مردم ارزش واقعی آب را بدانند

کرمان تاریخ انتشار: 98/05/23 بدون نظر   1024 بازدید

اندازه فونت    
مردم ارزش واقعی آب را بدانند

محمدجواد فدائی افزود: کمبود کاغذ سبب شده خبررسانی و نشر روزنامه ها با دشواری بیشتری همراه باشد.

خبرنگاران ناظران تیزبین جامعه هستند

وی با بیان اینکه خبرنگارن نقش بسزایی در توسعه و ارتقا فرهنگ جامعه دارند گفت: خبرنگاران ناظران تیزبین جامعه هستند و اجازه نمی دهند در خفا تخلفاتی صورت بگیرد لذا همواره با اقدامات خود به شفاف سازی در جامعه کمک می کنند.

استاندار کرمان با بیان اینکه سئوال های خبرنگاران از مسئولان سبب می شود فعالیت ها شفاف و روشن به جامعه منعکس شود بیان داشت: مدیران باید پاسخگو باشند زیرا این مهم به بهبود، صحت و درستی اقدامات کمک می کند.

فدائی بیان داشت: دسترسی آزاد به اطلاعات جزو حقوق شهروندی است و خبرنگاران شرایطی را فراهم می کنند که حق دسترسی به اطلاعات فراهم شود.

وی با بیان اینکه کار خبرنگاران سبب ایجاد عدالت اجتماعی می شود گفت: زمانی به اطلاع مردم برسد که حکومت چه کارهایی انجام می دهند و چه برنامه هایی برای همه دارد، این گستردگی و عدالت بهتر فراهم می شود و مردم به طور مساوی می توانند به خدمات دسترسی پیدا کنند.

استاندار کرمان با بیان اینکه خبرنگاران امیدبخشی، همبستگی و انسجام را در جامعه ایجاد می کنند گفت: خبرنگاران با تبیین و تشریح می توانند زمینه مشارکت مردم در حوزه های مختلف جامعه را ایجاد کنند.

اقدامات انجام شده در حوزه اشتغال استان کرمان

فدائی مهمترین دغدغه استان را اشتغال عنوان کرد و افزود: باید با برنامه ریزی ها تلاش شود نرخ بیکاری در استان کرمان کاهش یابد.

وی گفت: طی سال گذشته با تحقق ۱۲۴ درصد هدف گذاری ۴۱ هزار و ۷۰۹ شغل ایجاد و ۱۱ هزار و ۲۹۱ فقره تسهیلات با نرخ چهار درصد در اشتغال خرد و خانگی به میزان ۱۵۶ میلیارد تومان پرداخت شده است.

استاندار کرمان با بیان اینکه اشتغالزایی در روستاها حاشیه نشینی در شهرها را کاهش می دهد گفت: دولت به طور خاص به این مهم توجه کرده به طوری که طی سال گذشته ۲ هزار و ۵۴ فقره تسهیلات اشتغال روستایی پرداخت و که در این قالب برای  پنج هزار و ۶۶۳ نفر شغل ایجاد کرده است.

فدائی با اشاره به اینکه در سال رونق تولید فعال کردن واحدهای راکد و نیمه راکد در مکاتبه ای با مسئولان استان در دستور کار قرار گرفت بیان داشت: ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات به ۶۰ طرح نیمه فعال استان در سال گذشته پرداخت شده است و ۹۶۱ میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید نیز پرداخت شده که رتبه پنجم کشور را به دست آورده ایم.

تامین آب استان در اولویت است/تدوین طرح های تامین آب در کرمان 
استاندار کرمان بیان  داشت: در بسیاری از شهرهای استان از نظر کمیت و کیفیت آب با مشکلاتی روبر هستیم و امسال اعتبارات بسیار خوبی نسبت به سال گذشته داشته و طرح هایی را مطرح کرده ایم که مورد استقبال وزارت نیرو قرار گرفته است.

فدائی با اشاره به اینکه برای تامین آب شهر و استان کرمان نیز برنامه بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت تدوین شده است، تاکید کرد: طرح کوتاه مدت و اضطراری کرمان که سال ها معطل بوده، در سال جاری اجرایی شده و این طرح مراحل انتهایی را می گذراند و بر اساس این طرح، چاه های جدیدی برای تامین آب شهر کرمان وارد مدار شده است.

وی با اشاره به اجرایی شدن طرح فاضلاب در زرند، کرمان و سیرجان با مشارکت بخش خصوصی، گفت: در مجموع ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از سوی بخش خصوصی در حوزه فاضلاب در استان کرمان سرمایه گذاری شده است.

استاندار کرمان با تاکید بر این مطلب که وزارت نیرو متولی تامین آب است و این وزارت برای تامین آب شهر کرمان مطالعاتی را از سال ها قبل آغاز کرده است، گفت: شهر کرمان در حال حاضر در زمان پیک مصرف هزار لیتر در ثانیه کمبود آب دارد.

فدائی گفت: در این رابطه وزارت نیرو سه طرح انتقال آب از سد خرسان، انتقال آب از سد شهیدان امیرتیموری و انتقال آب از خلیج فارس را مطرح کرده و به طور قطع در مطالعات این طرح ها به موضوعات زیست محیطی و سایر موارد مربوطه توجه شده است.

وی یادآور شد: برای انتقال آب از سد شهیدان امیرتیموری تاکنون ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه شده اما این پروژه به دلیل مسائل کارشناسی تعطیل است و در جلسات تخصصی درباره آن تصمیم گیری خواهد شد و در صورتی که تداوم این طرح به لحاظ کارشناسی مشکلی نداشته باشد، این کار ادامه خواهد یافت.
استاندار کرمان تاکید کرد: در تمامی زمینه ها به کار کارشناسی اعتقاد جدی داریم.

۱۷ طرح بزرگ در استان کرمان آماده بهره برداری است 

استاندار کرمان با اشاره به اینکه ۱۷ طرح بزرگ در استان کرمان آماده بهره برداری است، گفت: برای اجرای این پروژه ها ۱۴ هزار میلیارد تومان هزینه شده که با بهره برداری از آن ۱۰ هزار اشتغال مستقیم ایجاد می شود.

فدائی با بیان اینکه در هفته دولت سال گذشته جمعا ۹۲۰ طرح با هزینه کرد سه هزار و ۱۶۶ میلیارد تومان بهره برداری شد، ادامه داد: در دهه فجر نیز ۶۵۸ طرح با هزینه کرد ۱۴ هزار و ۷۰۷ میلیارد تومان به بهره برداری رسیده است.

وی تصریح کرد: در دهه فجر سال گذشته ۹۱ طرح با پیش بینی اعتبار ۵۵۲ میلیارد تومان در استان کرمان کلنگ زنی شده است.

استاندار کرمان گفت: برای رفع فقر و محرومیت در این استان ایجاد ۱۰ هزار واحد مسکونی برای محرومان در سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه مصوب شده است.

فدائی تصریح کرد: ۷۰۰ نیروگاه خورشیدی پنج کیلووات در سال گذشته برای مددجویان کمیته امداد افتتاح شده و هزار واحد نیز در سال جاری به بهره برداری می رسد.

بخشی از انتقال حساب شرکت های معدنی و صنعتی به استان انجام شد

استاندار کرمان در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا مبنی بر آخرین اقدامات انجام شده برای انتقال حساب شرکت های صنعتی و معدنی به این استان، گفت: براساس قانون شرکت های معدنی موظف هستند حساب های خود را به استانی منتقل کنند که معادن آنها در آن استان قرار دارد زیرا این اقدام تاثیر اقتصادی بسزایی دارد که از آن جمله این است منابع مالی بانک ها در آن استان افزایش یافته و می توانند تسهیلات بیشتری ارائه دهد.
فدائی بیان کرد: بخشی از انتقال حساب شرکت های معدنی و صنعتی به استان انجام شده اما این کار به صورت کامل انجام نشده و به این واحدها اعلام شده که این روند را تکمیل کنند.
وی خاطرنشان کرد: انتقال حساب شرکت های صنعتی و معدنی در منابع مالی بانک های استان تاثیر داشته اما رضایت بخش نبوده و کامل نیست و امیدواریم بقیه کار انجام شود و آنچه قانون گذار پیش بینی کرده به طور کامل محقق شود.

توسعه استان کرمان را منحصر به معین های اقتصادی نمی دانیم

استاندار کرمان با اشاره به معین های اقتصادی استان کرمان گفت: اینکه از ظرفیت معین های اقتصادی برای توسعه استان استفاده شود؛ ارزشمند است اما برای این اجرای طرح معین های اقتصادی اهرم قانونی نداریم و مبنای آن تفاهم نامه است.

فدائی تصریح کرد: توسعه استان کرمان را منحصر به معین های اقتصادی نمی دانیم زیرا جایگاهی در قانون ندارند و اما سهم آن ها را در اشتغال استان می بینیم.

وی افزود: حضور معین های اقتصادی را برای استان کرمان مغتنم می شماریم و در جلسات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی از مدیران معین های اقتصادی برای ارائه گزارش عملکرد دعوت می شود.

استاندار کرمان در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران مبنی بر تقسیم استان کرمان تاکید کرد: درباره تقسیم استان کرمان بحثی به طور رسمی مطرح نشده و اطلاعی از آن ندارم.
 رتبه فضای کسب و کار استان باید ارتقاء یابد
استاندار کرمان با اشاره به لزوم ارتقای فضای کسب و کار استان، گفت: فضای کسب و کار از موضوعات مهمی است که در جلسات زیادی بر روی آن بحث شده و در این حوزه در کشور مشکل داریم.

فدائی با اشاره به اینکه رتبه کسب و کار کشور در سطح دنیا ۱۲۴ است، افزود: این آمار به معنای آن است که سرمایه گذار ۱۲۳ انتخاب قبل از ما دارد.

وی با بیان این مطلب که فضای کسب و کار پارامترهای مختلفی دارد، گفت: بخشی از فضای کسب و کار  به  حوزه های قضایی و اداری بستگی دارد.

استاندار کرمان بر لزوم وجود پنجره واحد اقتصادی برای توسعه فضای کسب و کار در استان، گفت: در ابتدا مواردی برای ایجاد پنجره واحد سرمایه گذاری به صورت الکترونیکی مطرح شد که با توجه به آماده نبودن زیرساخت های لازم، در ابتدا پنجره واحد فیزیکی تشکیل شده و روند ایجاد پنجره واحد الکترونیکی نیز دنبال می شود.

فدائی با اشاره به لزوم تغییر ساختاری در پنجره واحد اقتصادی به منظور تسهیل روند سرمایه گذاری، گفت: در این رابطه تاکید شده جلسات پنجره واحد با حضور شخص استاندار و مدیران مربوطه برگزار شود تا قدم بزرگی در بهبود فضای کسب و کار برداشته شود.

آب از موضوعات اساسی در استان کرمان است
استاندار کرمان در پاسخ به این سئوال که آیا این موضوع که در دو دهه آینده به علت کم آبی نمی توان در استان کرمان زندگی کرد، صحت دارد یا خیر، گفت: این موضوع را به صورت رسمی و کارشناسی شده ندیده ام اما بحث آب بحث مهمی است و با توجه به اقلیم جهان و استان باید در این رابطه برنامه ریزی های لازم صورت گیرد.

فدائی افزود: همواره مطرح می شود که جنگ آینده در سطح دنیا جنگ آب است و البته موضوعات مرتبط با آب در کشور به صورت ملی نیز مطرح است.

وی خاطرنشان کرد: برنامه های بلندمدت، کوتاه مدت و میان مدت برای تامین آب استان داریم و مردم باید ارزش آب را بدانند.

استاندار کرمان با تاکید بر این مطلب که مساله آب مساله مهمی است، گفت: موضوعات مختلفی را برای تامین آب در استان کرمان دنبال کرده ایم و برنامه هایی برای کنترل برداشت آب داده ایم که وزارت نیرو نیز استقبال کرده اند.

فدائی تصریح کرد: مردم باید ارزش واقعی آب را بدانند و مصرف آب متناسب با ارزش آب باشد.

استاندار کرمان به موضوع برخی پروژه های عمرانی از جمله صاروج پارس نیز اشاره و بیان کرد: پروژه صاروج پارس از پروژه های مهم کرمان است و یکی از موارد سرمایه گذاری خارجی در استان به شمار می رود و مهم این است که چگونه از آن استقبال می کنیم و آیا زمینه را برای حضور سرمایه گذاران دیگر فراهم می کند یا خیر.

فدائی تصریح کرد: یکی از مشکلات موجود در کشور این است که یا کارشناسی ضعیف است و یا مدیریت های ما به کارشناسی توجه نمی کنند.

وی با اشاره به اینکه این پروژه مجوز های لازم را دارد، گفت: جلسات متعددی را برای رفع مسائل مطرح شده درباره این پروژه برگزار کرده ایم.
استاندار کرمان  در پاسخ به سئوالی درباره پروژه های نیمه تمام شهری نیز گفت: در ابتدای قبول مسئولیت استانداری کرمان سوابق این پروژهها را بررسی کرده و جلساتی با معاونان مرتبط با این حوزه برگزار کرده ایم و از آنجا که این پروژه ها مصوب بوده و هزینه های زیادی برای آنها انجام شده، آنها را اجرا کرده و به اتمام رسانده ایم که نمونه آن پل سیدی و تقاطع غیرهمسطح آزادی است.

استاندار کرمان با اشاره به آغاز عملیات اجرایی بلوار کوثر در آینده ای نزدیک و با سرمایه گذاری بخش خصوصی، تصریح کرد: باید برای ایجاد تراموا در کرمان برنامه ریزی و اقدام کرد.

برنامه رفع آسیب های اجتماعی در کرمان پیگیری می شود

استاندار کرمان در ادامه سخنان خود با بیان این مطلب که وجود آسیب های اجتماعی واقعیت انکار ناپذیری است که در کشور نیز وجود دارد، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی به صورت خاص درباره این مسائل با مدیران اجتماعی و سازمان اجتماعی وزارت کشور جلسه و برنامه هایی را تنظیم و ابلاغ می کنند.

فدائی با تاکید بر این مطلب که برای رفع آسیب های اجتماعی در استان کرمان برنامه هایی را در دست اجرا داریم، افزود: اخیرا در شهر کرمان و برخی شهرها دفاتر تسهیلگری برای بررسی مسائل حاشیه شهر تشکیل شده است.

وی تصریح کرد: بیکاری، ریشه بسیاری از آسیب های اجتماعی است و با ایجاد اشتغال و رفع بیکاری بسیاری از این آسیب ها برطرف می شود.

لزوم حفظ ارزش افزوده مواد معدنی در استان

استاندار کرمان در ادامه در پاسخ به سئوالی مبنی بر راهکارهای جلوگیری از خام فروشی در استان کرمان گفت: بهره برداری از معادن در توسعه اشتغال این استان نقش بسزایی داشته و البته اعتقاد داریم که با جلوگیری از خام فروشی و ایجاد صنایع تکمیلی باید به حفظ ارزش افزوده این مواد در استان توجه لازم را داشت.

وی با اشاره به این مطلب که برای جلوگیری از خام فروشی باید زنجیره تولید را در استان کرمان کامل کرد، گفت: زنجیره فولاد در این  استان کامل شده است و اصل بر این است که ارزش افزوده همه تولیدات را در استان داشته باشیم اما در مواردی باید به جای دپوی این مواد معدنی، با فروش آنها زمینه ایجاد صنایع تبدیلی آنها در استان را فراهم کرد.

فدائی ادامه داد: برای رسیدن به اوضاع بهینه باید قوانین و آئین نامه های واضح، روشن و کارشناسی شده داشته باشیم.

در اجرای قانون انتخابات تعارف نداریم

استاندار کرمان در ادامه مساله انتخابات را از موضوعات بسیار مهم برشمرد و گفت: انتخابات موضوع بسیار مهمی است و اصول کار ما در این زمینه روشن است.

وی ادامه داد: به سیاست دولت و وزارت کشور اعتقادا داریم و تابع آن هستیم که انتخابات قانونی، سالم و بامشارک حداکثری برگزار شود زیرا رای مردم حق الناس است و باید حفظ شود.

فدائی خاطرنشان کرد: از تمامی امکانات موجود برای برگزاری انتخابات قانونمند و سالم استفاده و شوخی و تعارف با کسی نداریم زیرا وظیفه شرعی و قانونی ماست.

استاندار کرمان تصریح کرد: با هیچ گروه، حزبی و جناحی تعارف و شوخی نداریم و وظایف قانونی و شرعی خود را انجام می دهیم و همه شرایط را مهیا می کنیم تا انتخاب خوب و سالم برگزار شود.

بین خبرنگاران و مسئولان دیوار وجود ندارد
استاندار کرمان در ادامه در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران مبنی بر وجود دیوارهای مرئی و نامرئی بین مدیران و خبرنگاران، تاکید کرد: هیچ دیوار مرئی و غیر مرئی بین خبرنگاران و مسئولان وجود ندارد و اصحاب رسانه همواره برای حضور در جلسات دعوت شده اند.

وی ادامه داد: همچنین ساز و کارهای جدیدی برای پاسخگوئی مدیران به اصحاب رسانه در جلسات شورای اداری فراهم شده است که پس از نهایی شدن، اعلام خواهد شد.

دستوری برای توقف پروژه پتروشیمی داده نشده است

استاندار کرمان در بخش دیگری از نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به سوالی مبنی بر صدور دستور توقف پروژه پتروشیمی در کرمان، گفت: دستور توقف یا لغو اجرای پروژه پتروشیمی را نداده ام و تا کنون ده ها جلسه در این زمینه برگزار کرده ام.

وی با اشاره به اینکه پتروشیمی فجر کرمان و پتروشیمی بافت مصوب شده و پتروشیمی جازموریان در مرحله پیگیری است، گفت: تامین مالی پروژه پتروشیمی بافت در دست پیگیری است و باید با تشکیل یک کنسرسیوم در این زمینه اقدام شود که پیگیری ها در دست انجام است.

فدائی تصریح کرد: روش تامین مالی پتروشیمی فجر کرمان نیز از قبل مشخص بوده و بانک پاسارگاد سرمایه گذار است و در این باره جلسات متعددی را داشته ایم.

استاندار کرمان سرمایه گذاری مورد نیاز برای هر یک از پروژه های پتروشیمی را ۱.۷ میلیارد دلار ذکر کرد و گفت: هیچ یک از پروژه های پتروشیمی در کرمان تعطیل نشده اند.

برچسب ها:

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
رفتن به ابتدای صفحه