خشونت در درازمدت منجر به افسردگی می شود

اجتماعی تاریخ انتشار: 98/07/04 بدون نظر   1194 بازدید

اندازه فونت    
خشونت در درازمدت منجر به افسردگی می شود

کرمان سلامت؛ “مهدیه رحمانیان” در خصوص دلایل رواج پدیده خشونت در جوامع بشری افزود: اضطراب و نگرانی در محیط های اجتماعی تاب آوری را کاهش می دهد و این امر تنظیم کنترل هیجان را با دشواری رو به رو می کند.

وی افزود: در این شرایط به منظور تغییر در وضعیت اقتصادی و اجتماعی عدم توانمندی احساس می شود و خشونت و پرخاشگری بروز می کند. این خشونت که به اشکال متعددی از جمله  درگیری های خانوادگی، نزاع های خیابانی و پرخاشگری‌های منفعلانه بروز می‌ کند؛ نیازمند آموزش‌ است.

این روانشناس بالینی با تاکید بر این‌که بروز این آسیب در سطح فردی و اجتماعی آسیب های متعددی را برجای می گذارد، افزود: اختلال در روابط بین فردی، انزواطلبی، اضطراب و افسردگی از جمله آثار مخرب این پدیده محسوب می شود.

به عقیده رحمانیان این امر همچنین روابط اجتماعی در محیط کار و جامعه را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و به تدریج موجب شکل‌گیری یک جامعه افسرده می شود. انتقادپذیری در یک جامعه باید نهادینه شود؛ عدم پذیرش انتقاد در روابط اجتماعی و بین فردی موجب انزواطلبی در افراد و به تدریج جامعه منزوی می شود.

این روان شناس بالینی همچنین اظهار داشت: محرکه های بیرونی نیازمند سازگاری است و باید با آموزه‌های صحیح مدیریت شود.

رحمانیان ارتقاء مهارت های زندگی را به عنوان یکی از راهکارهای اساسی به منظور مقابله با خشونت عنوان کرد و گفت: خودشناسی و افزایش اعتماد به نفس یکی از موثرترین راه‌های پیشگیری از این پدیده است؛ چراکه یکی از اصلی ترین دلایل بروز پرخاشگری ابراز وجود و در حقیقت کمبود اعتماد به نفس است.

وی اضافه کرد: آموزش تفکر انتقادی، فن روابط اجتماعی و بین فردی، مدیریت هیجان و آموزش روش های ابراز وجود از جمله موثرترین راهکارهای پیشگیری از خشونت و پرخاشگری است.

منبع: ایرنا

مطالب مرتبط
رفتن به ابتدای صفحه