فوتبال کرمان باوجود پنج تیم لیگ برتری توسعه‌یافته‌ نیست

ورزشی تاریخ انتشار: 01/06/31 بدون نظر   572 بازدید

اندازه فونت    
فوتبال کرمان باوجود پنج تیم لیگ برتری توسعه‌یافته‌ نیست

 رییس هیات فوتبال استان کرمان که معتقد است برخلاف برخی تصورات، فوتبال استان توسعه‌یافته نیست گلایه جدی نیز از باشگاه‌ها برای ایفای تعهداتشان به مردم دیار کریمان دارد و می‌گوید ضرورت بومی‌گزینی در بازیکن و مربی و پرورش آنان را باید جدی گرفت.

کرمان سلامت؛ مهدی جهانشاهی با تاکید بر اینکه تعهد، تعهد می‌آورد و باشگاه های معتبر دنیا نیز بر پایه مردم شکل گرفته‌اند گفت: متاسفانه همچنان مشاهده می شود که باشگاه های فوتبال این استان در حوزه تعهداتشان نسبت به جامعه ضعیف عمل می‌کنند.

این سخنان رییس هیات فوتبال استان درحالی است که کرمان سه نماینده در لیگ برتر آقایان(مس کرمان، گل گهر، مس رفسنجان)، ۲ تیم در لیگ برتر بانوان(شهرداری سیرجان و خاتون بم) و ۲ تیم نیز در لیگ دسته یک (مس شهربابک و آرمان گهر سیرجان) دارد.

جهانشاهی که از چهره های ورزشی استان به شمار می رود و سال ها فعالیت در حوزه ورزشی و رسانه های حوزه ورزش نیز در استان داشته تاکید دارد: باوجود  اینکه استان کرمان سه نماینده در لیگ برتر فوتبال آقایان و ۲ تیم در لیگ برتر بانوان دارد اما وضعیت فوتبال استان توسعه یافته نیست زیرا در حوزه مربی و بازیکن سازی بومی موفق عمل نکرده اند.

وی معتقد است که فوتبال استان در حوزه بانوان بسیار وضع بهتری دارد زیرا این تیم ها مربی و بازیکنان بومی متعددی دارند و تولید بازیکن در میان آنها بخوبی اتفاق افتاده است.

جهانشاهی عنوان کرد: تیم های لیگ برتر آقایان استان کرمان سابقه خوبی دارند اما در حوزه استعدادیابی، پرورش مربی و بازیکن سازی موفق عمل نکرده اند.

راه حل های پیچیده برای معادلات ساده

وی در ادامه با اشاره به اینکه این روزها متاسفانه معادلات ساده، راه حل پیچیده ای به خود گرفته اند افزود: مردم کرمان در دیگر استان ها حضور و سکونت دارند اما برای تماشای بازی تیم های استان خود به ورزشگاه نمی روند زیرا مردم میزان تعهد تیم های محلی خود را حس نمی‌کنند و این موضوع بسیار مهمی است.

جهانشاهی اظهار داشت: باشگاه مس کرمان می تواند امیدها را در استان زنده کند اما باید در ابتدا با سرمایه گذاری و استعدادیابی نشان دهد به مردم استان متعهد است؛ فوتبال ما باید هویت دار باشد.

وی افزود: امسال تیم فوتبال مس کرمان شجاعت به خرج داد و با وجود بازیکنان و مربی بومی به لیگ برتر آمد که الان نیز نتایج خوبی می گیرد؛ مس با این مربی و بازیکنان باعث افتخار استان است.

رییس هیات فوتبال استان کرمان یادآور شد: با تایید همه ظرفیت ها و مزیت های تیم های فوتبال استان که جای تردیدی در آنها نیست اما در مجموع، کار فوتبال در روند رشد و توسعه ورزش استان بخوبی پیش نمی رود.

چرا فوتبال باید اولویت تصمیم گیران باشد؟

وی همچنین در ادامه با اشاره به کارکردهای فوتبال و ضرورت های توجه به این مقوله در همه بخش ها از استعدادیابی تا همبستگی مردم با آن گفت: می گویند وضعیت فوتبال در جنوب استان ضعیف است؛ چندین مرحله به جنوب کرمان سفر کردم و در مراسم و نشست های مختلف این شهرستان ها حضور داشتم و باید بگویم مسئولان شهری جنوب استان کرمان بایستی اولویت خود را فوتبال بگذارند اما اکنون اینگونه نیست.

جهانشاهی ادامه داد: مسئولان جنوب استان در صورتی که پیگیر امور فوتبال می‌شدند، این رشته به لحاظ اجتماعی نیز تعهداتی به وجود می آورد که باعث رشد فوتبال این خطه و کاهش آسیب های آنجا می شد.

وی افزود: در این زمینه اما واقعیت ها نشان می دهد که مدیریت یک تیم لیگ دسته یک نیز موجب اختلاف در بین شورای اسلامی و شهرداری جیرفت شد.

جهانشاهی با اشاره به اینکه اکنون علاقه مندان بسیاری به این رشته ورزشی در جنوب کرمان وجود دارند گفت: ماموریت فوتبال ایجاد امید، شور و نشاط آفرینی در جامعه است و همین امر بتنهایی می تواند وضعیت شهرهای جنوبی استان را تغییر دهد.

رییس هیات فوتبال کرمان افزود: مدیران جنوب کرمان دغدغه های سیاسی، اقتصادی و بهداشتی را در اولویت دارند و توجهی به فوتبال در این مناطق نمی شود.

وی بیان کرد: بایستی در ابتدا فوتبال را در سطح تصمیم گیری و تصمیم سازی های جنوب و سایر نقاط استان بگنجانیم؛ این را به خاطر اینکه متولی فوتبال استان هستم نمی گویم بلکه به این علت مطرح می شود که مردم آن را می خواهند، پس کارکرد اجتماعی مطلوبی هم می تواند برای ما داشته باشد.

راهبرد فوتبال و تماشاگرپسندی آن

جهانشاهی در ادامه گفت: فوتبال در کشورهای توسعه یافته خواسته مردم بوده و اقتصاد این ورزش نیز به مردم وابسته است لذا کیفیت فوتبال نیز در این کشورها ارتقا یافته؛ از طرفی فوتبال در کشورهای اروپایی دیگر صرفا به دنبال جذب کارخانه‌دار نیست و استراتژی روز فوتبال در میزان تماشاگرپسندی آن خلاصه می شود.

وی ابراز داشت: متاسفانه کشور در این حوزه مشکلاتی دارد؛ مردم ما فوتبال را می خواهند اما فوتبالی های ما، مردم و رسانه ها، راه را نمی دانند و جو حاکم بر فوتبال ما نیز پر از حاشیه های بی مورد و بی نتیجه شده است.

فوتبال ناسالم و چرایی جای خالی مربی و بازیکن بومی

رییس هیات فوتبال استان کرمان در ادامه با اشاره به اینکه تب فوتبال در جامعه بالاست و همین امر می تواند موجب رشد و شکوفایی آن شود گفت: تب فوتبال در جامعه ما ناسالم است و تبدیل به تبی شده که ما را از مسیر اصلی دور می کند.

وی با بیان اینکه کاربرد فوتبال در امور مملکت داری و اجتماعی ما مشاهده نمی‌شود عنوان کرد: بایستی بررسی شود چرا فوتبال کرمان که در سطح نخست کشور قرار گرفته، مربی و بازیکن بومی ندارد؛ باید فضا باز شود تا رسانه ها در این زمینه اظهارنظر کنند و این درحالی است که دانشگاه نیز در این زمینه کاری نمی کند.

این مسئول ورزشی تاکید کرد: برخی شهرستان های استان با وجود زیرساخت و نیروی انسانی لازم اقدامات مناسبی در فوتبال انجام نداده اند و متولیان فوتبال آنها از مسئولیت نیز کناره گیری نمی کنند؛ امروزه نمی توان پذیرفت که در یک شهرستان مربی مدرک دار وجود ندارد، برخی شهرستان ها دیواری کشیده اند و مانع رشد فوتبال می شوند.

رشد داوری کرمان

جهانشاهی که البته معتقد است در کرمان در زمینه داوری فوتبال شاهد رشد بوده ایم، می گوید: پس از گذشت چند سال از تاریخ لیگ برتر، فقط علیرضا مهدوی را در لیگ برتر داشتیم اما امسال احسان اکبری نیز در این لیگ اضافه شده است.

وی ادامه داد: کوبل (تیم) کامل داوری از استان کرمان در لیگ دسته یک فوتبال کشور، فوتبال بانوان و ساحلی اضافه شده است.

جهانشاهی اضافه کرد: همچنین ۱۵ داور کرمانی به لیگ دسته ۲ و سه کشور افزوده شده و در این خصوص همواره سعی کردیم که فوتبال استان کرمان را در تمامی ابعاد توسعه دهیم.

واکنش به خبر دلالی در باشگاه ها

رییس هیات فوتبال استان کرمان در واکنش به حرف حدیث های گرفتن پول در مقابل حضور بازیکنان بومی در برخی تیم های لیگ دسته ۲ استان کرمان و آوردن بستگان مربیان در تیم ها با بیان اینکه این را نخستین بار می شنوم و جای بررسی دارد گفت: وظیفه اصلی ما حفاظت از فوتبال است و هرجا فساد باشد ورود می کنیم.

وی افزود: ضمن آنکه مردم بخوبی فساد را در تیم های فوتبال می بینند و می شناسند؛ مردم حتی سوت داور  یا توان فنی بازیکنان نفرات اصلی تشکیل دهنده تیم ها را در بازی ها تشخیص می تدهند اما برخی بی عدالتی ها آفت فوتبالند و اعتماد عمومی را از بین می برند.

جهانشاهی خاطرنشان کرد: برخی باشگاه ها طی دهه های گذشته در فوتبال کشور راه اندازی شده اند اما هیچ هواداری ندارند و آنها حتی نمی دانند هدف از راه اندازی این باشگاه چه بوده است؟؛ متاسفانه باشگاه داری در کشور ما بسیار ضعیف شده است.

ضرورت برگزاری لیگ های شهرستانی و راه افتادن شور اجتماعی

وی همچنین با بیان اینکه لیگ های فوتبال باید در تمامی شهرستان های استان کرمان برگزار شود گفت: استعدادهای خوبی در شهرستان ها وجود دارد که باید شناسایی شوند.

رییس هیات فوتبال استان کرمان ادامه داد: حتی برخی از تیم ها در لیگ های شهرستانی جاذبه های بیشتری برای مردم ایجاد می کنند و شور و نشاطی به وجود می آورند که می توانیم از محصول آنها استفاده کنم.

وی افزود: سال گذشته سه هزار نفر در کشور استعدادیابی شدند و هزینه هم کردیم اما نتیجه نگرفتیم لذا بایستی یک کار اصولی در این زمینه انجام گیرد.

دستکاری در برخی قراردادها

جهانشاهی با ابراز تاسف نسبت به قراردادهای برخی باشگاه ها که دستکاری می شوند تا حقوق هیات فوتبال را پرداخت نکنند در حالی که هیات به آنها خدمات می دهد، گفت: این وضعیت، آشفته بازار است لذا اگر تب فوتبال بالا برود هرکسی نمی تواند میدان داری کند.

وی تصریح کرد: نیاز به مدیریت واحد و رهبری در فوتبال استان کرمان وجود دارد و کار فوتبال در کف جامعه تولید شور و نشاط اجتماعی است؛ عشق به فوتبال همچنان در میان مردم ما زنده است.

رسانه و فوتبال کرمان

رییس هیات فوتبال استان کرمان همچنین درباره ارتباط تولیدمحتوای رسانه ای و وضعیت فوتبال گفت: اتفاقات فوتبالی از هر اتفاقی که در شهر کرمان می افتد، داغ تر است و مردم نسبت به آن گرایش بیشتری دارند و به این سمت و سو می آیند لذا رسانه ها بایستی به این حوزه بیشتر بپردازند.

وی افزود: رسانه ها در مقطعی با وجود فضای مجازی به حاشیه رفتند اما اکنون در حال بازیابی خود هستند و غیررسمی بودن فضای مجازی و به اشتراک گذاشتن هر مطلب و هر گفتمانی بدون هیچ سندیت و اصول اخلاقی، موجب ارتقای جایگاه رسانه ها شده است.

رییس هیات فوتبال کرمان در ادامه با اشاره به ماموریت فوتبال در جامعه ما گفت: اقتصاد فوتبال عمدتا به بلیت فروشی وابسته است اما از زمانی که رسانه در کنار آن قرار گرفت هر ۲ متحول شد و در این خصوص می توان به برخی تیم ها در سطح جهان اشاره کرد که در شهر خود هوادار چندانی ندارند اما در شهرها و کشورهای دیگر هواداران خوبی جذب کرده اند و رسانه این عرصه را برای آنان باز کرده است.

منبع: ایرنا

مطالب مرتبط
رفتن به ابتدای صفحه