ورزش هوازی و تقویت قلب

سلامت تاریخ انتشار: ۰۰/۰۷/۱۱ بدون نظر  

اندازه فونت    
ورزش هوازی و تقویت قلب

ورزش هوازی

صرف نظر از سن، وزن و توانایی فیزیکی ورزش هوازی (Aerobic exercise) گزینه مفید برای شما محسوب می شود. فعالیت منظم مانند پیاده روی، دوچرخه سواری یا شنا به شما کمک می کند تا زندگی طولانی تر و سالم تری داشته باشید. نیاز به انگیزه دارید؟ ببینید ورزش هوازی چگونه بر قلب، ریه ها و جریان خون تاثیر می گذارد، سپس حرکت کنید و قدم اول را در جهت بهره وری از مزایای آن بردارید.

بدن چگونه به ورزش های هوازی پاسخ می دهد؟

کرمان سلامت: در طول انجام ورزش هوازی شما به طور مکرر عضلات بزرگ در بازوها، پاها و باسن خود را حرکت می دهید و پاسخ های بدن خود را به سرعت متوجه خواهید شد. نفس شما سریع تر و عمیق تر خواهد شد، میزان اکسیژن موجود در خون را به حداکثر می رساند. قلب شما سریع تر خواهد تپید که باعث افزایش جریان خون در عضلات و بازگشت به ریه ها می شود.
با ورزش هوازی رگ های کوچک خونی (مویرگ ها) برای رساندن اکسیژن بیشتر به عضلات و حمل مواد زائد مانند دی اکسید کربن و اسید لاکتیک گسترده می شوند.
بدن شما حتی اندورفین، مسکن طبیعی که باعث افزایش احساس رفاه می شود را آزاد می کند.

آنچه ورزش هوازی برای سلامتی انجام می دهد

صرف نظر از سن، وزن و توانایی فیزیکی فعالیت برای شما مفید است. فعالیت هوازی بدون توجه به سن فواید زیادی برای سلامتی به ارمغان می آورد. با سازگاری بدن با فعالیت منظم، قوی تر و متناسب می شوید. مزایای زیر را در نظر بگیرید که فعالیت هوازی به شما در جهت داشتن احساس بهتر و لذت بردن از زندگی کمک می کند. فعالیت هوازی به شما کمک می کند:

  • لاغر شوید
    همراه با یک رژیم غذایی سالم ورزش های هوازی به شما در کاهش وزن و جلوگیری از اضافه کردن وزن کمک می کند.
  • استقامت
    تناسب اندام و قدرت خود را افزایش دهید
    به احتمال زیاد هنگام شروع ورزش منظم هوازی احساس خستگی کنید، اما در طولانی مدت از افزایش استقامت و کاهش خستگی لذت خواهید برد، همچنین به مرور زمان سلامت قلب، ریه و قدرت استخوان و عضله را افزایش می دهید.

از بیماری های ویروسی جلوگیری کنید

فعالیت هوازی سیستم ایمنی بدن را به روشی خوب فعال می کند. این امر به احتمال زیاد شما را کمتر در معرض بیماری های ویروسی حتی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا قرار می دهد.

خطرات سلامتی خود را کاهش دهید

فعالیت هوازی خطر بسیاری از بیماری ها از جمله چاقی، بیماری های قلبی، فشار خون بالا، دیابت نوع ۲، سندرم متابولیک، سکته مغزی و انواع خاصی از سرطان را کاهش می دهد. ورزش های هوازی با تحمل وزن مانند پیاده روی به کاهش خطر پوکی استخوان کمک می کند.

شرایط مزمن را مدیریت کنید

ورزش هوازی به کاهش فشار خون و کنترل قند خون کمک می کند. این امر می تواند باعث کاهش درد و بهبود عملکرد در افراد مبتلا به آرتروز شود، همچنین کیفیت زندگی و تناسب اندام را در افراد مبتلا به سرطان بهبود می بخشد. اگر به بیماری عروق کرونر مبتلا هستید ورزش هوازی به شما در مدیریت وضعیت کمک می کند.

با ورزش هوازی قلب خود را تقویت کنید

قلب قوی نیازی به ضربان سریع ندارد، همچنین قلب قوی تر خون را با کارایی بیشتری پمپاژ می کند که باعث بهبود جریان خون در تمام قسمت های بدن شما می شود.

شریان های خود را تمیز نگه دارید

ورزش هوازی لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL)، کلسترول “خوب” را افزایش داده و لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL)، کلسترول “بد” را کاهش می دهد. این امر منجر به تجمع پلاک کمتر در رگ های شما می شود.

روحیه خود را تقویت کنید

ورزش های هوازی افسردگی و تنش های مرتبط با اضطراب را کاهش می دهند و باعث آرامش می شوند، همچنین خواب شما را بهبود می بخشند.

با افزایش سن فعال و مستقل باشید

ورزش هوازی عضلات شما را قوی نگه می دارد که می تواند به شما در حفظ تحرک با افزایش سن کمک کند، همچنین ورزش خطر زمین خوردن و صدمات ناشی از آن را در بزرگسالان مسن کاهش می دهد و کیفیت زندگی فرد را بهبود می بخشد.
ورزش هوازی ذهن شما را نیز فعال و هوشیار نگه می دارد. فعالیت بدنی منظم در بزرگسالان مسن تر از حافظه، استدلال، قضاوت و مهارت های تفکر (عملکرد شناختی) محافظت می کند، همچنین عملکرد شناختی را در کودکان و بزرگسالان بهبود می بخشد حتی می تواند به جلوگیری از بروز زوال عقل کمک کرده و باعث بهبود شناخت در افراد مبتلا به زوال عقل شود.

زندگی طولانی تری داشته باشید

مطالعات نشان می دهد افرادی که به طور منظم در ورزش های هوازی شرکت می کنند نسبت به افرادی که منظم ورزش نمی کنند طول عمر بیشتری دارند، همچنین خطر مرگ آنها در همه دلایل مانند بیماری های قلبی و برخی سرطان ها کمتر است.

قدم اول را بردارید

آماده فعال شدن هستید؟ فقط یادتان باشد ورزش را با قدم های کوچک شروع کنید. اگر برای مدت طولانی بی تحرک بوده اید یا بیماری مزمن دارید قبل از شروع با پزشک خود مشورت کنید. برای شورع ورزش به آرامی قدم بردارید به عنوان نمونه ۵ دقیقه صبح و ۵ دقیقه عصر پیاده روی کنید و بدانید داشتنن هرگونه فعالیت بدنی از هیچی بهتر است.
روزهای بعد به هر جلسه راه رفتن چند دقیقه اضافه کنید و کمی هم سرعت خود را افزایش دهید. به زودی می توانید حداقل ۳۰ دقیقه در روز پیاده روی سریع داشته باشید و از تمام مزایای فعالیت هوازی منظم بهره مند شوید. اگر بیشتر ورزش کنید از مزایای بیشتری بهره مند می شوید.
سایر گزینه ها برای ورزش های هوازی شامل اسکی، رقص هوازی، شنا، پله نوردی، دوچرخه سواری، آهسته دویدن و قایقرانی است. اگر مشکلی دارید که توانایی شما برای شرکت در فعالیت های هوازی را محدود می کند از پزشک خود در مورد گزینه های جایگزین سوال کنید به عنوان مثال اگر مبتلا به آرتروز هستید ورزش های آبی بدون فشار روی مفاصل می توانند فواید فعالیت هوازی را برای شما تامین کنند.

«مایوکلینیک »

مطالب مرتبط
ویروس کرونا را بشناسید
با کلیک روی لوگو پایین، ما را در اینستاگرام دنبال کنید
رفتن به ابتدای صفحه