۱۴۰۰؛ سالی سخت خواهد بود؟!/ آیا فقر با حرف کاهش می یابد؟!

اجتماعی تاریخ انتشار: 00/01/16 بدون نظر   870 بازدید

اندازه فونت    
۱۴۰۰؛ سالی سخت خواهد بود؟!/ آیا فقر با حرف کاهش می یابد؟!

براساس آمارهای رسمی سال گذشته که از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران اعلام شد و بسیاری از کارشناسان اقتصادی نیز این آمار را به نوعی تایید کردند خط فقر به بیش از ۱۰ میلیون تومان در کل کشور رسید.

وضعیت امروز کشور حاصل سال های برنامه ریزی و تصمیم گیری غلط در عرصه های اقتصادی و مدیریتی است که باعث شده تا امروز شاهد این وضعیت باشیم که نه ثبات وجود دارد و نه خودباوری و نه کاهش وابستگی! ۲۵ سال پیش سندی تنظیم شد تا ایران امروز را به جایگاهی برساند که از نظر اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و اجتماعی در راس منطقه و رده های بالای جهانی از نظر استانداردهای بین المللی قرار بگیرد! اما آن سند چه شد؟ هیچ.

مانند هر سند چشم انداز دیگری که سال های برای نوشتن آن وقت صرف شد و نهایتا در قفسه های دفاتر مسئولان یا سازمان ها خاک خورد. درد امروز مردم زخمی است که از گذشته بر تن آنها نشسته و مسئولان هم به جای کمک برای التیام آن؛ نمک رویش می پاشند.

سال ۹۹، با اعمال فشار حداکثری از طرفی و شروع اپیدمی کرونا از طرفی دیگر، مشکلات اقتصادی مردم و بنگاه های تولیدی صد چندان شد. در این بین به دلیل ضعف هایی که در بنیان اقتصادی کشور وجود داشت، فشارها بیشتر هم شد تا جایی که تورم به بیش از ۵۰ درصد هم رسید. تورم مهمترین شاخصه ای است که در افزایش قیمت کالاها و خدمات اثر می گذارد و این این شاخص مهم، متاثر موارد دیگری نظیر نقدینگی است.

البته در کنار این موارد افزایش نرخ را نباید دستکم گرفت چراکه اقتصاد ایران وابسته به تغییرات نرخ است و با هر نوسانی موجی از تغییرات را در بازارهای مالی و پولی و سرمایه ای موجب می شود.

نقایص اقتصادی تاثیر مستقیم به وضعیت رفاه عمومی مردم دارد، همانطور که اشاره شد نرخ ارز و تورم مهمترین نکات تاثیرگذار در تعیین نرخ کالاها و خدمات دارند از این رو با افزایش این نرخ ها قیمت کالاها و خدمات هم افزایش پیدا می کند، در مقابل با توحه به ثابت بودن درآمد بخش بزرگی از جمعیت کشور، این وضعیت باعث فشار بیشتر به بدنه دهک های آسیب پذیر می شود.

با افزایش قیمت ها، هزینه زندگی افراد هم بیشتر و در نتیجه با ثابت بودن درآمدها، کیفیت زندگی هم کاهش پیدا می کند. یکی از نکات مهمی که در سال ۱۴۰۰ به آن باید توجه داشت این است که تا مادامی که نرخ ارز متعادل نشده یا کاهش نیابد وضعیت زندگی مردم هم رنگ بهبودی نخواهد دید.

کارشناسانان اقتصادی معتقدند که نرخ ارز به دلیل وابستگی اقتصاد ایران به دلار، از همه مولفه های دیگر مهمتر است و کنترل آن می تواند به آغاز ثبات اقتصادی و در نهایت افزایش کیفیت زندگی مردم کمک کند.

رشد ارزش پول ملی، افزایش قدرت خرید و افزایش تولید و عرضه کالا از جمله ثمراتی است که با کاهش نرخ ارز در کشور ایجاد خواهد شد ضمن اینکه همتی؛ رئیس کل بانک مرکزی گفته هدفگذاری بانک مرکزی در سال ۱۴۰۰ کاهش نرخ ارز و تثبیت آن است. در این شرایط می توان به کاهش قیمت یا ایجاد ثبات در قیمت ها امیدوار بود هرچند که نوسانات ارزی چه از سوی دلالان داخلی و چه از سوی تحریم کنندگان ادامه دارد!

این روزها مردم در شرایط سختی به سر می برند، اگر وضعیت ارز در کنترل شود می تواند به کاهش تغییرات و در نهایت آرامش و ثبات اقتصادی بیانجامد که این موضوع هم به کاهش تنش ها در تولید کالا منجر خواهد شد. بسیاری از کارشناسان اقتصادی هم بر این باورند که اگر این اتفاق بیافتد امسال می تواند سال بسیار مطلوبی برای مردم بویژه در دهک های حقوق بگیر باشد.

ضمن اینکه با کاهش نرخ از بنگاه های تولیدی که نیاز به تامین مواد اولیه خارجی دارند می توانند با هزینه کمتری نیازمندی های خود را تامین و هزینه های تولید را کاهش و حجم را افزایش دهند، در این صورت حتی می توان به افزایش اشتغال و رشد درآمدهای پایدار امیدوار بود.(طبنا)

مطالب مرتبط
رفتن به ابتدای صفحه