وجود دارد.

وی با بیان اینکه معلولیت‌ های جسمی حرکتی، در صدر معلولیت‌های استان کرمان قرار دارند افزود: تصادفات عامل اصلی و سقوط از ارتفاع عامل بعدی ایجاد معلولیت های جسمی حرکتی است.

وی با اشاره به اینکه حدود سه سال است که غربالگری های ژنتیکی توسط دولتمردان محدود شده است که ما نیز به برخی موارد آن نقد داریم گفت: بیش از ۲۰ هزار بیماری ژنتیکی وجود دارد و مشاوره دادن در بخش ژنتیک دشوار است زیرا باید در مورد تولد یک انسان تصمیم گیری و مشاوره داد.

ملک شاهی افزود: ۱۱ مرکز غربالگری ژنتیک در استان کرمان وجود دارد و مشاوران خوبی در این بخش در کرمان فعال هستند.

وی تصریح کرد: سازمان بهزیستی در بخش غربالگری ژنتیک اقدامات موثری انجام داده به طوری که ۹ خانواده پنج معلول و بیشتر در کل استان در وهله نخست با هدف انجام مشاوره شناسایی شدند و اکنون به فاز ۲ معلولیتی ها رسیده ایم.

مطالب مرتبط
رفتن به ابتدای صفحه