زمان تامین داروهای تک نسخه ای به ۱۰ روز کاهش یافت

سلامت تاریخ انتشار: 02/08/22 بدون نظر   508 بازدید

اندازه فونت    
زمان تامین داروهای تک نسخه ای به ۱۰ روز کاهش یافت

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه زمان تامین داروی بیماران خاص بسیار حیاتی است، گفت: داروهای تک نسخه ای تا پیش از این در مدت ۴ ماه تامین می‌شد اما اکنون بیماران بدون نیاز به مراجعه حضوری می توانند داروی خود را ظرف مدت ۱۰ روز تهیه کنند.

کرمان سلامت: وزارت بهداشت، محمد پیکان‌ پور با اشاره روند تهیه داروهای تک نسخه ای اظهار کرد: داروهای تک نسخه ای داروهایی هستند که در فهرست دارویی کشور قرار ندارند و در موارد خاص در صورت تشخیص پزشک متخصص برای برخی بیماران تجویز می شوند.

وی افزود: این داروها تا پیش از این به صورت موردی و از طریق مراجعه به سازمان غذا و دارو، ثبت درخواست و ارائه مدارک، طرح در کمیته ماده ۹، معرفی به شرکت واردکننده(در صورت تایید در کمیته) و پرداخت ۵۰ درصد قیمت تمام شده دارو به شرکت، وارد می شد که ممکن بود فرآیند واردات دارو تا ۴ ماه به طول بینجامد و چه بسا با تاخیر به دست بیمار برسد که حتی در بعضی از موارد متاسفانه زمان درمان از دست می رفت.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو اظهار داشت: با اقدامات صورت گرفته در اداره‌کل دارو، نیاز سالانه کشور به داروهای تک نسخه ای احصا و این داروها به صورت یکجا سفارش گذاری و تامین شد.

پیکان پور ادامه داد: همچنین با ایجاد زیرساخت لازم، امکان ثبت درخواست از طریق سامانه خدمت https://khedmat.fda.gov.ir مهیا شده است و بیماران در هر نقطه از کشور می توانند مدارک پزشکی خود را در سامانه بارگذاری کرده و پس از تایید آن، ظرف ۱۰ روز داروی خود را از داروخانه‌ های تعیین شده، تحویل بگیرند.

مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه داروهای تک نسخه ای به صورت یکجا تامین می شود، میانگین قیمت سبد داروهای تک نسخه ای ۴۰ درصد کاهش یافته است؛ به طور مثال یک نوع دارو تا پیش از این با هزینه ۵۶ یورو تامین می شد اما درحال حاضر با ۱۹ یورو(برند اصلی) برای بیماران قابل دسترس است.

به گزارش ایرنا، داروهای تک نسخه ای (داروهای تخصصی یا خاص) داروهایی هستند که توسط پزشکان بر اساس نیازهای خاص بیمار تجویز می‌شوند و تنها با نسخه پزشکی قابل تهیه و مصرف هستند. این داروها معمولاً برای درمان شرایط پزشکی خاص یا بیماری‌های خاصی تجویز می‌شوند.

اکنون برخی داروخانه ها از جمله ۱۳ آبان مرجع اصلی فروش داروهای تک نسخه ای به شمار می روند.

منبع: ایرنا

مطالب مرتبط
رفتن به ابتدای صفحه