رونق بورس؛ چراغ سبزی برای استمرار در جهش تولید

محیط زیست تاریخ انتشار: 99/03/21 بدون نظر   233 بازدید

اندازه فونت    
رونق بورس؛ چراغ سبزی برای استمرار در جهش تولید

کرمان سلامت: طبق نظر همه صاحب‌نظران حوزه اقتصاد، بازار بورس از جمله بازارهای معاملاتی است که نقش بسزایی در رشد اقتصادی دارد؛ در واقع این بازار با جمع‌آوری پس اندازهای خرد و کلان، بستری از کسب و کار و رونق اقتصادی را فراهم می کند.

از سویی نیز شرکت‌های تولیدی و خدماتی با فروش سهام خود به سهامداران از طریق بازار بورس اقدام به جذب منابع مالی مورد نیاز خود می‌کنند، درواقع یکی از مهم‌ترین و اولین نقش‌های این بستر معاملاتی تامین مالی شرکت ها در جهت رشد و توسعه اقتصادی است.

با توجه به اینکه سال جاری از سوی  رهبر معظم انقلاب به عنوان “جهش تولید” نامگذاری شده، عرضه بسیاری از شرکت‌های بزرگ دولتی در بورس و حمایت دولت از بازار سرمایه بخش خصوصی نشان می‌دهد، دولت دوازدهم با رایحه تدبیر عزم خود را برای تحقق شعار سال جدید به کار گرفته است.

به نظر می‌رسد بازار بورس و اوراق بهادار ایران می‌تواند با توسعه استفاده از تکنولوژی در صنعت، بهبود عملکرد منابع انسانی، جذب سرمایه گذار، تامین مالی و نقدینگی تاثیر بسزایی در امر جهش تولید و چرخ اقتصادی ایران داشته باشد.

نقش مهم دولت در رشد بورس و حرکت آن در مسیر جهش تولید

کارشناس بازار سهام در ارومیه با بیان اینکه دولت نقش بسزایی در رشد بورس و حرکت در مسیر جهش تولید داشته است، گفت: دولت با برخی از تحریک کننده ها به کمک رشد بورس آمد؛ یکی از اساسی‌ترین این محرک‌ها کاهش نرخ بهره بانکی بود که سرمایه‌های فراوانی را از بانک روانه‌ بازار سرمایه کرد.

“محمد برهانی” با بیان اینکه دلیل دیگر در رشد بورس را باید به محرک‌هایی همچون نرخ تسعیر ارز مرتبط دانست، اظهار داشت: نرخ تسعیر ارز در صنایعی همچون بانکی‌ها، فلزات اساسی، صنایع شمیایی و پتروشیمی تاثیر بسزایی دارد و سبب رشد درآمدی این صنایع و بالا رفتن ارزش سهام آن‌ها در بورس می‌شود.

وی مصاحبه‌های خبری شخص رییس جمهوری و وزرای اقتصادی دولت در حمایت از بازار سرمایه را بسیار مثبت دانست و افزود: دولت تدبیر و امید به نقش بورس در توسعه اقتصادی کشور واقف است و می‌داند که در شرایط تحریم، این بازار سرمایه است که چرخ اقتصادی تولید را به حرکت در می آورد.

وی عرضه شرکت‌های بزرگ دولتی در بورس را نشانگر عزم دولت در عمل به شعار “جهش تولید” دانست و گفت: تداوم این عرضه‌ها می‌تواند به عنوان یکی از اصلی ترین عوامل حفظ جریان رشدی بازار بورس در نظر گرفته شود.

این کارشناس بازار سهام با تاکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب با دستور آزادسازی سهام عدالت، نقش کلیدی در توسعه کشور و رونق بورس ایفا کردند، اظهار داشت: سهامداران این بازار حجم جدیدی را پیش روی خود می‌بیند که با ورود به بورس، فرهنگ بازار سرمایه و سرمایه‌گذاری در این بازار را خواهند آموخت.

برهانی، بورس را یکی از ابزارهای تامین مالی از کف جامعه برای انجام کارهای بزرگ عمرانی، صنعتی، توسعه زراعی، ارتباطات و سایر صنایع عنوان کرد و ادامه داد: ضریب نفوذ بورس در ایران کمتر از پنج درصد است و این در حالی است که این ضریب نفوذ در کشورهای توسعه یافته تا ۷۰ درصد می‌رسد؛ این موضوع بیانگر آن است که این بازار در ایران کشش ورود هرچه بیشتر افراد را دارد.

وی با بیان اینکه رشد اخیر بورس را نباید حباب دانست، گفت: برخی از افراد که البته ارتباط چندانی نیز با بورس و بازارهای مالی نداشتند، این حرکت بورس را حبابی توصیف کردند بی آنکه نگاهی به تحولات بازارهای موازی داشته باشند.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد افرادی در داخل و خارج به دنبال ارائه یک چهره‌ ریسکی از بازار سرمایه هستند تا با سیاه نمایی مانع روند ادامه دار افزایش حضور در بازار سرمایه باشند.

کارشناس بازار سهام، ایجاد بسترهای لازم برای معاملات آنلاین در بازار سرمایه را ضروری دانست و اظهار داشت: طی روزهای اخیر ضعف این بستر که فعالان بازار سرمایه آن را با نام “هسته” می‌شناسند با مشکلات عدیده‌ای رو به رو و باعث شد تا بازار با شوک و واهمه برای ورود نقدینگی مواجه شود.

آموزش نیاز اساسی ورود سهامداران به بورس

“رضا خلیلی” یکی از سهامداران جدید پیوسته به بازار سرمایه در گفت و گو با ایرنا با انتقاد از سرعت پایین آموزش‌های مجازی و هزینه بالای این آموزش‌ها در مراکز آموزشی و آزاد، اظهار داشت: سازمان بورس با همکاری صدا وسیما و شبکه‌های مختلف از جمله ظرفیت شبکه آموزش می‌تواند به آموزش‌های همگانی در این باره بپردازد.

وی ادامه داد: فعالیت سودجویان در بازار سرمایه نیز به معضلی دیگر تبدیل شده است که در شبکه‌های مجازی همچون اینستاگرام و تلگرام به فعالیت و فروش سیگنال با اغفال افکار می‌پردازند؛ به نظر می‌رسد سازمان بورس با همکاری پلیس فتا باید به این مساله نیز ورود کنند تا سهام داران به ویژه تازه واردان در دام این سودجویان گرفتار نشوند.

خلیلی از افزایش روند صدور کد بورسی نیز گله کرد و گفت: برخلاف گذشته که کدبورسی در کسری از دقیقه برای مراجعه کنندگان به کارگزاران صادر می‌شد اما هم اکنون با شروع کرونا و افزایش تقاضا این روند در برخی مواقع تا ۱۵ روز طول می‌کشد.

وی، تاکید رهبر معظم انقلاب به جهش تولید و مصاحبه‌های رییس جمهوری در راستای توسعه اقتصادی را برای تازه واردان به بازار سرمایه دل گرم کننده عنوان کرد و ادامه داد: وقتی حمایت همه جانبه و یک صدا از تولید به گوش می‌رسد، بی شک سرمایه گذاری در بازار بورس سود بیشتر و ریسک کمتری نسبت به سایر بازارها خواهد داشت.

جهش تولید مستلزم رونق بنگاههاست 

مدیر بورس منطقه‌ای آذربایجان‌غربی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، معتقد است که تحقق شعار امسال مستلزم رونق بنگاه‌های اقتصادی است.

وحید جوادی با بیان اینکه رکود در بازار سرمایه به معنی رکود در بنگاه‌های اقتصادی و حرکت کُند چرخ‌های توسعه در کشور است، اظهار داشت:  بنگاه‌های اقتصادی فعال در بورس، گلچینی از شرکت‌های مطرح فعال در چرخه اقتصادی هستند و رونق بازار سرمایه نشانگر حرکت رو به رشد این شرکت‌هاست.

وی با اشاره به وجود برخی بازارهای موازی با بازار سرمایه بیان کرد: بازار خرید و فروش ارز، خودرو، طلا و ساختمان از جمله این بازارهاست اما نکته کلیدی تفاوت سایر بازارها با بازار سرمایه اثر ضد تورمی آن است.

مدیر بورس منطقه‌ای آذربایجان‌غربی با تاکید بر اینکه بازار بورس تورم زا نیست، ادامه داد: رونق بازار سرمایه علاوه بر اینکه باعث توسعه اقتصادی کشور می‌شود، دلال بازی در اقتصاد را نشانه رفته و از فرصت طلبی در بازارهایی همچون خرید و فروش ارز می‌کاهد.

 وی با بیان اینکه دولت عزم جدی برای حمایت و تشویق مردم برای حضور در بازار سرمایه دارد، گفت: دلال بازی و رونق بازار خرید و فروش خودرو، ارز و طلا نتیجه‌ای جز افزایش تورم و کوچک شدن سفره مردم ندارد.

جوادی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید با اعتمادسازی نسبت به بازار سرمایه، سرمایه‌های سرگردان مردم را به سمت بازار بورس سوق می‌دهد، اظهار داشت: هر دولت برای موفقیت در توسعه اقتصادی نیازمند کنترل نقدینگی است که در همین راستا بازار سرمایه می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای ایفا کند.

وی در پاسخ به اینکه، آیا دولت در بحث اعتمادزایی و تشویق مردم برای حضور در بازار سرمایه موفق بوده است؟ گفت: ارزش معاملات بورسی در سال ۱۳۹۷ نسبت به ۱۳۹۸، رشد ۲۶۰ درصدی را تجربه کرده است؛ این رشد درحالی است که در ۲ ماه نخست سال جاری نیز ارزش معاملات انجام شده نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از چهار برابر افزایش یافته است.

مدیر بورس منطقه‌ای آذربایجان‌غربی افزود: افزایش چهار برابری ارزش معاملات در سال جهش تولید نشانگر سیاست‌های موفق دولت در تحقق شعار امسال است.

وی با بیان اینکه پس از راه اندازی سامانه سجام، تعداد کدهای جدید صادر شده در اختیار استان‌ها قرار نمی‌گیرد، افزود: رصد بازار حاکی از آن است که تعداد کدهای جدید صادر شده در سال جاری نیز چندین برابر مدت مشابه سال گذشته است.

جوادی توصیه‌هایی نیز به سهامداران داشت؛ او از سهامدارن بازار سرمایه خواست تا با مطالعه و آگاهی وارد این بازار شده و از وارد کردن پول‌های مایحتاج زندگی خود به بازار بورس خودداری کنند؛ وی معتقد است سهامداران باید با پول اضافه خود وارد بازار سرمایه شوند.

وی در توصیه‌هایی به سهامداران جدید بازار سرمایه نیز گفت: هم‌ اکنون ۲۵ کارگزاری در بیش از ۴۱ دفتر در سراسر آذربایجان‌غربی در حال فعالیت هستند؛ توصیه ما به سهامداران جدید و کسانی که فرصت مطالعه یا تجزیه تحلیل در مورد بازار سرمایه ندارند، این است که با مراجعه به کارگزاری‌ها در صندوق‌های سرمایه گذاری عضو شده و از شرایط همکاری با آنان آگاه شوند.

مدیر بورس منطقه‌ای آذربایجان‌غربی در رابطه با آزادسازی سهام عدالت و ورود رو به رشد تازه واردان به بازار سرمایه نیز بیان کرد: حرکت هیجانی تازه واردان می‌تواند روند کوتاه مدت بازار را تحت تاثیر قرار دهد؛ سهامداران جدید باید دید میان‌مدت (۶ ماه) و طولانی‌مدت (یک ساله) به بازار سهام داشته باشند و از خرید و فروش هیجانی خودداری کنند چرا که متضرر اصلی این حرکت‌های هیجانی خود آنان خواهند بود.

وی ادامه داد: بازار سرمایه حرکت سینوسی داشته و پس از مدتی رشد نیاز به استراحت و اصلاح دارد؛ در همین راستا به سهامداران توصیه می‌شود که در خرید و فروش سهام مورد نظر صبور باشند.

به نظر می‌رسد در بحث نقش مثبت دولت در رونق بازار سرمایه، مسوولان و کارشناسان اقتصادی اتفاق نظر دارند؛ اتفاق نظری که کمتر در مسائل اقتصادی کشور شاهد آن هستیم.

رصد نمودار رو به رشد بازار سرمایه در ایران نشان می‌دهد که با وجود سقوط عجیب بازارهای جهانی در پی شیوع بیماری کرونا، بازار بورس در داخل کشور توانست با تدابیر دولت اعتدال در مسیر رشد و تحقق جهش تولید قدم بردارد.: ایرنا

برچسب ها:
رفتن به ابتدای صفحه