نقش فن بیان در جایگاه اجتماعی

اجتماعی تاریخ انتشار: 98/11/30 بدون نظر   542 بازدید

اندازه فونت    
نقش فن بیان در جایگاه اجتماعی

اهمیت فن بیان

کرمان سلامت : چگونه می توانیم جایگاه اجتماعی مان را بالا ببریم و در جهت ارتقا و تعالی موقعیت خود حرکت کنیم. فرزانه معصومیان  درباره فن بیان و تاثیر آن در رابطه اجتماعی افراد گفت: در ابتدا افراد باید صدا و بیان را به عنوان گزینه مهم و تاثیر گزار در نظر گیرند و اینطور نیست که صحبت کردن صرفاً امری بدیهی محسوب شود و این نیازمند تمرین و آموزش اصولی است که در این صورت در روابط فردی و اجتماعی افراد تاثیر بسزایی دارد.

وی ادامه داد: برخی افراد از زبان بدن که همان زبان غیر کلامی است بهره نمی‌گیرند در حالی‌ که با زبان بدن می‌توانیم ارتباط بسیار خوبی با دیگران برقرار کنیم، در واقع قدرت‌های غیر کلامی هم نیازمند آموزش و یادگیری هستند تا فرد با فن بیان عالی و استفاده از زبان بدن بتواند در اجتماع موفق ظاهر شود.

معصومیان گفت: داشتن یک فن بیان خوب فقط مخصوص سخنرانی و در جمع حرف زدن نیست بلکه فن بیان ارتباط مستقیمی با موفقیت در یک شغل دارد که افراد با بهره‌گیری از آموزش صحیح در امر فن بیان می‌توانند هم از لحاظ مالی و هم از لحاظ ارتقای درجه شغلی به موفقیت دست یابند.

این گوینده رادیو افزود: فن سخنوری نیازمند آموزش است که در این کلاس‌ها هم مباحث خودشناسی و هم روانشناسی مطرح است که در واقع سعی می‌شود خود کارآموزان را به خودشان معرفی و یادآوری کنیم و از افراد می خواهیم که خودشان را بشناسند یا در واقع خودشناسی کنند.

معصومیان تصریح کرد: اگر ما خودمان را خوب بشناسیم و از توانمندی‌های خود آگاه باشیم و عادت‌های نادرست خود را اصلاح کنیم در واقع از توانمندی‌هایمان به نحو احسن استفاده کرده‌ایم که این عوامل باید با استفاده از زبان بدن و داشتن عزت نفس امکان پذیر است.

مثبت فکر کنیم تا فن بیان خوبی داشته باشیم

وی با اشاره به موفقیت برخی افراد خجالتی گفت: کسانی بوده‌اند که صحبت کردن در جمع برایشان بسیار سخت بوده است و هنگام سخنرانی در جمع دچار تپش قلب می‌شوند که با آموزش یکسری اصول نه تنها استرس آن‌ها برطرف شده بلکه به قدرت کلامی هم دست پیدا کرده‌اند.

این گوینده رادیو دور ریختن افکار منفی و ورزش را عاملی برای داشتن یک فن بیان خوب دانست و گفت: توصیه ما این است که هیجان‌ و افکار منفی را از ذهن‌ها بیرون بریزید تا با تفکر مثبت و آموزش صحیح به دور از هر گونه هیجان کاذب و منفی بتوان سخنوری کرد.

ورزش کنیم تا فن بیان خوبی داشته باشیم

معصومیان گفت: ورزش کردن هم به دلیل ترشح هورمون آدرنالین موجبات آرامش را در افراد به وجود می‌آورد و یکی از بهترین گزینه‌ها برای آرامش فکری و جسمی افراد برای داشتن فن بیان خوب است.

وی به راهکار‌هایی برای داشتن یک سخنرانی موفق اشاره کرد و گفت: مهمترین مشکل افراد پیش از سخنرانی این است که از فضای حاکم در جمع احساس ترس و وحشت دارند که بهترین توصیه و راهکار این است که خود را در موقعیت ترس قرار دهند و خودشان را با ترس مواجه کنند و نباید عقب نشینی داشته باشند.

این گوینده رادیو افزود: داشتن اطلاعات کافی درباره موضوع از استرس فرد می‌کاهد و در این موقعیت فرد باید دست نوشته‌هایی کوتاه هم از متن سخنرانی خود داشته باشد.

داشتن استرس طبیعی است

معصومیان اظهار کرد: بسیاری از افراد به اشتباه تصور می‌کنند هنگام سخنرانی حاضرین جمع به او بسیار توجه دارند و درباره وی چه فکری می‌کنند در حالی که باید چنین تصوری از خود داشته باشیم که دیگران در مورد ما فکر بد نمی کنند و آرزوی موفقیت ما را هم دارند.

وی استرس موقع سخنرانی را امری طبیعی و همگانی دانست و اظهار کرد: حتی استادان و سخنرانان حرفه‌ای هم دچار استرس و دلشوره ارتباطی نیز می شوند و این کاملا طبیعی است و ما باید یادمان باشد که این وضعیت گریبانگیر همه ماست.

این مدرس فن بیان تاکید کرد: این نگرانی باعث دقت و هوشیاری ما می‌شود و در آن لحظه به بالاترین حد هوشیاری می‌رسیم و همان جا می‌توانیم بهترین تصمیم را بگیریم، اگر در زندگی عادی ما این استرس پیش بیاید ما می‌توانیم از آن در جهت بهتر و قابل قبول‌تر کردن کارمان بهره ببریم.

برای داشتن فن بیان خوب باید به نکاتی توجه کرد که در اینجا به برخی از انها اشاره کردیم. فن بیان خوب باعث افزایش اعتماد به نفس می شود. همچنین فن بیان خوب مهارت اجتماعی ما را بالا برده و در زمینه های مختلف باعث موفقیت ما می شود.

منبع: طبنا

مطالب مرتبط
رفتن به ابتدای صفحه