نگاهی به خودکشی سلبریتی ها در ایران و جهان

اجتماعی تاریخ انتشار: 02/03/02 بدون نظر   349 بازدید

اندازه فونت    
نگاهی به خودکشی سلبریتی ها در ایران و جهان

دیدن خوشبختی، شهرت و ریخت‌وپاش‌های تجملاتی آنها حس حسادت را در خیلی از افراد بوجود می‌آورد. اما این فقط ظاهر و ویترین ماجراست و ما معمولا از داخل زندگی هیچکدام اطلاعات دقیقی نداریم و وقتی از خبر مرگ یکی از آنها، آن‌هم به دلیل خودکشی، باخبر می‌شویم بسیار تعجب می‌کنیم.

کرمان سلامت: داشتن شهرت، اعتبار، محبوبیت و ثروت رویای بسیاری از انسان‌هاست و تلاش می‌کنند تا به بخشی یا همه آن برسند. بسیاری از ما، حتی با دیدن سلبریتی‌ها، از بازیگر، خواننده و نوازنده گرفته تا نویسندگان، ورزشکاران و غیره… این فکر در ذهنمان خطور می‌کند که کاش ما هم شبیه آنها و شاید هم به جای آنها بودیم اما از واقعیت دورن آنها خبر داریم؟

خودکشی دهمین عامل مرگ در دنیاست و در هر رده سنی ممکن است رخ دهدخودکشی کلمه ای ترسناک اما آشناست و عملی تعمدی برای پایان زندگی. خودکشی دهمین عامل مرگ در دنیاست و در هر رده سنی ممکن است رخ دهد. از نوجوانان دچار بحران سنی خود گرفته تا افراد مسن که از مشکلات و غم‌های گذشته همچون مرگ عزیزان و یا ناکامی‌های عمیق رنج می‌برند.

عواملی که همچون خوره به مرور وجود انسان‌ها را می‌خورد را می‌توان اینگونه تشریح کرد:

_ اختلال‌های روانی مانند افسردگی، اختلال دوقطبی، اسکیزوفرنی، اختلال‌های شخصیتی و اضطرابی
_اعتیاد(مواد مخدر و مشروبات الکلی)
_ استرس، مشکلات مالی، جدایی و یا آزارهای جنسی

موارد یاد شده از جمله عواملی هستند که می‌توانند گلوی آرامش را بفشارند و آن‌قدر ادامه دهند تا زندگی به ایستگاه پایانی برسد. حال اگر ایستگاه پایانی نصیب افراد مشهور شود، همه را دچار شوک و ابهام می‌کند که چرا آنها با این همه شهرت، ثروت و لذت به پایان خط می‌رسند؟ چه کسی می‌داند درد پنهان شده در پشت ظاهر زندگی پر زرق و برق این افراد مشهور و گاها تحسین‌شده چیست؟!

سلبریتی‌ها پس از شهرت زیر ذره‌بین‌اند و همه جوانب زندگی آنها از سوی مردم و رسانه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد. از روابط آنها گرفته تا عادت‌های روزمره، همه چیز ناگهان برای دیگران جالب می‌شود. این علاقه حتی تا مرگ آنها نیز ادامه دارد و وقتی یک سلبریتی ناگهان عمرش به پایان می‌رسد مردم به دنبال علت آن می‌روند.

بیشتر سلبریتی‌ها دچار افسردگی‌اند و شهرت و ثروت نمی‌تواند عامل رهایی از افسردگی و سلامت روان آنها باشدآغوش همیشه باز افسردگی برای افراد مشهور
خودکشی سلبریتی‌ها جامعه را دچار شوک می‌کند اما باید بگوییم آنها هم انسان هستند و ممکن است در یک برهه از زندگی تسلیم شوند. بیشتر آنها دچار افسردگی‌اند و شهرت و ثروت نمی‌تواند عامل رهایی از افسردگی و سلامت روان آنها باشد.

دلایل افسردگی
آنها پیوسته تحت فشار و قضاوت مردم در جامعه خود یا حتی سراسر جهان هستند و تقریبا حریم شخصی ندارند. با وجود اینترنت و فضای مجازی، پیوسته اخبار آنها آنلاین به دست مردم جهان می‌رسد و اگر اشتباهی کنند می‌تواند احساس گناه، شرم و ناامنی را برانگیزد و به آنها آسیب جدی بزند. همچنین اختلال خواب، بیکاری، تغییر مداوم برنامه‌های کاری، از دست‌دادن نقش‌های بازیگری، لغو کنسرت‌ها و سوء مصرف مواد، از دیگر عواملی هستند که به افسردگی آنها کمک می‌کند.
اما در کنار افسردگی بیماری‌ به نام اختلال دوقطبی (ارتباط بیماری روانی و خلاقیت) در جمعیت هنرمندان، نویسندگان و مجریان نسبت به جمعیت عمومی شایع‌تر است.

خودکشی سلبریتی‌ها در کدام کشورها؟
در کنار سلبریتی‌های آمریکایی که خودکشی آنها مورد توجه جهان است باید به کره‌جنوبی نیز اشاره کرد. سلبریتی‌های کره‌ای (خواننده و بازیگر) به شدت تحت فشارند زیرا درآمد ثابت و مطمئنی ندارند و نگران آینده خود هستند.
شایعات اینترتی و انتشار اخبار زندگی خصوصیشان بسیار زیاد است و از طرفی دیگر از جانب طرفدارهایشان بسیار قضاوت می‌شوند. شرکت‌های برگزارکننده کنسرت‌ها و یا فیلم‌سازی نیز با اعمال فشار در تغییر رنگ مو، استایل و حتی اندام، آنها را به لبه پرتگاه سوق می‌دهند.

در کنار این دو کشور، به دلیل صنعت فیلم‌سازی فعال در بالیوود، هند نیز از این مصیبت در امان نیست و سلبریتی‌های زیادی در هند اقدام به خودکشی می‌کنند. بعد از بیماری کووید-۱۹ بسیاری از بازیگران به دلیل از دست‌دادن شغل و کم‌شدن درآمد، دست به خودکشی زده‌ اند.

شرکت‌های برگزارکننده کنسرت‌ها و یا فیلم‌سازی نیز با اعمال فشار در تغییر رنگ مو، استایل و حتی اندام، آنها را به لبه پرتگاه سوق می‌دهندفهرست سلبریتی‌های به ته خط رسیده
فهرست سلبریتی‌هایی که با خودکشی به زندگی خود پایان دادند بسیار بالاست. در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

_ ادولف هیتلر
افسران هیتلر به او هشدار دادند روس‌ها در راهند و فقط یک یا دو روز طول می‌کشد تا به صدارتخانه برسند. آنها از او خواستند به کوه‌های آلپ باواریا، به شهر کوچکی در برشتسگادن فرار کند اما او خودکشی را انتخاب کرد. او هم‌زمان با خوردن قرص و شلیک به سرش، خودکشی کرد.

رابین ویلیامز
«رابین ویلیامز» برنده اسکار و بازیگر با استعداد، زمانی در خانه‌اش پیدا شد که خود را حلق‌آویز کرده بود. پس از مرگ مشخص شد که او مدتی با زوال عقل مبارزه کرده است.

مریلین مونرو
دلیل خودکشی این بازیگر بسیار معروف آمریکایی، افسردگی‌های پیاپی و تغییرات خلقی غیرقابل پیش‌بینی و ترس‌های شدیدی بود که گاهی پیش از مرگ از آن رنج می‌برد.

حال این «سلبریتی‌ها» خوب است اما تو باور نکن!


ارنست همینگوی
او داستان‌نویس، رمان‌نویس و روزنامه‌نگار بزرگ آمریکایی بود که با شلیک گلوله جان باخت.

وینسنت ون گوگ
نقاش پست امپرسیونیست هلندی با شلیک گلوله به قفسه‌سینه خودکشی کرد. این نقاش مشهور ۷۰ روز پس از اینکه پزشکان نتوانستند گلوله را بیرون بیاورند، جان باخت.

ویرجینیا وولف
این نویسنده انگلیسی خود را در رودخانه کنار خانه‌اش غرق کرد.

لیلا(۱۳۸۰) و علیرضا پهلوی(۱۳۸۹)
ریشه خودکشی هر دو افسردگی شدید بود. لیلا با اووردوز موادمخدر خودکشی کرد و علیرضا پس از مرگ لیلا، بر اثر فشار روحی فراوان و شرایط خانوادگی او بعد از مرگ پدرش، با شلیک گلوله جان خود را گرفت.

آزاده نامداری و زهره فکور صبور
آزاده نامداری مجری تلویزیون و زهره فکورصبور، بازیگر سینما و تلویزیون بر اثر افسردگی و فشارهای روانی با مصرف دارو زندگیشان را پایان دادند.

صادق هدایت
نویسنده مشهور و اگزیستانسیالیست ایرانی در سال‌های آخر عمرش در فرانسه چنان به پوچی هستی و تلخ‌کامی زندگی باور پیدا کرد که سرانجام با بازکردن شیر گاز اتاقش، به عمر خود پایان داد.

لزلی چونگ
«لزلی چونگ» ستاره مشهور پاپ هنگ‌کنگ بر اثر فشارهای روانی ناشی از شهرتش دچار افسردگی شدید شد و سرانجام با پریدن از ارتفاع به زندگیش پایان داد.

تحقیقات نشان داده هر زمان فرد مشهوری خودکشی می‌کند آمار خودکشی مردم به ویژه طرفدارانش بالا می‌رود و این موضوع بحران ایجاد می‌کندکیم جونگ هیون
او خواننده_ترانه‌سرا، تهیه‌کننده موسیقی، مجری رادیو و نویسنده اهل کره‌جنوبی بود و به ‌مدت ۹ سال، خواننده اصلی گروه پسرانه کره‌ای شاینی بود و به‌همراه این گروه، ۱۲ آلبوم کره‌ای و ژاپنی‌زبان را منتشر کرد. او به دلیل شهرتش، افسردگی پیدا کرد؛ زیرا بسیار تحت فشار روانی و رسانه‌ای بود و دو گروه «ساسِنگ فن‌ها» (طرفدارانی که به حریم خصوصی سلبرتی ها تجاوز می‌کنند) و «هِیتِرها» (کسانی که از سلبریتی‌ها متنفرند و با نفرت پراکنی قصد تحقیر آنها را دارند) او را بسیار آزار دادند و سرانجام با مسمویت گاز مونواکسید کربن به زندگی‌اش پایان داد.

لی ایون جو
«لی ایون جو» بازیگر معروف کره‌ای، چند روز پس از فارغ‌التحصیلی دست به خودکشی زد. دلیل آن را بی‌خوابی‌های شدید ناشی از احساس پشیمانی و افسردگی به دلیل بازی صحنه‌های جنسی در فیلم بوده است.

لی هی ریون
او بازیگر، رپر، خواننده و رقصنده کره‌ای بود و به دلیل مرگ زودهنگام پدرش، دوران کودکی سختی داشت و درون‌گرا بود. او از حملات و شایعه‌های جراحی پلاستیک توسط کاربران اینترنتی ناراحت بود و دچار افسردگی شد و سرانجام جسد حلق‌آویز شده او توسط مادربزرگش پیدا شد.

سولی
سولی از کودکی وارد دنیای بازیگری در کره‌جنوبی شد و بعد به خوانندگی روی آورد. اما افسردگی او را رنج می‌داد زیرا او سال‌ها هدف نفرت‌پراکنی آنلاین از سوی کاربرانی بود که شخصیت عمومی او را تائید نمی‌کردند. انتشار عکس‌های نامناسب در اینستاگرامش واکنش شدیدی در کره در پی داشت و سرانجام پس از تحمل سال‌ها انتقاد، خود را حلق‌آویز کرد.

تونیشا شارما
او بازیگر جوان و نوظهور تلویزیونی هند بود که خودکشی کرد. او بر اثر فشار عصبی بعد از جدایی از نامزدش، حلق‌آویز پیدا شد.

سری دیوی
زندگی این بازیگر هندی در یک هتل در شهر دبی خاتمه یافت. البته نه از سمت خانواده و دوستان نزدیکش و نه حتی پلیس هیچ گزارش دقیقی داده نشده است. اما با توجه به بحران مالی که کمپانی خانوادگیشان داشت به شدت تحت فشار بود و سرانجام جسدش بر اثر مصرف بیش از حد مواد در هتل پیدا شد.

سخن پایانی
خودکشی سلبریتی‌ها و افراد معروف در دنیا همواره موجب تنش و استرس در جامعه می‌شود. تحقیقات نشان داده هر زمان فرد مشهوری خودکشی می‌کند آمار خودکشی مردم به ویژه طرفدارانش بالا می‌رود و این موضوع بحران ایجاد می‌کند.
به طور نمونه در آمریکا بعد از مرگ «رابین ویلیامز» آمار خودکشی ۱۰ درصد بالا رفت و بیشتر آنها از همان روش او خودکشی استفاده کردند.

در کره‌جنوبی نیز از هر ۱۱ مرگ سلبریتی‌ها، ۳ نفر از آنها بر جامعه تاثیر گذاشته و آمار خودکشی را بالا می‌برند. زندگی سلبریتی‌ها از نظر ظاهر، پوشش، سبک زندگی، رفتار و بسیاری از مسائل دیگر مورد توجه جامعه است و الگوی زندگی بسیاری از طرفدارانشان هستند. آنها می‌توانند با زندگی سالم، دوری از حواشی و کسب درآمد سالم، به بخش عظیمی از فشارها و استرس‌های دنیای حرفه‌ای خود پایان دهند و الگوی مناسبی برای طرفداران خود باشند.

منبع: ایرنا

مطالب مرتبط
رفتن به ابتدای صفحه