ضرورت مولفه‌های تشویقی برای مقابله جمعی با اومیکرون

اجتماعی تاریخ انتشار: 00/10/07 بدون نظر   857 بازدید

اندازه فونت    
ضرورت مولفه‌های تشویقی برای مقابله جمعی با اومیکرون

به گزارش کرمان سلامت؛ سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ورود اولین مورد از سویه جدید اومیکرون به ایران را که از آفریقای جنوبی آغاز شده بود، تایید کرد.

محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با تایید صحت این خبر از شناسایی دو مورد مشکوک به اومیکرون خبر داده است.

سویه‌ای که به گفته ستاد ملی مقابله با کرونا ظرف ۱۷ روز می‌تواند به سویه غالب در کشور تبدیل شده و برای پیشگیری از بحران، اقدامات پیشگیرانه از امروز باید آغاز شود.

براساس مطالعات اولیه جهش‌های کروموزومی این سویه دو برابر کرونا دلتا بوده و باتوجه به سرعت انتشار و قدرت سرایت‌پذیری، نیازمند تشدید رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی اعم از فاصله‌گذاری فیزیکی، استفاده از ماسک و پرهیز از تجمعات است.

بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در گفت وگوی تلویزیونی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی با توجه به ورود این سویه به ایران تاکید کرده است.

به گفته عین‌اللهی، سرعت انتقال این سویه، ظرف یک تا دو روز دو برابر شده و مردم مجددا باید استفاده از ماسک و پرهیز از اجتماعات را جدی بگیرند. واکسن کرونا را تزریق و با گذشت سه ماه از تزریق دز دوم، دز سوم را دریافت کنند.

دریافت دز سوم واکسن کرونا و ایمنی ۹۰ درصدی در مقابل اومیکرون

محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در خصوص ضرورت دریافت واکسن برای مقابله با این سویه گفته است، دریافت واکسن کرونا ایمنی بدن را در مواجهه با اومیکرون افزایش داده و همه واکسن‌های استفاده شده در کشور در برابر این سویه نیز موثر است و ایمنی بدن را ۸۰ تا ۹۰ درصد افزایش خواهد داد.

پیام طبرسی، عضو کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ نیز استفاده از ماسک و تزریق واکسن را ۲ عامل مهم در پیشگیری از پیک کرونا در کشور عنوان کرده و گفته است: میزان انتقال خانگی اومیکرون سه برابر بیشتر از دیگر سویه‌های این ویروس بوده و مردم باید در منزل هم اصول بهداشتی را مراعات کنند.

ضوابطی که به اعتقاد صاحبنظران دانشگاهی با گذشت نزدیک به دو سال از شیوع کرونا، با خستگی روانی و عادی شدن واقعه همراه شده و به منظور همراهی و مشارکت جمعی نیازمند اعمال برخی از اقدامات تشویقی – ترویجی است.

حسین ابراهیمی‌مقدم، متخصص روانشناسی و مدرس دانشگاه در این باره به خبرنگار اجتماعی ایرنا می‌گوید: در حال حاضر خستگی روانی جامعه از تبعات ناشی از این بحران، افسردگی و دل‌مردگی ناشی از این خستگی، امید اجتماعی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی را کاهش داده است.

وی افزود: نبود مراسم جشن و سرور، عزا و سوگواری (که از منظر روانشناختی سبب تخلیه روانی می‌شود) هم این مساله را تحت تاثیر قرار داده است. عدم تخلیه هیجانی، یاس و ناامیدی را افزایش داده و طبیعتا مقابله با کرونا کاهش می‌یابد.  

ابراهیمی‌مقدم تاکید کرد: به اعتقاد شماری از شهروندان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بی‌فایده و سبب می‌شود، مردم به یک مرگ تدریجی با عدم مقابله با کرونا دچار شوند.

وی اضافه کرد: برخی از شهروندان هم که تاکنون به این بیماری مبتلا نشده‌اند، تصور می‌کنند، رعایت این ضوابط بیهوده و در حقیقت خودآزاری است. حال آن‌که واقعه یک‌بار  اتفاق می‌افتد.

ضرورت اقناع‌سازی عمومی برای مقابله جمعی با کرونا

ابراهیمی‌مقدم با تاکید بر تقویت اقناع‌سازی جامعه برای مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: اصل یادگیری با قناعت متفاوت است، گاه ضرر و زیان برخی اعمال همچون مصرف سیگار برای انسان آشکار است، اما اعتقاد و باور به آسیب‌های این مساله باید نهادینه شود.

وی یادآور شد: بهره‌گیری از الگوها نیز در تقویت رعایت اصول بهداشتی مقابله با کرونا موثر است. به عنوان مثال رعایت این پروتکل‌ها توسط سلبریتی‌های محبوب اعم از هنرمندان، ورزشکاران و ستاره‌های سینما می‌تواند یک انگیزه یا محرک برای رعایت این مقررات به ویژه برای نسل جوان باشد.

ابراهیمی‌مقدم تصریح کرد: استفاده از راهکارهای تقویتی همچون تشویق مصرف‌کنندگان ماسک و دستکش هم رعایت این اصول بهداشتی را افزایش می‌دهد. در حال حاضر ماسک به عنوان مهمان ناخوانده سبد معیشت هر خانوار، هزینه اقتصادی شهروندان را افزایش داده و این مساله خود یک اصل بازدارنده به ویژه برای اقشار ضعیف جامعه است.

این متخصص روانشناسی تاکید کرد: گفت وگو از طریق سنجش و ارزیابی سود و زیان مساله نظیر طرح هزینه‌های گزاف درمان، جان‌باختگی انسان و… هم می‌تواند عامل محرک برای تقویت مقابله با کرونا باشد.

این روان‌درمانگر توضیح داد: امروز تقویت ضوابط بهداشتی و مقابله جمعی با کرونا مستلزم تقویت روحیه شادی و نشاط و تزریق احساس امیدواری به شهروندان است.

ضرورت مولفه‌های تشویقی برای مقابله جمعی با اومیکرون

وی افزود: آموزش‌های منطقی در این رابطه همراه با استدلال از طریق رسانه‌ها و… نیز می‌تواند در این رابطه اثرگذار باشد. شفافیت در ارائه امار و اخبار، گفت وگو با مردم، نقد سالم، پرهیز از اطلاعات ضد و نقیض و حمایت‌های مالی – معیشتی نیز در افزایش مقابله همگانی با کرونا اثربخش خواهد بود.

ابراهیمی‌مقدم تاکید کرد: استفاده از گروه‌های مورد پذیرش جامعه نیز می‌تواند مردم را به رعایت پروتکل‌های بهداشتی تشویق و مردم با الگوبرداری صحیح و حفظ روحیه امیدواری در راستای حفظ سلامتی و جان خود و اطرافیان گام بردارند.

بی‌شک عمل به پیشنهاد کارشناسان اجتماعی و متخصصان حوزه سلامت، اقدامات پیشگیرانه و رعایت همگانی و منسجم شیوه‌نامه‌های بهداشتی می‌تواند کشور را علیرغم ورود سویه جدید اومیکرون از پیک مجدد این بیماری حفظ کند.

منبع: ایرنا

مطالب مرتبط
رفتن به ابتدای صفحه