اولین پایگاه خبری سلامت استان کرمان

شناسایی پادتن جدیدی که می تواند با انواع ویروس کرونا مقابله کند

سلامت تاریخ انتشار: 00/08/22 بدون نظر   1311 بازدید

اندازه فونت    
شناسایی پادتن جدیدی که می تواند با انواع ویروس کرونا مقابله کند

به گزارش کرمان سلامت؛ دانشمندان دانشگاه های دوک و چیل هیل کارولینای شمالی در پژوهش مشترکی، پادتن جدیدی را شناسایی و آزمایش کرده اند که شدت عفونت ناشی از کرونا ویروس را کاهش می دهد. مدیر موسسه واکسن انسانی دوک گفت: این پادتن، پتانسیل درمان همه گیری کنونی را دارد. همچنین می تواند برای همه گیری آینده و سایر انواع کرونا ویروس که از حیوان به انسان منتقل می شوند هم قابل دسترسی باشد.

پژوهشگران موسسه دوک این پادتن را روی خون یک بیمار مبتلا به نوع اصلی کرونا ویروس و یک بیمار مبتلا به کووید ۱۹ شایع کنونی آزمایش کردند. آنها بیش از هزار و ۷۰۰ پادتن را شناسایی کردند که سیستم ایمنی، آن ها را برای اتصال به نواحی خاص روی ویروس های خاص تولید می کند تا از آلوده شدن سلول ها به پاتوژن جلوگیری شود. هنگامی که ویروس ها جهش می یابند، بسیاری از نقاط اتصال تغییر می کنند یا حذف می شوند و پادتن ها نیز اثر خود را از دست می دهند.

اغلب مکان هایی روی ویروس هستند که با وجود جهش ها، بدون تغییر باقی می مانند. این گروه پژوهشی بر پادتن هایی تمرکز کردند که این مکان ها را هدف قرار می دهند. دانشمندان دانشگاه دوک ۵۰ پادتن را در میان هزار و ۷۰۰ پادتن پیدا کردند که توانایی اتصال به هردو کرونا ویروس را داشتند.

بررسی های بیشتر توسط دانشمندان دانشگاه کارولینای شمالی هم نشان می دهد که یکی از این پادتن ها بسیار قوی است و کی تواند علاوه بر انسان بر کرونا ویروس حیوانی هم اثرگذار باشد. دانشمندان کارولینای شمالی دریافتند که وقتی این پادتن پس از عفونت تجویز شد، نشانه های عفونت شدید ریوی را در مقایسه با حیواناتی که با پادتن درمان نشده بودند کاهش داد. آن ها معتقدند فعالیت درمانی این پادتن حتی پس از آلوده شدن موش ها نشان می دهد که این پادتن نه تنها می تواند درمانی برای همه گیری کرونا باشد بلکه برای جلوگیری از شیوع یک بیماری همه گیر در آینده نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

منبع: ایسنا

مطالب مرتبط
رفتن به ابتدای صفحه