متولی ورزش، مکان ورزشی ندارد

ورزشی تاریخ انتشار: 02/03/15 بدون نظر   891 بازدید

اندازه فونت    
متولی ورزش، مکان ورزشی ندارد

کمتر جلسه ایی در حوزه آسیب های اجتماعی و سلامت روان تشکیل می شود که در آن ورزش و جوانان مورد هجمه دستگاه های دیگر قرار نمی گیرد که این اداره برای مقابله با آسیب های موجود باید فضاهای ورزشی خود را در اختیار جوانان قرار دهد.

کرمان سلامت/محمد پورعسکری : در رابطه با این مهم که ورزش نقش بسزایی در مقابله با آسیب های اجتماعی دارد جا هیچ گونه شکی نیست، اما آیا این اماکن تحت تملک اداره ورزش و جوانان می باشند؟

قریب به ۲۰سال از آیین نامه اجرایی ماده های ۸۸ و ۵ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت که طبق آن بسیاری از اماکن دولتی از جمله فضاهای ورزشی باید از طریق مزایده به بخش خصوصی واگذار شود می گذرد.

اما آن چه در زمینه اجرایی این قانون حداقل در استان کرمان به چشم می آید، گذاشتن تیغ قانون برگردن ورزش و جوانان است؛ این اداره طی مدت مذکور همواره تلاش کرده که قانون ابلاغی اجرا شود و به همین منظور هرساله با انجام تشریفات قانونی اماکن ورزشی تحت تملک خود را به بخش خصوصی واگذار می کند.

بدون شک اجرای این قانون همواره موافقان و مخالفان زیادی دارد، ولی آن چه مورد توجه است اعتقاد متولیان این دستگاه به اجرای قوانین حاکم می باشد.

حال که متولی ورزش چنین قانونمند پیش می رود، چه اتفاقی افتاده که دیگر دستگاه های دولتی نسبت به واگذاری اماکن های ورزشی خود به بخش غیردولتی اقدام نمی کنند و از طرفی انگشت اتهام به سوی ورزش و جوانان دارند.

برای روشن شدن موضع به صورت مصداقی در مورد اماکن موجود در شهر کرمان بحث را دنبال می کنیم؛ در این شهر ۴مجموعه ورزشی امام علی (ع)، بشری، انقلاب و راوری وجود دارد که ۲مجموعه آخر به دلیل وجود موانع قانونی بلااستفاده می باشند؛ در مجموعه امام علی ۲سالن چند منظوره وجود دارد که یکی در اختیار هیات جانبازان و معلولین می باشد و دیگری در اختیار بخش خصوصی و در کنار آن ها چندین سالن فضا و سالن تخصصی است که همه توسط بخش غیردولتی و در قالب هیات های مربوطه مدیریت می شوند.

در مجموعه بشری نیز ۲سالن وجود دارد که در اختیار هیات های تکواندو و ناشنوایان قرار دارند و زمین چمن گل هندبالی آن هم به بخش غیر دولتی واگذار شده است.

علاوه بر این در حوزه ورزش های آبی ۳استخر(بشری،پردیسان، شهید نشاط)، همراه با زمین چمن شهید سلیمی کیا به ظاهر مرتبط با این اداره در شهر کرمان وجود دارد که همه آن ها توسط بخش غیردولتی اداره می شوند.

فارغ از موارد ذکر شده یک مجموعه ورزشی شامل سالن چندمنظوره ، سالن تخصصی و استخر در حدفاصل اداره کل ورزش و جوانان و مجموعه امام علی(ع) وجود دارد که سال ها توسط دانشگاه باهنر به بهانه برگزاری کلاس های درسی اشغال شده و هیچ عزم جدی از سوی مسولان عالی استان جهت پس گرفتن آن دیده نمی شود، تا این فضا در اختیار عامه مردم قرار گیرد.

با این تفاسیر به خوبی می توان دریافت متولی ورزش استان هیچ مکانی، تحت تملک مستقیم ندارد تا با استفاده از آن بتواند در قالب خدمات رایگان و ارزان در راستای پیشگیری از آسیب های اجتماعی گام بردارد.

 اما اگر واقعا در این رابطه تصمیم جدی است، دستگاه های مرتبط با حوزه های سلامت روان به عرصه خدمت ورزشی ورود پیدا کنند، استانداری از سالن و استخر خود شروع کند، دانشگاه علوم پزشکی درب سالن و استخر خود را به روی عامه مردم باز کند، دادگستری ، نیروی انتظامی، ارتش، بنیاد شهید، مخابرات، برق منطقه ای، آموزش و پرورش، سپاه، شهرداری، اداره کل زندان ها، راه و شهرسازی، اداره کار ، فنی و حرفه ای، جهاد کشاورزی، هلال احمر و… که در شهر کرمان دارای مکان های ورزشی متعدد می باشند، پای کار بیایند و اگر واقعا سلامت مردم برایشان مهم است فضاهای خود اعم از سالن ورزشی و استخرها را با این هدف به صورت ارزان و حتی رایگان در اختیار اقشار ضعیف جامعه قرار دهند.

مطالب مرتبط
رفتن به ابتدای صفحه