اولین پایگاه خبری سلامت استان کرمان

سوسیس و کالباس عامل سردرد و سرطان کودکان

سلامت تاریخ انتشار: 01/04/30 بدون نظر   936 بازدید

اندازه فونت    
سوسیس و کالباس عامل سردرد و سرطان کودکان

کرمان سلامت: فرید ایمان‌زاده، گفت:‌ افرادی که تغذیه سالم‌تری دارند و با مشکلات متابولیکی مواجه نیستند از نظر روحی و جسمی کمتر به بیماری‌ها مبتلا می‌شوند، اما تغذیه در درمان نقشی ندارد مثلاً تغذیه نمی‌تواند ویروس سرماخوردگی را از بین ببرد اما ممکن است فرد هنگام ابتلا به این بیماری با تغذیه نامناسب وضعیت بدتری پیدا کند.

وی با بیان بیماری‌های گوارشی که کودکان با آن مواجه هستند، اظهار داشت: رفلاکس و برگشت اسید معده به مری که در دوران نوزادی بیشتر دیده می‌شود یکی از مسایل گوارشی در کودکان است. رفلاکس می‌تواند بدون استفراغ باشد و گاهی می‌تواند تا نیمه دستگاه گوارش بالا آمده و وارد دستگاه تنفسی شود.

این فوق‌تخصص گوارش ادامه داد: ‌رفلاکس ممکن است به آسم، بوی بد دهان، خرابی دندان‌ها، اختلال رشد، کاهش رشد و کم‌خونی و در صورت عدم درمان به تنگی یا بدخیمی مری منجر شود.

او گفت: دردهای شکمی حاد یا مزمن که بر اثر علل داخلی یا جراحی رخ می‌دهد نیز جزو مشکلات گوارشی در کودکان محسوب می‌شود.

وی افزود: ‌بیماری‌های انگلی و استرس در کودکان نیز جزو مسایلی است که در این سنین شایع است. توصیه می‌شود کودکان از بازی‌های رایانه‌ای و تماشای برخی فیلم‌ها که می‌تواند موجب استرس آنها و دردهای شکمی شود بپرهیزند.

ایمان زاده ادامه داد: نژاد شرقی، استفاده از توالت ایرانی و مصرف زیاد سبزی‌ها و میوه‌ها می‌تواند جزو عوامل پیشگیری کننده از یبوست باشد، اما امروز استفاده از توالت فرنگی، مصرف فست فودها و غذاهایی که همراه با فیبر و سبزیجات نیستند عامل یبوست محسوب شده‌اند، همچنین یبوست پیامدهایی مانند بی‌حالی و بی‌اشتهایی دارد.

وی با بیان اینکه اسهال یکی دیگر از علایم شایع گوارشی در کودکان است، گفت: اسهال می‌تواند ناشی از سوتغذیه، اختلالات جذب یا بیماری‌های عفونی باشد.

وی تاکید کرد: توصیه می‌شود متخصصان آلرژی و ایمونولوژی برای کودکان زیر ۶ ماه داروهای ضد آلرژی و آنتی‌هیستامین‌ها تجویز نکنند، زیرا یادگیری‌های ذهنی کودکان نسبت به مفاهیم پیچیده مانند ریاضی را کم می‌کند.

این فوق تخصص گوارش گفت: نیترات زیاد در آب و نیتروزامین موجود در سوسیس،‌ کالباس، ساقه‌های کرفس و هویج که کود آنها حاوی نیترات زیاد است، موجب ابتلا به سرطان‌های معده، سردرد، خستگی، بیحالی و رفلاکس می شود و استفاده از دستگاه‌های تسویه آب در این زمینه موثر است.

ایمان‌زاده با اشاره به اهمیت تغذیه در کودکان برای ارتقای سیستم ایمنی بدن، گفت:‌ سوتغذیه موجب کاهش ایمنی بدن می‌شود. ابتلا به سرخک و سل در کودکانی که سوتغذیه دارند بیشتر است. درنتیجه با توجه به کمبود ایمنی ممکن است مشکلات جدی برای کودکانی که سوءتغذیه دارند به وجود آید. این کودکان دایم بیمار هستند، کم‌خونی دارند و عفونت‌های آنها با آنتی‌بیوتیک‌ها درمان نمی‌شود.

وی خاطر نشان کرد: بسیاری از کودکان چاق در بزرگسالی نیز چاق می‌مانند. بنابراین توصیه می‌شود کودکان را از دوران کودکی به مصرف مواد غذایی سالم مانند خرما، ‌کوکو، نان و پنیر و سبزی و دانه‌هایی مانند پسته و بادام عادت دهیم و از مصرف سوسیس و کالباس و فست‌فودها برحذر کنیم.

مطالب مرتبط
رفتن به ابتدای صفحه