دلیل پرش پلک چشم و درمان آن

سلامت تاریخ انتشار: 98/10/19 بدون نظر   1166 بازدید

اندازه فونت    
دلیل پرش پلک چشم و درمان آن

دلایل پرش پلک چشم چیست؟

کرمان سلامت؛ عواملی که باعث پرش پلک چشم می شوند عبارتند از:

  • استرس
  • خستگی
  • کشیدگی عضلات اطراف چشم
  • مصرف کافئین
  • مصرف الکل
  • خشکی چشم ها
  • مشکلات مربوط به نوع تغذیه
  • حساسیت

اگر دچار پرش پلک چشم هستید، نگاهی دقیق به این لیست بیندازید و ببینید که کدام یک از این عوامل ممکن است در شما وجود داشته باشد. گاهی اوقات، تغییرات جزئی در رژیم غذایی و سبک زندگی می تواند به طور قابل  توجهی خطر پرش پلک چشم را کاهش دهد و یا به از بین رفتن پرش پلک چشم کمک کند.

استرس و پرش چشم

استرس احتمالا شایع  ترین علت پرش پلک چشم می باشد. استرس باعث پرش پلک چشم می شود و تمرینات یوگا، تمرینات تنفسی،  صرف وقت با دوستان یا حیوانات خانگی، راه هایی برای کاهش این استرس هستند.

خستگی

کمبود خواب، چه به خاطر وجود استرس و چه به دلایل دیگر، می تواند باعث پرش پلک چشم شود. خوابیدن و داشتن یک برنامه منظم و ثابت خواب، می تواند کمک کننده باشد.

کشیدگی عضلات اطراف چشم

کشیدگی عضلات اطراف چشم به خصوص وارد آمدن فشار بر روی چشم بر اثر استفاده بیش از حد از کامپیوتر ، تبلت و گوشی  های هوشمند نیز دلیل دیگری بر پرش پلک چشم می باشد.

در هنگام استفاده از دستگاه  های دیجیتال از قانون ۲۰-۲۰-۲۰ استفاده کنید، به این صورت که هر ۲۰ دقیقه یک بار نگاه خود را از صفحه نمایش بردارید و به یک شی که در نقطه دوری قرار دارد، به مدت ۲۰ ثانیه یا بیشتر نگاه کنید( حداقل در فاصله ۲۰ فوتی ). این کار به کاهش خستگی چشم ها که ممکن است باعث پرش آنها شود، کمک می کند.

همچنین از چشم پزشک خود درباره استفاده از عینک های مخصوص کامپیوتر که کشیدگی عضلات چشم را تسکین می دهند، مشورت کنید.

مصرف کافئین

مصرف بیش از حد کافئین باعث پرش پلک چشم می شود. سعی کنید نوشیدن قهوه، چای و نوشیدنی  های غیر الکلی را به مدت یک یا دو هفته  قطع کنید و یا نوع غیر کافئین دار آنها را مصرف کنید و ببینید که آیا پرش چشمان شما از بین می رود یا خیر.

مصرف الکل

نوشیدنی های الکلی را کنار بگذاید زیرا مصرف الکل ممکن است باعث پرش پلک  های چشم شود.

خشکی چشم ها

بسیاری از افراد بزرگسال ، به ویژه بعد از سن ۵۰ سالگی، خشکی چشم را تجربه می کنند. همچنین خشکی چشم ها در میان افرادی که با  کامپیوتر کار می کنند و یا از داروهای خاصی مانند آنتی هیستامین ها و برخی دارو های ضد افسردگی و یا از لنزهای تماسی استفاده می کنند و یا اینکه کافئین و الکل مصرف می کنند نیز دیده می شود.

اگر پلک چشم شما پرش دارد و احساس می کنید که چشمان شما زبر و یا خشک هستند، برای بررسی خشکی چشم، به چشم پزشک مراجعه کنید. برگرداندن رطوبت به سطح چشم ممکن است باعث توقف پرش پلک چشم و کاهش خطر بروز آن در آینده شود.

مشکلات مربوط به نوع تغذیه

برخی از گزارش  ها حاکی از آن است که عدم وجود عناصری نظیر منیزیم در رژیم غذایی، می توانند باعث اسپاسم پلک چشم شود. اگرچه این گزارش  ها قطعی و درست نیستند، اما ممکن است یک دلیل دیگر برای پرش پلک چشم باشد. اگر نگران این موضوع هستید که ممکن است رژیم غذایی شما نتواند تمام مواد غذایی مورد نیاز برای داشتن  بینایی سالم شما را تامین کند، بهتر است قبل از خرید مکمل  های غذایی، با چشم پزشک خود مشورت کنید.

حساسیت

افرادی که به حساسیت چشم مبتلا هستند، خارش، تورم و آبریزش چشم را تجربه می کنند. مالیدن چشم  ها به خاطر علائم حساسیت، سبب آزاد شدن هیستامین درون پلک چشم و تولید اشک می شود که ممکن است باعث پرش پلک چشم نیز شود.

بعضی مواقع، قطره های چشمی که برای کاهش علائم آلرژی، ساخته می شوند نیز می توانند مفید باشند . اما آنتی هیستامین موجود در این قطره  های چشمی، باعث خشکی چشم ها می شوند. پس بهتر است با چشم پزشک خود در این باره مشورت کنید تا در صورت داشتن علائم حساسیت و پرش پلک چشم، درمان صحیح و مناسبی را برای چشمان خود انجام دهید.

روش دیگر برای متوقف کردن پرش پلک چشم، تزریق بوتاکس می باشد

در موارد خیلی نادر ، برخی از موارد پرش پلک چشم، با وجود انجام درمان های فوق، از بین نمی روند. پرش های مکرر پلک چشم را با تزریق بوتاکس میتوان درمان کرد. بوتاکس می تواند انقباضات ماهیچه های غیر ارادی پلک که باعث پرش پلک چشم می شوند را متوقف کند.

چه وقت باید به چشم پزشک مراجعه کنید؟

در صورت پرش مداوم پلک چشم، بروز تغییرات ناگهانی در ظاهر صورت و یا وجود حرکات سریع در یک طرف صورت از جمله پلک ها و یا اگر در اثر پرش، چشم ها به طور کامل بسته می شوند و به سختی باز می شوند، باید فورا به چشم پزشک مراجعه کنید زیرا می توانند علائمی از یک وضعیت جدی و وخیم باشند.

منبع: طبنا

مطالب مرتبط
رفتن به ابتدای صفحه