کاهش ۶۷ درصدی آمار طلاق در کرمان

اجتماعی تاریخ انتشار: 01/02/26 بدون نظر   1336 بازدید

اندازه فونت    
کاهش ۶۷ درصدی آمار طلاق در کرمان

کرممان سلامت: میثم پاریزی آمار جمعیت استان کرمان را سه میلیون و ۱۶۴ هزار و ۷۱۸ نفر اعلام کرد و افزود: آمار جمعیت جوان استان کرمان، یک میلیون و ۱۰۸هزار و ۳۴۲ نفر است.

وی اظهار داشت: ۵۷۰ هزار و ۹۴۴ نفر از این تعداد مرد و ۵۳۷ هزار و ۳۹۸ نفر زن هستند.

کاهش ۶۷ درصدی آمار طلاق در کرمان

به گفته پاریزی، آمار ازدواج در استان کرمان طی سال ۹۹، به میزان ۲۳ هزار و ۵۷۴ نفر بوده که ۱۰.۶۰ درصد رشد را نشان می دهد و آمار طلاق نیز در این استان طی مدت یاد شده، پنج هزار و ۶۳۸ نفر است که ۶۷ درصد کاهش داشته است.

پاریزی افزود: کرمان پس از استان خراسان جنوبی و یزد، سومین استان کشور از نظر افزایش نرخ ازدواج است.

وی به بیان گزارشی از تحولات جمعیت در کشور اشاره کرد و بیان داشت: ۲۵.۱ واقعه ازدواج در کشور طی سال ۱۳۸۵ نسبت به هر هزار نفر ثبت شده، در حالی که این رقم در سال ۱۳۹۹، به ۱۸.۶ واقعه کاهش یافته است.

به گفته پاریزی، میزان ازدواج جوانان در یک بازه ۱۵ ساله، ۶.۵ واحد کاهش داشته است و میزان طلاق جوانان در بازه سال های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۹نسبت به هزار نفر از ۲.۵ به ۴.۶ واحد رسیده است.

وی گفت: میزان طلاق در یک بازه ۱۵ ساله، ۲.۱ واحد افزایش داشته است.

مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان به روند تحولات ازدواج و طلاق در شهرهای استان کرمان اشاره کرد و گفت: از آنجا که سرعت تحولات ناشی از توسعه در استان کرمان در حد متوسط بوده؛ لذا از استان های در حال توسعه محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: بنابراین شتاب تحولات و مدرنیزاسیون در حوزه خانواده و ازدواج استان کرمان نیز هم سطح میانگین کشوری بوده و دارای حد متوسط است.

پاریزی افزود: تمایل به بقای در تجرد و به تاخیر انداختن ازدواج در این استان، طی سال‌های گذشته در حد متوسط بوده است و هم اکنون نیز همان وضعیت را دارد.

وی یادآور شد: به بیان دیگر آمار میزان ازدواج در این استان در طول ۸ سال گذشته به طور کلی در سال‌های ابتدایی پایین‌تر و با شیبی ملایم در سال‌های اخیر بالاتر از کل کشوری قرار گرفته است.

به گفته مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان، میزان ازدواج این استان در مقایسه با کشور متوسط و با شیب کندِ تمایل نداشتن جوانان به ازدواج ارزیابی می شود.

ازدواج و طلاق در کدام شهرستان‌های کرمان صعودی و نزولی بود؟ 

پاریزی ابراز داشت: چهار شهر فاریاب، رودبار جنوب، کهنوج و ارزوییه طی سال‌های اخیر در شاخص میزان رشد مثبت داشته اند و سایر شهرها روند تغییرات میزان ازدواج در آنها منفی است.

وی گفت: شهرهای رفسنجان، شهربابک، رابر، سیرجان، ریگان، راور، زرند، انار و بافت در زمره شهرهایی هستند که روند میزان ازدواج در آنها نامطلوب تر از متوسط کشور است؛ از این حیث این شهرها نیازمند توجه مضاعف هستند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان عنوان کرد: نرماشیر، کهنوج، جیرفت، کرمان، رفسنجان، منوجان، زرند و سیرجان به ترتیب بیشترین تا کمترین روند مثبت میزان طلاق را در سال های اخیر تجربه کرده اند؛ به عبارت دیگر در سال های اخیر این شهرها رشد قابل توجه میزان طلاق را به خود دیده اند.

پاریزی گفت: رابر، شهربابک، راور، بردسیر، ارزوئیه و بم در سال های اخیر در این استان روند میزان طلاق منفی داشته اند؛ به این معنا که در سال‌های اخیر به طور متوسط از میزان طلاق آن ها تا حدی کاسته شده است.

به گفته او، به طور متوسط میزان رشد طلاق در شهرهای نرماشیر، کهنوج، جیرفت، کرمان، رفسنجان و منوجان بالاتر از متوسط کشور بوده است. از این حیث این شهرها در اولویت برنامه ریزی در حوزه طلاق قرار دارند.

پاریزی یادآور شد: رفسنجان تنها شهر استان کرمان است که از حیث هر ۲ شاخص ازدواج و طلاق در شرایط نامطلوب و پایین تر از متوسط تحولات کشور قرار دارد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان در گزارشی به بیان روند میزان ازدواج و طلاق طی سال های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹ در استان کرمان پرداخت و گفت: میزان ازدواج استان کرمان طی سال های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹ در سال‌های ابتدایی پایین تر با شیبی ملایم در سال‌های اخیر بالاتر از کل کشور قرار گرفته است.

به گفته او، روند میزان طلاق استان کرمان طی سال های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹ همواره کمتر از میزان کشوری بوده است.

پاریزی می گوید: در یک نمای کلی از یک طرف میزان ازدواج در ۸ سال گذشته در استان کرمان با شیبی ملایم از میزان پایین تر به بالاتر از میزان کشوری رسیده و از سوی دیگر میزان طلاق استان همواره کمتر از میزان طلاق کل کشور بوده است.

وی ضمن اعلام اینکه در سال های اخیر تنها در استان سیستان و بلوچستان میزان ازدواج افزایش یافته و در برخی استان ها میزان کاهش داشته است، بیان داشت: کرمان، تهران، هرمزگان، البرز، کهگیلویه و بویراحمد خراسان جنوبی و خوزستان استان های محسوب می‌شوند که روند تغییرات منفی میزان ازدواج در آنها کمتر از متوسط کشوری است.

وی ادامه داد: به بیان دیگر این استان‌ها علیرغم آنکه میزان ازدواج روند کاهشی داشته است اما نسبت به سایر استان های کشور وضعیت نسبتاً پایدارتری داشته اند. 

مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان گفت: کرمان، اردبیل، خراسان شمالی، یزد، مازندران، ایلام، خراسان جنوبی، فارس، آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، قم، لرستان، گلستان، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، سمنان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، آذربایجان غربی، قزوین، همدان، تهران، زنجان، هرمزگان، گیلان، کردستان و البرز در سال های اخیر به ترتیب بیشترین تا کمترین شتاب افزایش میزان طلاق را تجربه کرده اند؛ به عبارت دیگر این استان‌ها در این سال ها رشد قابل اعتنای نرخ طلاق را به خود دیده اند.

وی افزود: در یک نمای کلی استان های اردبیل، خراسان شمالی، یزد، مازندران، ایلام، فارس، آذربایجان شرقی، قم، لرستان، گلستان، سمنا،ن چهارمحال و بختیاری و اصفهان ۱۳ استان هستند که از حیث هر دو شاخص ازدواج و طلاق در شرایط نامطلوب تری نسبت به متوسط تحولات کشور قرار دارند.

پاریزی با اعلام اینکه امروزجمعیت جوان، بزرگترین جمعیت کشور محسوب می شود، به بیان مهمترین برنامه های این اداره کل در حوزه جوانان پرداخت و خاطرنشان کرد: صحبت‌های رهبری فصل‌الخطاب برای همه دستگاه‌های اجرایی و دولتی بوده و در این رابطه قانون جوانی جمعیت از سوی مجلس تصویب شده و شرح وظیفه برای وزارتخانه‌ها، دستگاه‌های اجرایی و به تبع به دستگاه های اجرایی ابلاغ شده است.

وی تصریح کرد: بر اساس شرح وظیفه ای که به وزارت ورزش و جوانان و ادارت تابعه محول شده، برگزاری کارگاه های مهارت های زندگی قبل، حین و بعد از ازدواج، انجام مشاوره های رایگان یا نیم بها برای زوج های جوان و یا در آستانه ازدواج از سوی مراکز مشاوره خانواده که دارای مجوز از وزارت ورزش و جوانان در سطح استان هستند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان ادامه داد: تولید محتواهایی تحت عنوان کلیپ، موشن گرافی، فیلم کوتاه و مستند از سوی سمن های حوزه ازدواج، فرهنگ سازی گسترده در خصوص لزوم مشاوره های پیش از ازدواج و نقش آن در شکل گیری ازدواج های آگاهانه و پایدار، راه اندازی پویش ازدواج جوانان با همراهی خیران به منظور تهیه ملزومات ازدواج زوجین نیازمندان با همکاری فعالان امر ازدواج و سازمان های مردم نهاد، برگزاری مراسم ازدواج آسان در سراسر استان و برگزاری کمپین ها از مهمترین اقدامات این اداره کل در حوزه ازدواج است.

مطالب مرتبط
رفتن به ابتدای صفحه