اولین پایگاه خبری سلامت استان کرمان

به بهانه نایب قهرمانی کرمان در مسابقات کوکو کشور

ورزش روستایی و بازیهای بومی محلی تاریخ انتشار: 02/05/22 بدون نظر   943 بازدید

اندازه فونت    
به بهانه نایب قهرمانی کرمان در مسابقات کوکو کشور

کرمانی ها درحالی طی روزهای اخیر نایب قهرمان مسابقات خوخو یا کوکو قهرمانی کشور شدند که هم کمتر ایرانی است که این رشته شبیه کبدی را بشناسد و هم این ورزشکاران می گویند با کمترین بضاعت و دست خالی توانستند دوم ایران شوند.

کرمان سلامت: در معرفی خوخو آن را ورزشی شامل ۲ یا چند تیم ۱۲ نفره معرفی می شود که ۹ نفر از هر تیم باید در زمین حضور داشته‌ باشند.

این بازی از جنبه‌هایی به بازی کبدی بسیار شباهت دارد به طوری که بازیکنان هر تیم باید تلاش خود را به کار گیرند تا توسط بازیکنان تیم حریف لمس نشوند. این ورزش در جنوب آسیا به‌ویژه هند بسیار رایج است. همچنین، این بازی در آفریقای جنوبی هم طرفداران خود را دارد.

مربی تیم کُوکُو(خُوخُو) کرمان ضمن معرفی گوشه هایی از این رشته ورزشی و چگونگی کسب رتبه دوم ایران توسط این استان می گوید: بازیکنان این تیم با دستان خالی و با وجود نداشتن زیرساخت مناسب، سالن تخصصی و حتی تجربه این ورزش، عنوان نایب قهرمانی نخستین دوره مسابقات کوکو قهرمانی کشور (انتخابی تیم ملی) را در استان گلستان به دست آوردند.

مجتبی آقایی توضیح داد: کُوکُو(خُوخُو) نام ورزشی است که به‌تازگی و کمتر از ۶ ماه در ایران مطرح شده و فروردین ماه امسال تیم ملی ایران بدون تمرین و بدون اینکه چندان از قوانین این ورزش مطلع باشد در مسابقات هندوستان شرکت کرد که پس از این مسابقات کارگاه های آموزشی توسط فدراسیون‌ ورزش‌های روستایی، عشایری و بازی های بومی محلی و مربیان تیم ملی در استان ها برگزار شد که بر این اساس افراد علاقه مند و مربیان، آگاهی هایی در این حوزه کسب کردند و مربیان نیز بازیکنانی را آموزش دادند.

وی اظهار داشت: تیم های شرکت کننده در این مسابقات از جمله تهران، اصفهان، سیستان و بلوچستان، گلستان و بندرعباس و بیشتر استان ها حداقل یک ملی پوش باتجربه را در ورزش کُوکُو داشتند اما از استان کرمان حتی یک بازیکن نداشتیم که حتی از نزدیک بازی کوکو را دیده باشد.

مربی تیم کوکو کرمان گفت: پس از اینکه رییس فدراسیون به کرمان آمد، کارگاه آموزشی در این استان ترتیب داده و به سئوالات ما در مورد این ورزش پاسخ داده شد؛ همچنین خودمان هم فیلم های این بازی را در سایت های هندوستانی پیدا می کردیم و طبق آن بازیکنان را تمرین می دادیم؛ بازیکنان ما به لحاظ بدنی عالی بودند اما مشکلات نداشتن سالن، تجربه و استعدادیابی داشتیم.

وی ادامه داد: تعدادی از بازیکنان را از ورزش هایی از جمله تکواندو، پارکور و فوتبال جمع کردیم و با ارائه آموزش ها، آنان را برای مسابقات قهرمانی کشور بردیم و براساس زحماتی که بازیکنان کشیدند توانستیم این تیم را تا مرحله ای پیش ببریم که به مسابقات کشوری اعزام شویم.

سطح مسابقات بالا بود

آقایی عنوان کرد: سطح نخستین دوره مسابقات قهرمانی کشور کوکو ایران (انتخابی تیم ملی) با وجود تجربه نداشتن تیم ها، بالا بود و تیم گلستان، سیستان و بلوچستان و اصفهان در صف مدعیان قهرمانی این مسابقات ایستاده بودند.

وی افزود: در بازی نخست، تهران را شکست دادیم و در بازی دوم که با نیم ساعت اختلاف پس از بازی اول برگزار شد، تیم سیستان و بلوچستان را با پنج بازیکن ملی پوشش مغلوب کردیم؛ حتی مربیان این تیم از مسئولان فدراسیون بودند اما با همت و تلاش بچه ها، آنان را شکست دادیم و بازی سوم بندرعباس را نیز بردیم که به عنوان تیم نخست از گروه خود صعود کردیم.

آقایی با اشاره به پیروزی مقابل تیم اصفهان در دور حذفی این مسابقات تصریح کرد: تیم کرمان و گلستان با چهار برد پیاپی در این مسابقات به فینال راه یافتند که در بازی پایانی از گلستان قدرتمند شکست خوردیم؛ مربی و سرپرست این تیم در تیم ملی بود و ۶ بازیکن فیکس ملی پوش داشت اما تیم کرمان بازی خوبی در این مسابقه به نمایش گذاشت.

نخستین دوره مسابقات قهرمانی کشور کوکو ایران (انتخابی تیم ملی) از روز ۱۷ تا ۲۰ مردادماه سال جاری به میزبانی استان گلستان برگزار شد و بازیکنان منتخب این دوره از رقابت ها در مهرماه امسال برای شرکت در مسابقات بین المللی به انگلستان اعزام می شوند.

بازیکنان تیم کرمان در این مسابقات محمدجواد رجب پور، محسن کرباسی، ایمان زرهرن، امیرحسین مهدی زاده، احد رجایی، امیرمحمدغیاثی، دانیال آموزنده، پرهام محمدیان، نیما مظهری، پارسا محمدیان، امیرحسین سلطانی زاده، محمدعلی مولا، با مربیگری مجتبی آقایی و کمک مربی محمد زنگی آبادی بودند.

مطالب مرتبط
رفتن به ابتدای صفحه