مخالفت با واکسن کرونا تضییع حقوق دیگران است

اجتماعی تاریخ انتشار: 00/11/17 بدون نظر   808 بازدید

اندازه فونت    
مخالفت با واکسن کرونا تضییع حقوق دیگران است

کرمان سلامت: مجید صفاری‌نیا افزود: هر یک از پدیده‌های اجتماعی در طول تاریخ با دو گروه موافق و مخالف روبرو بوده و دریافت واکسن کووید۱۹ هم به عنوان یکی از مولفه‌های اجتماعی در سراسر دنیا امروز با موافقان و مخالفان متعددی مواجه است. به عنوان مثال، اکنون در برخی کشورها حدود ۵۰ درصد از جمعیت، معتقد به تزریق واکسن کرونا نبوده و نبود نگرش مشخص در این زمینه، سبب می‌شود که برای تزریق و مشارکت در واکسیناسیون هم اقدام نشود.

«تله اجتماعی» و عمل براساس منافع شخصی
وی با اشاره مفهوم «تله اجتماعی» ادامه داد: در علم روانشناسی اجتماعی، مفهومی با عنوان «تله اجتماعی و تراژدی مشترک» شناخته می‌شود که بر اساس آن، انسان بر پایه منافع شخصی عمل می‌کند و منافع جمعی را نادیده گرفته و در این راستا، دیگران را به تله می‌اندازد.

صفاری نیا توضیح داد: به عنوان مثال، اکنون اجتناب از تزریق واکسن کرونا در حقیقت عمل براساس منافع شخصی و تضییع حقوق دیگران است و بیماری ناشی از مقاومت در برابر واکسن می‌تواند شخص، خانواده، دوستان، همکاران و کل جامعه را به خطر بیندازد.

رئیس انجمن روانشناسی اجتماعی ایران، یکی از راهکارهای موثر برای ترغیب عمومی به دریافت واکسن را بهره‌گیری از رویکرد اجبار و الزام دانست و توضیح داد: در واقع برای تبعیت و پیروی از مقررات اجتماعی، می‌توان از ۲ روش توبیخ و تشویق استفاده کرد. برای برخی گروه‌های جمعیتی شیوه‌های تنبیهی، اعمال برخی محرومیت‌ها، محدودیت‌ها و رویکردهای توبیخی پاسخگو خواهد بود و توبیخ و تنبیهی متناسب با رفتار غلط و تخطی از قوانین اجتماعی که سبب شود رفتار اجتماعی مربوطه یا «مساله» کاهش یابد.

مخالفت با واکسن کرونا تضییع حقوق دیگران است

ارتقای معیارهای سلامت روان در گرو انسجام اجتماعی است
صفاری‌نیا یادآور شد: امروز مخالفت با واکسن در همه جوامع به چشم می‌خورد اما تقویت انسجام و اعتماد اجتماعی و ارتقای معیارهای سلامت روان (در پی این انسجام اجتماعی) جامعه را مستعد دریافت واکسن می‌کند.

وی اظهارداشت: برخی کشورها از جمله قطر و امارات، درصد بالایی از جمعیت جامعه را واکسینه کرده و شهروندان برخی کشورها همچون مصر و ایران، نزدیک به ۱۵ تا ۱۷ درصد با تزریق این واکسن مخالفت می کنند.

به گزارش ایرنا، براساس آخرین اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون ۱۵ درصد از هموطنان برای تزریق واکسن کرونا مراجعه نکرده‌اند.

براساس آخرین اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون ۱۵ درصد از هموطنان برای تزریق واکسن کرونا مراجعه نکرده‌اند

برخی از منتقدان واکسن کرونا از صاحبنظران این علوم به‌شمار می‌روند
این روانشناس اجتماعی گفت: اجتناب از تزریق این واکسن می‌تواند ناشی از خطاهای شناختی باشد. جهان در برابر مخالفان واکسن با برخی کارشناسان و دانش‌آموختگان حوزه‌های علوم زیستی و پزشکی نیز مواجه است. در حقیقت برخی از منتقدان واکسن کرونا از صاحبنظران این علوم به‌شمار می‌روند.  

صفاری‌نیا افزود: برای تغییر نگرش انسانی هم از دو روش می‌توان استفاده کرد. در رویکرد نخست، اقناع‌سازی برای تغییر نگرش از طریق ارائه استدلال‌های علمی (به ویژه برای قشر فرهیخته) و تکرار مکرر این استدلال‌ها اتفاق می‌افتد و در رویکرد دوم نیز تغییر نگرش از طریق مسیر پیرامونی حاصل می‌شود. در این روش باید از گروه‌های مورد پذیرش مردم از جمله هنرمندان و ورزشکاران استفاده کرد. این اقشار باید مردم را به تزریق واکسن ترغیب کرده و در واقع نگاه این جمعیت با تلاش‌های پیرامونی تغییر کند.

ضرورت اقناع‌سازی مخالفان واکسن کرونا از طریق آگاه‌سازی
صفاری‌نیا گفت: اکنون به منظور اقناع‌سازی مخالفان واکسن کرونا باید اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی شود همچنین طراحی محیط به عنوان یکی دیگر از راهکارهای موثر در این زمینه به کمک بهره‌گیری از توبیخ، تنبیه و جریمه‌ در این طراحی می‌تواند ترغیب عمومی نسبت به واکسیناسیون را افزایش دهد.

تا کنون ۶۱ میلیون و ۴۲۸ هزار و ۲۴۷ نفر دُز اول، ۵۴ میلیون و ۷۴۵ هزار و ۴۰ نفر دُز دوم و ۲۰ میلیون و ۹۳۷ هزار و ۲۴۷ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۳۷ میلیون و ۱۱۰ هزار و ۵۳۴ دُز رسیده است.

منبع: ایرنا

مطالب مرتبط
رفتن به ابتدای صفحه