کرمان سلامت: بخشی از وظایف شهرداری در سایه قوانین حاکم، کمک به توسعه ورزش شهر می باشد. حال این وظیفه در دوره های مختلف بر روی نمودار، دچار فراز و نشیب های زیادی بوده که این بالا و پایین شدن ها در گرو نوع نگاه شهرداران و اعضای شورای شهر بوده است. به عبارتی اگر شورای شهر و شهردار اهل ورزش بودند، حضور در ورزش نیز پررنگ تر بوده و برعکس اگر این افراد با ورزش سروکاری نداشته اند به بهانه کار عمرانی سعی کردند در این حوزه نقشی موثر ایفا نکنند و البته در مواردی برای اقناع افکار عمومی به قرار دادن چند ست ورزشی در معابر و پارک ها بسنده و اگر مطالبه گری مردم بیشتر بود، نهایتا به برگزاری یکی دو پیاده روی عمومی در سال اکتفا می کردند.

اما آن چه مسلم است شهر سالم متلزم حضور شهروند سالم است. این دیدگاه شهرداری را به عنوان سازمانی که بیشترین مراودات را با شهروندان دارد دارای نقشی کارساز و حیاتی می کند؛ نقشی که منحصر به هیچ گروه سنی نخواهد بود و به زبان ساده از کودکی تا سالمندی را در بر می گیرد.

در گام بعدی شهرداری برای ورود موثرتر در این حوزه اقدام به باشگاه داری می کند. باشگاهی که علاوه بر پیگیری ورزش همگانی  باید بستر را برای ورود ورزشکاران نخبه به عرصه قهرمانی و حرفه ایی محیا کنید. از این رو باشگاه شهرداری باید از نگاه سنتی و سالن داری فاصله بگیرد و به معنی واقعی در این مهم وارد شود.

به همین منظور طرح چند مساله حیاتی است:

  1. پیمایش: راه اندازی تیم مطالعاتی و مشورتی در جهت تحلیل ظرفیت های ورزشی شهر و اولویت بندی انتظارات شهروندان
  2. نیروی انسانی: تشکیل چارت سازمانی متخصص جهت پیگیری امورات باشگاه
  3. هدف گذاری: مشخص کردن چشم اندازه های یک ساله ، سه ساله ، پنج ساله و ده ساله
  4. تبلیغات: انعکاس برنامه ها و دریافت پاسخ ها
  5. درآمدزایی: حمایت خیرین، اسپانسر
    • در اولین گام باشگاه باید با کمک گرفتن از اساتید، ورزشکاران، پیشکسوتان، بانک های اطلاعاتی در مجموعه شهرداری، اداره ورزش و جوانان، سایر نهادها و سازمان ها و… نقشه جامع ظرفیت ها، امکانات، اماکن و… را در حوزه ورزش تهیه کند که بتواند بر اساس آن از ظرفیت های موجود در راستای توسعه ورزش استفاده بهیه کند.
    • همزمان با اجرای این مهم، باشگاه باید با استفاده از روش های علمی نسبت به جمع آوری مطالبات شهروندان در خصوص ورزش اقدام کند تا با داشتن نقشه راه متناسب با خواست مردم گام بردارد.
    • تحلیل محتوا بازتاب عملکرد در پرسه زمانی ۶ماهه به منظور تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف.

نیروی انسانی

۲-۱.    تشکیل چارت سازمانی باشگاه در دو بخش فنی و اداری مالی. در بخش فنی: مربیان، تیم پزشکی،  کمیته‌ها و دپارتمان های مدیریت مسابقات وجود دارد، اما در بخش اداری و مالی، – ارتباطات- بازاریابی- تدارکات- بخش اداری، بخش مالی، بخش نیروی انسانی، بخش حقوقی، بخش پشتیبانی و بخش فنی و توسعه و… وجود دارد. داشتن نیروی کارآمد در هریک از این حوزه ها غنیمت است. اما در صورت عدم حضور چنین افرادی باشگاه باید به منظور توانمندسازی نیروهای تحت اختیار از طریق دوره های آموزشی اقدام کند تا حداکثر بازدهی را از عملکرد آن ها به دست آورد.

۲-۲.   افزایش انگیزه در میان پرسنل باشگاه از طریق اقدامات تشویقی. لازمه ورزش ایجاد انگیزه است و حال تصور کنید، کارمندان باشگاه در هر سطحی خود انگیزه لازم را جهت انجام امورات نداشته باشند و این یعنی فاجعه و دور شدن از دستیابی به چشم اندازها.

۲-۳.  استفاده از ظرفیت مربیان و داوران حاضر در شهر با همکاری اداره ورزش و جوانان و هیات های ورزشی به طوری که کمترین بار مالی را برای باشگاه داشته باشد. به این منظور می توان طی تفاهم نامه های مختلف با آن ها به صورت همکاری های دوطرفه خدمات در قبال خدمات اقدام کرد.

هدف گذاری

۳-۱.   باشگاه برای تداوم فعالیت باید برنامه ایی متناسب با ظرفیت های خود در بخش های مختلف تدوین کند و این برنامه را به عنوان چشم اندازی آرمانی در مسیر پیش رو ببیند.

۳-۲.   یکساله: بررسی نقاط ضعف و قدرت ، تغییر نگرش شهروندان به ورزش از طریق برگزاری همایش های منسجم و کارشناسی، مسابقات محلات، معرفی ظرفیت های موجود به مردم، ایجاد انگیز در بین شهروندان، استفاده از قهرمانان ملی و مطرح در جهت فرهنگ سازی، آماده سازی تیم های مختلف.

۳-۳.   سه ساله: حضور تیم های مدال آور در رقابت های رسمی، سنبل سازی: چرا که معتقدییم یک باشگاه با تیم و بازیکنان اصلی‌اش سنجیده می‌شود و به عنوان سمبل در بین مردم معرفی می‌شود.

۳-۴.   پنج ساله: گسترش فضاهای ورزشی متناسب با استانداردهای روز دنیا

۳-۵.  ده ساله: پوشش ۵۰درصدی مدال آوران و فروش بازیکن به تیم های مطرح

تبلیغات

۴-۱.   بدون شک تبلیغات به عنوان ابزار غیرقابل انکار در تمامی حوزه های کاری یک مجموعه است، به عبارتی تبلیغات حلقه اتصال تک تک برنامه ها به یکدیگر می باشد و نبود آن یعنی بسته ماندن کارها و فعالیت ها.

۴-۲.   راه اندازی روابط عمومی با هدف برقراری ارتباط موثری درون سازمانی و برون سازمانی

۴-۳.   برقراری ارتباط موثر با رسانه های مکتوب و دیجییتال به منظور انعکاس فعالیت ها، اخبار، معرفی باشگاه، اعلام اهداف به شهروندان…

۴-۴.   استفاده از ظرفیت فضای مجازی

درآمدزایی

۵-۱.   برخورداری از حمایت خیرین ورزشی در قالب پرداخت های مادی و معنوی، سوق دادن خیرین به وقف در زمینه ورزش و در قالب باشگاه

۵-۲.  اخذ قرار دارد با بنگاه های اقتصادی در سطوح مختلف، ورود سایر دستگاه ها و سازمان ها به عنوان اسپاسنر. اسپانسر می توان در زمینه تبلیغات میحطی، البسه، کارت های ورود، رسانه ها، نشست ها و… ورود پیدا کند.

۵-۳.   فروش سانس های مازاد اماکن به بخش های دولتی، واگذاری به بخش خصوصی.

ورزش رایگان حق شهروندان است.

ورود به عرصه قهرمانی حق ورزشکاران مستعد است.

باشگاه شهرداری نقطه امید ورزش شهر است.

 

  • محمد پورعسکری

By admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *