توجه به اقشار آسیب پذیر از نکات مثبت بودجه سال ۱۴۰۳ است

اجتماعی , انتخابات تاریخ انتشار: 02/10/29 بدون نظر   503 بازدید

اندازه فونت    
توجه به اقشار آسیب پذیر از نکات مثبت بودجه سال ۱۴۰۳ است

رییس فراکسیون اصناف و اشتغال مجلس گفت: یکی از نکات قابل توجه و مثبت بودجه سال ۱۴۰۳ توجه به اقشار آسیب‌پذیر به شمار می‌رود که خوشبختانه دولت در این راستا گام‌های اساسی و مهمی برداشته و پیشنهادهای قابل قبولی را در بودجه ارائه کرده است.

کرمان سلامت: شهباز حسن‌پور می گوید: یکی دیگر از نقاط قوت بودجه سال آینده توجه به همسان سازی حقوق بازنشستگان است که بعد از رفت و برگشت های زیاد بین دولت و مجلس انجام شد؛ خوشبختانه این مهم به این جمع بندی رسید که ۵۷ همت به بودجه کشور اضافه شود تا بتوانند اضافه همسان سازی حقوق را پرداخت کنند.

وی اظهار داشت: همچنین در بودجه سال آینده موارد قابل توجهی در زمینه اشتغال پیش بینی شده و امید که سال آینده بتوانیم با سرعت بیشتری در بخش اشتغال کار انجام دهیم.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بحث دیگری که در بودجه ۱۴۰۳ مورد توجه دولت و مجلس قرار گرفته تعیین تکلیف وضعیت آب کشور به ویژه تامین آب روستایی است که قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) در این زمینه ماموریت دارد در راستای رفع تنش آبی در برخی استان ها از جمله کرمان که بیش از ۷۰۰ روستای فاقد آب دارد، کمک کند.

تامین ارزاق عمومی و حمایت از صادرات

وی همچنین ادامه داد: توجه به تامین ارزاق عمومی مردم از دیگر مباحث مهم دیده شده در بودجه سال آینده است که در این راستا آنچه دولت برای تامین ارزاق عمومی از طریق کالابرگ نیاز داشته پیش بینی شده که بتوان بخشی از نیاز خانواده ها را پاسخ داد که این مهم نیز از نقاط قوت بودجه سال آینده است.

حسن‌پور همچنین تصریح کرد: از دیگر نقاط قوت بودجه سال ۱۴۰۳ حمایت از صادرات است که به عنوان یک اصل در دستور کار دولت و مجلس قرار گرفته و با توجه به وضعیت خوبی که در بخش تولید طی سال جاری داشتیم، امیدواریم سال آینده تحرک بیشتری را در صادرات برای تامین ارز مورد نیاز کشور داشته باشیم.

ضرورت افزایش حقوق بر اساس تورم

وی در عین حال افزود: البته در کنار اقدامات انجام شده ایرادهایی نیز وجود دارد که یکی از این موارد این است که افزایش حقوق کارکنان دولت در بخش های مختلف برای سال آینده بر اساس تورم پیش بینی نشده است.

رییس فراکسیون اصناف و اشتغال مجلس تاکید کرد: بر اساس قانون باید بر اساس حداقل تورم حداقل دستمزدها افزایش پیدا می کرد که این امر موجب نگرانی بنده به عنوان کارشناس امور اقتصادی است زیرا بیشترین مراجعات مردمی و گلایه‌مندی کارکنان دولت افزایش نداشتن حقوق با توجه به تورم است که امیدواریم در مجلس با پیشنهادهایی که ارائه می شود به این مهم نیز توجه شود.

وی افزود: کارکنان دولت از دریافتی های خود ابراز نگرانی می کنند که در برخی بخش ها این نگرانی بیشتر و در برخی بخش ها کمتر است.

موارد در نظر گرفته شده در بودجه با عزم و اراده دولت محقق می شود

حسن پور گفت: با توجه به عزم و اراده ای که در دولت سراغ داریم پیش بینی می شود موارد در نظر گرفته شده در بودجه تحقق یابد زیرا این موارد به صورت کارشناسی انجام شده و با نظر کارشناسان برنامه و بودجه انجام گرفته که این درآمدها محقق خواهد شد.

کمترین وابستگی به نفت

وی بیان کرد: نخستین موردی که دولت در بودجه سال آینده به آن توجه کرده این است که درآمد دولت کمترین وابستگی به نفت را داشته باشد که البته نگرانی بعدی نیز این است که نباید بیش از حد به بحث مالیات ها توجه کرد؛ این در حالی است که مالیات باید دریافت شود اما از افرادی که فرار مالیاتی دارند لذا باید به این نکته توجه شود.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هنوز بسیاری از شرکت های دولتی که بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی که یکی از اصول مترقی و پیشرفته قانون ماست نه تنها به بخش خصوصی واگذار نشده بلکه سربار بودجه کشور نیز هستند که بر اساس قانون باید بخشی از این شرکت ها در مجموعه بخش دولتی تامین اجتماعی و شرکت های وابسته به بخش خصوصی واگذار شوند.

وی تاکید کرد: اگر این شرکت ها واگذار شوند امیدها قوت می گیرد که بخشی از درآمدهای دولت زودتر محقق شود.

حسن پور همچنین در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه “پیش برآورد درآمدها در بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق چه معایبی دارد؟” افزود: این برآورد عیب خاصی ندارد، این قانون سال گذشته در مجلس شورای اسلامی مصوب شد و دولت در جریان آن قرار دارد.

وی ادامه داد: به طور حتم این امر در کمیسیون تلفیق که کاملا تخصصی است و تصمیم ها در این کمیسیون بر اساس قانون اتخاذ می شود، مطرح خواهد شد.

مطالب مرتبط
رفتن به ابتدای صفحه