۵ علت خود ارضایی در کودکان و اشتباهات رایج والدین در درمان خودارضایی

سلامت تاریخ انتشار: 01/10/04 بدون نظر   440 بازدید

اندازه فونت    
۵ علت خود ارضایی در کودکان و اشتباهات رایج والدین در درمان خودارضایی

علت خود ارضایی در کودکان چیست؟ آیا والدین باید نگران این موضوع باشند؟ آیا تنبیه راهکار درستی برای درمان یا فراموش کردن خود ارضایی در کودکان است؟ این سوالات یکی از چالش‌های والدین در برخورد با کودکان و نوجوانانی که خودارضایی می‌کنند است. باید بگوییم که خود ارضایی و ور رفتن کودکان با اندام تناسلی خود یک فعالیت طبیعی است.

کرمان سلامت؛ در ابتدا باید اشاره کنیم که تا زمانی خود ارضایی کودکان طبیعی است، که منجر به فعالیت‌های خطرناکی نشود. به همین منظور در این مطلب به بررسی علت خود ارضایی در کودکان، علائم و روش‌های درمان آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

خود ارضایی در کودکان یعنی چه؟

به تحریک اندام تناسلی برای لذت و آرامش خود ارضایی می‌گویند. احتمال دارد که کودکان با دست یا چیز دیگری اندام خود را مالش دهند. باید اشاره کنیم که دست زدن به اندام تناسلی در کودکان ۲ ساله هنگام حمام، یک عمل طبیعی است و خود ارضایی به حساب نمی‌آید.

در طول خود ارضایی کودک معمولا گیج، برافروخته و مشغول به نظر می‌رسد. امکان دارد که کودکان چند بار در روز یا فقط یک بار در هفته این کار را انجام دهند. این فعالیت معمولا در زمان خواب‌آلودگی، بی‌حوصلگی، تماشای تلویزیون یا تحت استرس بیشتر اتفاق می‌افتد.

علت خود ارضایی در کودکان دختر و پسر چیست؟

خود ارضایی یک رفتار طبیعی در بسیاری از کودکان نوپا و پیش دبستانی است. حدود یک سوم کودکان در این گروه سنی (نوپا تا پیش دبستانی) حین بررسی بدن خود، خود ارضایی را کشف می‌کنند.

در اغلب موارد کودکان به این دلیل به خود ارضایی ادامه می‌دهند، زیرا به آن‌ها حس خوبی می‌دهد. این در حالی است که برخی از کودکان به دلیل ناراضی بودن از چیزی، مانند برداشتن پستانک، اغلب خودارضایی می‌کنند.

باید اشاره کنیم که خود ارضایی در کودکان هیچ دلیل پزشکی ندارند. تحریک در ناحیه تناسلی باعث درد یا خارش می‌شود، اما منجر به ارضا جنسی نمی‌شود.

۵ علت خود ارضایی در کودکان؛ بررسی انگیزه و علت این کار

بررسی علت و انگیزه خود ارضایی کودکان اطلاعات خوبی به والدین و پزشک معالج می‌دهد. به همین دلیل ما در این قسمت ۵ عاملی که منجر به خود ارضایی در کودکان می‌شوند را معرفی خواهیم کرد.

۱. کشف دنیای جدید، آشنایی با اندام خود

انسان از کودکی تا بزرگسالی برای کشف دنیای اطراف خود ساخته شده است. کودکان کم‌کم با پیرامون و حتی بدن خود آشنا می‌شوند. بسیاری از کودکان، نه همه آن‌ها، متوجه خواهند شد که مالش اندام خصوصی آن‌ها لذت بخش است. همین کشف باعث انجام خود ارضایی در آن‌ها می‌شود.

۲. توسعه ایده‌ها و کارهای جدید؛ علت تحریک شدن کودک

با گذشت زمان، خود تحریکی ممکن است با ایده‌های بزرگ‌تری مانند جنسیت و روابط مرتبط شود. در این مرحله کودکان آگاهی بیشتری نسبت به آنچه مناسب، مضر و طبیعی است به دست خواهند آورد.

۳. مقابله و تغییر خلق و خوی با خود ارضایی

برای بسیاری از کودکان کشف لذت با تجربیات عاطفی همپوشانی دارد. تحریک جنسی به اندازه کافی قوی است که خلق و خو را تغییر دهد. در مواردی احتمال دارد که خود اراضای باعث از بین رفتن کسالت، عصبانیت، اندوه، ناتوانی یا ناامنی حداقل برای مدت کوتاهی شود. همچنین ممکن است یک روز شاد یا آرامش بخش را تقویت کند. یکی از رایج‌ترین احساساتی که خود ارضایی باعث تنظیم آن می‌شود، استرس است.

۴. اجبار در انجام خود ارضایی

اجبار به هر رفتاری گفته می‌شود که علیرغم تلاش برای اجتناب یا تعدیل آن به طور مکرر اتفاق می‌‎افتد. این رفتار بسیار مختلفی است و امکان دارد شامل کندن مو، تماشای ورزش و خود ارضایی باشد.

اجبار زمانی اتفاق می‌افتد که مدار میل در مغز بیش از حد تقویت شود. این حالت بیشتر در زمان احساسات شدید مانند ترس، شرم یا ناامیدی ایجاد می‌شود.

۵. تروما و آسیب روحی و جنسی؛ دلیل ور رفتن کودکان با خود

احتمال دارد که یکی دیگر از محرک‌های خودارضایی تروما باشد. هنگامی که سوء استفاده جنسی رخ می‌دهد، یک کودک، نوجوان یا بزرگسال ممکن است حول رفتارهای مرتبط با تجربیات ناخوشایند گذشته حرکت کند.

باید اضافه کنیم که تنها آسیب‌های جنسی علت خود ارضایی در کودکان نیستند. بلکه آسیب‌های جسمی و روحی نیز گاهی کودکان را وارد به مقابله با این احساسات به صورت خود ارضایی می‌کنند.

باید اشاره کنیم که اجبار در خود ارضایی به این معنی این نیست که آسیبی رخ داده است. همچنین هر آسیبی به خود ارضایی ختم نمی‌شوند. اما این دو مورد در اغلب اوقات با هم ترکیب می‌شوند و از جزو شایع‌ترین علت خود ارضایی در کودکان هستند.

خود ارضایی کودکان مدت معینی دارد؟ چقدر طول می‌کشد این کار از سر آن‌ها بی‌افتد؟

هنگامی که کودک خود ارضایی را کشف کند، به ندرت از انجام آن به طور کامل دست می‌کشد. در صورتی که ناراحتی یا استرسی که منجر به خود ارضایی است برطرف شود، احتمال دارد که کودک از این کار دست بکشد.

توجه داشته باشید که کودکان ۵ و ۶ سال احتیاط کردن را یاد می‌گیرند. به همین دلیل ممکن است فقط در خلوت خود اقدام به خود ارضایی کنند. باید بدانید که خود ارضایی کودکان زیر سن بلوغ با نوجوانان متفاوت است. زیرا در اکثر مواقع علت خود ارضایی در کودکان در سن بلوغ در پاسخ به افزایش طبیعی هورمون‌ها و میل جنسی ایجاد می‌شود.

علائم خود ارضایی در کودکان؛ رفتار جنسی طبیعی و سالم در سنین مختلف

کودکان در سنین مختلفی نسبت به یکسری محرک‌های خاصی حساسیت یا عکس‌العمل نشان می‌دهند. در ادامه با چند نمونه از رفتارهای جنسی سالم و طبیعی در کودکان آشنا خواهیم شد.

گروه سنیرفتارهای جنسی سالم و طبیعی
۰ تا ۴ سالاز برهنه بودن احساس راحتی می‌کنند.از لمس اندام تناسلی خود لذت می‌برند.ممکن است اندام تناسلی سایر کودکان یا بزرگسالان آشنا را لمس کنند.نسبت به آلت تناسلی پدر خود کنجکاو هستند، به ویژه دختران.امکان دارد سینه زنان را لمس کنند.علاقه‌مند به تماشای بزرگسالان برهنه هستند.
۵ تا ۹ سالهنگام رفتن به توالت یا دوش گرفتن شروع به حفظ حریم خصوصی می‌کنند.انجام خود ارضایی در خلوت.کنجکاوی در مورد تمایلات جنسی نشان می‌دهند، مثلا سوالاتی در مورد نوزادان و رابطه جنسی والدین.
۱۰ تا ۱۳ سالبه روابط بین دختر و پسران علاقه نشان می‌دهند.خود ارضایی در خلوت

این موارد برخی از رفتارهای جنسی سالم در کودکان هستند. در صورتی که کودک از حد طبیعی و نرمال این رفتارها خارج شود، نیاز به بررسی دارد. باید اشاره کنیم که فهمیدن علت خود ارضایی در کودکان از هر چیزی مهمتر است.

کدام رفتارهای جنسی کودکان خارج از محدوده طبیعی است؟ علائم خود ارضایی در کودکان چه موقع خطر دارد؟

کودکان و نوجوانانی که رفتارهای زیر را بروز می‌دهند نیاز به ارزیابی پزشکی یا روان شناختی دارند. هدف ارزیابی‌ها دستیابی به درک منشا این گونه رفتارهاست.

گروه سنیرفتارهای جنسی خطرناک کودکان
۰ تا ۴ سالخودارضایی اجباری یا تا حدی که باعث آسیب به خود شودتظاهر به داشتن فعالیت جنسیوادار کردن سایر کودکان به فعالیت جنسیدست زدن به اندام تناسلی دیگران
۵ تا ۹ سالرفتار جنسی با کودکان کوچک‌تر از خودتماس جنسی یا رابطه با حیواناتورود به اتاق خواب کودکان برای برقراری تماس یا فعالیت جنسی با کودک دیگر
۱۰ تا ۱۳ سالخود ارضایی اجباریمجبور کردن دیگران به فعالیت جنسیمبادله پول یا کالا برای فعالیت جنسیارسال یا انتشار تصاویر جنسی از خود یا شخص دیگری
۱۴ تا ۱۷ سالسرگرم مطالب تهاجمی جنسی یا پورنوگرافی غیرقانونیدرگیر شدن در فعالیت جنسی با کودکان کوچک‌تر از خوداجبار دیگران به فعالیت جنسی

این نوع رفتارها خطرناک هستند و نیاز به بررسی و درمان علت خود ارضایی در کودکان دارند.

درمان خود ارضایی در کودکان؛ چیزهایی که والدین باید در مورد علت خود ارضایی در کودکان خود بدانند

برای درمان و به نوعی انداختن خود ارضایی از سر کودکان باید راهکارهای خاص و ملایمی استفاده شود. در ادامه با چند نمونه از رفتارها و راهکارهای درمان خود ارضایی کودکان در طب سنتی یا پزشکی نوین اشاره خواهیم کرد.

  • بهترین راه درمان خود ارضایی، تعیین اهداف واقع بینانه است

حذف خودارضایی غیرممکن است. این واقعیت را بپذیرید که فرزندتان در مورد آن یاد گرفته و از آن لذت می‌برد. با نادیده گرفتن این فعالیت یا فشار زیاد به کودک برای عدم خود ارضایی کاری از پیش نمی‌رود. بلکه باید شرایط را به گونه‌ای کنترل کنید که کودک کم‌کم این کار را ترک کند.

  • خود ارضایی کودک در حین خواب را نادیده بگیرید

کودک خود را در این مواقع تنها بگذارید و مدام او را چک نکنید. کودک را از خوابیدن روی شکم منع نکنید. اما در مواقع بیدار سعی در پرت کردن حواس کودک از خود ارضایی با بازی و اسباب‌بازی کنید.

در صورتی که حواس پرتی موثر نبود، برای کودک توضیح دهید که اشکالی ندارد که این کار را در اتاق یا حمام خود انجام دهد. اما نباید در حضور افراد دیگر این فعالیت را انجام دهد.

  • مربی مهدکودک یا معلم مدرسه را از این فعالیت کودک خود آگاه کنید

از مراقب یا معلم فرزندتان بخواهید که ابتدا به خودارضایی کودک شما پاسخ دهد و سعی کند حواس او را پرت کند. کودک باید بفهمد که در مدرسه یا دیگر جاهای عمومی نباید دست به این کار بزند.

  • تماس فیزیکی با کودک خود را افزایش دهید

برخی از کودکان اگر در طول روز بیشتر در آغوش گرفته شوند، کمتر خودارضایی خواهند کرد. سعی کنید هر روز حداقل ۱ ساعت از وقت خود را با بازی، صحبت و همنشینی با کودک خود بگذرانید.

درمان خود ارضایی کودکان در طب سنتی

متخصصین طب سنتی معتقدند که برای کاهش خود ارضایی باید مدتی از مصرف غذاهایی با طبع گرم خودداری کرد. همچنین مصرف دمنوش یا شربت‌های گیاهی مانند شربت سکنجبین به صورت ناشتا برای حداقل ۲۱ روز مفید خواهد بود.

استفاده از روغن بنفشه یا کدو برای کل بدن کودک در هنگام دوش گرفتن عالی است. از ورزش کردن و پیاده‌روی با کودک برای تخلیه انرژی و حواس پرتی آن از خود ارضایی غافل نشوید.

اشتباهات رایج والدین در درمان و یافتن علت خود ارضایی در کودکان

رایج ترین اشتباهی که والدین مرتکب می‌شوند این است که سعی در حذف کامل خودارضایی دارند. این منجر به جنگ قدرت می‌شود که والدین به ناچار در آن شکست می‌خورند. توجه داشته باشید که بهترین راه درمان خود ارضایی پرهیز از فعالیت‌های زیر است:

  • کودک را به دلیل خود ارضایی تنبیه نکنید.
  • به خاطر این موضوع سر کودک داد نزنید.
  • به خود ارضایی برچسب بد، کثیف، گناه شیطانی نزنید.
  • دست کودک را نبندید و از هیچ نوع محدودیتی استفاده نکنید.

انجام این راهکارهای تند و شدید باعث بیشتر جذب شدن کودک به خود ارضایی می‌شود. به همین دلیل در ابتدا علت خود ارضایی در کودکان را پیدا و با استفاده از راهکارهای ملایم و برنامه‌ریزی شده آن را کنترل کنید.

منبع: طبنا

مطالب مرتبط
رفتن به ابتدای صفحه