کشتارگاه صنعتی نیاز اساسی شهر کرمان است

سلامت تاریخ انتشار: 01/06/08 بدون نظر   71 بازدید

اندازه فونت    
کشتارگاه صنعتی نیاز اساسی شهر کرمان است

مدیر کل دامپزشکی گفت: احداث هرچه سریع تر کشتارگاه صنعتی نیاز اساسی شهر کرمان می باشد.

به گزارش کرمان سلامت؛ دکتر حسین رشیدی در نشست خبری به مناسبت هفته دولت اظهار داشت: کشتارگاه صنعتی شهر کرمان که از چند سال قبل توسط بخش خصوصی در محور باغین در حال ساخت است بسیاری از مشکلات موجود در زمینه کشتار دام را برطرف می کند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان افزود: در حال حاضر کلیه کشتارگاه های قدیمی شهرداری ها به دستگاه پیش سرد کن مجهز شدند، اما متاسفانه هیچ کدام از کشتارگاه های استان صنعتی نمی باشند.

رشیدی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه استان کرمان مرکزیت جنوب‌شرق کشور را بر عهده دارد، با هماهنگی سازمان دامپزشکی کشور یک مرکز تشخیص آزمایشگاهی مرجع منطقه‌ای را احداث کرده‌ایم و در این مرکز تشخیص به‌موقع تب برفکی، آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، کرونا شتر و بیماری‌های دیگر انجام می‌شود.

رشیدی بیان کرد: سال گذشته کانون‌های از بیماری آنگارا در بین طیور در استان داشتیم و با اقدامات به‌موقع از شیوع آن در سطح استان جلوگیری شده است و با انجام واکسیناسیون جوجه‌های مرغ مادر در برابر این بیماری مصون شدند.

وی افزود: واکسن تب برفکی گاو سالانه سه نوبت انجام می‌دهیم و در سال گذشته توانستیم ۱۵۰ هزار راس گاو و ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار راس بز را در مقابل تب برفکی  واکسینه کنیم.

رشیدی بیان داشت:  ۸۵۰ هزار  بز ، یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار راس  گوسفند،  ۶۸ هزار راس گاو در برابر آبله و همچنین  ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام سبک در برابر طاعون نشخوارکنندگان کوچک یعنی کل جمعیت دام سبک استان واکسینه شده‌اند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان ابراز داشت: سال گذشته ۱۴ هزار قلاده سگ در مقابل هاری،۵۷ هزار راس گاو و گوساله در مقابل تب مالت،  ۶۰۰ هزار راس بره و بزغاله در مقابل تب مالت دام سبک واکسینه شدند.

وی ابراز کرد: برای کنترل جمعیت سگ‌ها باید عقیم‌سازی صورت گیرد و سگ‌ها در همان اقلیم رهاسازی شوند و سگ‌های غیرقابل استفاده را با مرگ آرام از بین برد.

 رشیدی تاکید کرد: اگر شهرداری مدیریت زباله‌های اطراف شهر و مخروبه‌ها و خانه‌های خرابه را نداشته باشند، هر اقدام دیگری انجام دهند،جمعیت سگ‌ها کاهش پیدا نخواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب بر عهده شهرداری است، گفت: ما وظیفه واکسیناسیون رایگان سگ‌های نگهبان را  داریم که سال گذشته در این زمینه ۱۴ هزار قلاده سگ نگهبان و گله واکسیناسیون شدند.

رشیدی ادامه داد: دومین مشکل شهرداری‌ها که اجازه اجرای کامل طرح(کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب) را نمی‌دهند، وجود NGO های مخالف از بین بردن سگ‌های بلاصاحب است.

وی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد نیروهای دامپزشکی افرادی با دکترای دامپزشکی هستند گفت: یکی از بیماری‌های که در دستور ریشه‌کنی قرار دارد، طاعون نشخوارکنندگان کوچک است.

مدیرکل دامپزشکی کرمان با اشاره به اینکه ۵۰ درصد بیمارهای عفونی دام‌ها، میان دام و انسان مشترک است، تصریح کرد: در دامداری‌های صنعتی علاوه بر واکسیناسیون تب مالت، خونگیری و تست کشتار نیز به صورت مرتب انجام می‌شود.

وی با اشاره به بیماری‌های دام‌ها و میزان خساراتی اقتصادی که به بار می‌آورد خاطرنشان کرد: سال گذشته شاهد بروز بیماری پوستی در ‌شهرستان‌های شرقی استان کرمان بودیم که با انجام اقدامات بموقع این بیماری مهار شد.

مدیرکل دامپزشکی کرمان با اشاره به اینکه دامپزشکی نقش حمایت از تولید، ارتقای بهره‌وری و کمک به توسعه بهداشت عمومی را بر عهده دارد تصریح کرد: بیماری آنگارا (التهاب حاد ویروسی طیور) از مزارع مرغ مادری که خارج از استان هستند وارد می‌شد و در این راستا با اقدامات پیشگیرانه، واکسیناسیون بموقع و اطلاع‌رسانی به مرغداری‌ها تعداد موارد بیماری در سطح استان به شدت کاهش پیدا کرد و به وضعیت خوبی در کشور رسیدیم.

رشیدی بیان کرد: در خصوص بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان که در صورت شیوع، صنعت مرغداری را با مشکل مواجه می‌کند خوشبختانه با پایش‌های مستمر، موردی را در سطح این استان طی یک سال گذشته نداشتیم.

برچسب ها:
رفتن به ابتدای صفحه