سال ۹۸ برای طبقات فرودست سخت‌تر خواهد بود

اجتماعی تاریخ انتشار: 97/12/01 بدون نظر   1106 بازدید

اندازه فونت    
سال ۹۸ برای طبقات فرودست سخت‌تر خواهد بود

کرمان سلامت؛ به نقل از روزنامه همدلی،از آنجایی که واژه سیاه نمایی به راحتی بر جبین هر رسانه ای که که تلاشش آگاهی بخشی بر مبنای واقعیات عینی جامعه است در این گزارش تلاش می شود تا مبنا تحلیل کارشناسان قرار گیرد.

در تحلیل کارشناسان می توان به چند داده مهم استناد کرد؛ برای نمونه وحید شقاقی شهری استاد دانشگاه خوارزمی روز گذشته در این باره به ایلنا گفت: قیمت کالاهای مشمول یارانه ارزی ۴۰ درصد و کالاهای غیرمشمول یارانه ارزی نیز ۷۰ درصد افزایش داشته‌اند. نتیجه‌گیری میانگین این دو این است که قدرت خرید مردم یعنی طبقات متوسط و فرودست جامعه تقریبا ۵۵ یا ۶۰ درصد کاهش یافته است، البته در کنار این کاهش میزان پس‌انداز مردم نیز همین روال را داشته است.

بسته‌های حمایتی ۲۰۰ هزار تومانی هم با مشکلاتی مانند عدم شناسایی افراد مستحق و پایین بودن رقم نتوانست تاثیر ملموس و پایدار داشته باشد. با یک یا دو بسته حمایتی ۲۰۰ هزار تومانی نمی‌توان کاهش قدرت خرید مردم را جبران کرد.

شقاقی شهری گفت: برنامه شورای عالی کار نیز مبهم است چون از سویی کارفرمایان به دلیل شرایط بازار و رکود حاضر به افزایش حقوق‌ها نیستند و از سویی قدرت خرید کارگران آسیب دیده است. هرچند دولت حقوق کارمندان خود را ۲۰ درصد در سال آینده افزایش خواهد داد اما باید توجه داشت کارگران واحدهای غیر دولتی با چالش جدی روبه‌رو خواهند شد.

بودجه سال آینده و برنامه‌های دولت هیچ یک گویای یک بسته حمایتی برای تامین معیشت نیستند و تاثیر این شرایط برای فرودستان و کارگران به مراتب سخت خواهد بوداین اقتصاددان ادامه داد: بودجه دولت برای سال ۹۸ فاقد برنامه مشخص برای معیشت است. دولت می‌بایست اصلاحات یارانه‌ای، مالیاتی و بانکی را به نفع طبقات فرودست انجام می‌داد که حاضر به انجام آن نشده است.

دولت با روال کنونی در سال آینده کسری بودجه ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی خواهد داشت و این یعنی دست درازی به منابع بانک مرکزی و بانک‌ها که پیامدهایی مانند تورم را در پی خواهد داشت.

مطالب مرتبط
رفتن به ابتدای صفحه