قانون خانواده و جوانی جمعیت در اجرا قوی نیست

سلامت تاریخ انتشار: 02/02/25 بدون نظر   675 بازدید

اندازه فونت    
قانون خانواده و جوانی جمعیت در اجرا قوی نیست

دکتر نخعی هدف از قانون خانواده و جوانی جمعیت را حمایت اقتصادی دانست که این قانون اما در اجرا قوی نیست و از طرفی پیوست فرهنگی در آن به صورت پررنگ دیده نشده است.

کرمان سلامت/ سمیرا سجادی: استاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: از طرفی بر اساس نظرسنجی های انجام شده نگرش مردم به فرزندآوری همچنان مثبت است.

دکتر نوذر نخعی، در نشست خبری هفته جمعیت با بیان اینکه جمعیت بالای ۶۰ سال را سالمند تعریف می کنیم؛ افزود: در حال حاضر ۱۰ درصد جمعیت کشور ما سالمند است.

وی ادامه داد: شرایط کنونی زاد و ولد در کشور را منتج به پیش بینی هایی دانست که بر اساس آن ایران تنها کشوری خواهد بود که در سال ۲۰۵۰ به یکباره از جوانی تبدیل به جامعه ای سالمند می شود و طبق همین پیش بینی ها رتبه دوم سالمندی را در دنیا داریم.

وی با بیان اینکه منابع علمی و دانشمندان اقتصادی تأثیر کاهش باروری بر اقتصاد را بررسی کرده و معتقدند هر چه درصد سالمندان در کشور بیشتر باشد تولید ناخالصی ملی افت می کند؛ این موضوع را حاکی از تغییر دیدگاه ها نسبت به مقوله جمعیت دانست و تصریح کرد: ایلان ماسک، ثروتمندترین فرد جهان می گوید «سرنوشت کشورها به جمعیت آنها بستگی دارد؛ کم شدن جمعیت بخاطر کاهش موالید تهدیدی جدی تر از تغییرات اقلیمی است»

دکتر نخعی اظهار کرد: گاردین اخیر نوشته است« وضعیت ایتالیا مانند ذوب شدن یخ است مدارس آن خالی از دانش آموز می شود» و منابع خبری از تخلیه کامل شهر گلاموچ در بوسنی و هرزگوین به دلیل سالمندی خبر می دهند.

این استاد پزشکی اجتماعی هدف از قانون خانواده و جوانی جمعیت را حمایت اقتصادی دانست که این قانون اما در اجرا قوی نیست و از طرفی پیوست فرهنگی در آن به صورت پررنگ دیده نشده است لذا باید روی نگرش افراد کار کرد تا تمایل به ازدواج و فرزندآوری داشته باشند.

او به بحران تنهایی اشاره و بیان کرد: علت نگهداری سگ در منزل ۶۵ درصد از آمریکایی ها تنهایی است.

وی خانواده، موسسات اعم از مدرسه و دانشگاه و…، دوستان و رسانه را اثرگذار بر نوع نگرش افراد دانست و تصریح کرد: بیشترین سهم را خانواده باید داشته باشد در حالیکه امروز گوشی های هوشمند دارند اما در برخی کشورها خانواده ها به فرزندان خود تا کلاس هشتم گوشی نمی دهند و توصیه متخصصین کودکان این است بچه زیر دو سال تلویزیون نبیند و ۲ تا ۵ ساله ها فقط یک ساعت تلویزیون ببینند.

دکتر نخعی ادامه داد: قانون جمعیت در ادارات به خوبی اجرا نمی شود در حالیکه مکلف به اتاق استراحت برای بانوان باردار و مادران شیرده هستند.

وی نپذیرفتن بحران سالمندی و مسائل اقتصادی را از موانع ذهنی برای فرزندآوری دانست و بیان کرد: این در حالی است که اقتصاد و معیشت به اندازه ای که در طبقات بالای اقتصادی-اجتماعی دغدغه است در طبقات پایین تر نیست! لذا بالا رفتن توقعات ذهنی مشکل ساز و مانع فرزندآوری شده است.

استاد پزشکی اجتماعی با تأکید بر اینکه باید افرادی را که توانمندی بهتری برای فرزندآوری دارند با دلایل روشن کنیم زیرا تک فرزندی به خودی خود یک بیماری است؛ افزود: از طرفی حمایت از زنان شاغل و زوجین نابارور را در دستور کار جدی قرار بدهیم زیرا یک هفتم زوج های کرمان نابارور هستند.

معاون اسبق علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه بر اساس نظرسنجی های انجام شده در استان نگرش مردم به فرزندآوری همچنان مثبت است؛ گفت: طبق نتایج پرسشنامه ها از میان سه مانع ادراکی اقتصادی، شرایط روحی و جسمی و وضعیت تحصیلی و شغلی، شرایط روحی و جسمی به عنوان اولین مؤلفه عدم تمایل به باروری عنوان شده است.



مطالب مرتبط
رفتن به ابتدای صفحه