خندیدن چه تاثیری بر زندگی و سلامت شما دارد؟

سلامت تاریخ انتشار: 01/05/13 بدون نظر   441 بازدید

اندازه فونت    
خندیدن چه تاثیری بر زندگی و سلامت شما دارد؟

کرمان سلامت؛ محمد پورعسکری: بسیاری از ما اکثر وقت خود را در محل کار سپری می نماییم، جایی که بیشترین فشار را از لحاظ کاری متحمل می شویم، بیماری های زیادی مانند: «فشار خون»، «نارسایی های قلبی»، «بی خوابی و افسردگی» حاصل فشارهای بیش از اندازه ای هستند که هر کدام از ما روزانه با آن ها دست و پنجه نرم می کنیم.

 اضطراب و استرس محیط کار و زندگی ممکن است به وضعیت بدتر مانند اعتیاد به مواد مخدر یا مشکلات روحی و روانی منجر شود. خنده یکی از مهم‌ترین عوامل برطرف‌کننده تنش‌ها و استرس‌هاست. خندیدن باعث می شود اکسیژن بیشتری به مغز برسد و با آزاد شدن هورمون های انرژی زا در بدن، فرد احساس آرامش بیشتری کند. خنده و بهره بردن از یک روحیه شاداب حداقل به میزان ۳۰ درصد بر بیماری های روان تنی تاثیرگذار است.

 خنده درمانی سیستم ایمنی بدن را افزایش داده باعث می شود. کمتر دچار سرماخوردگی و عطسه می شوید. همین طور بروز عفونت های حلق و ریه را تا حد قابل ملاحظه ای کاهش می دهد. خنده استقامت بدن را در ابتلا به بیماری هایی همچون آسم، برونشیت، سردردهای عصبی و میگرن و نیز دردهای ناشی از آرتروز، دیسک کمر و ستون فقرات را کاهش می دهد. وقتی می خندید، ورزش انجام می دهید شکم شما شروع به حرکت می کند، شانه هایتان شروع به لرزش می کند و عضلات شما آرامش می یابد و در نتیجه برای سلامت قلب بهترین و آسان ترین کار را انجام می دهید. اگر شما یک دقیقه بخندید، آن خنده، ۴۵ دقیقه باعث آرامش شما می شود، خطر بیماری قلبی را از شما می گیرد و محرکی برای اشتها و هضم مواد غذایی خورده شده می باشد. برای سلامت قلب ۱۰ دقیقه راه بروید و یا یک دقیقه بخندید. اگر خندیدن و ورزش کردن را با هم انجام دهیم، سرعت ضربان قلب بالا رفته و موجب سلامتی می گردد. در سال های اخیر تحقیقات زیادی درباره خنده انجام شده که با نگاه به این تحقیقات می توان دریافت تا چه اندازه این پدیده می تواند مهم باشد. تماشای یک فیلم کمدی جریان خون را به قلب افزایش می‌دهد، درحالی که دیدن یک فیلم غم‌انگیز موجب کاهش جریان خون به قلب می‌شود. همچنین تماشای یک فیلم کمدی تاثیری همانند ورزش ایروبیک یا مصرف داروهای پایین آورنده کلسترول خون دارد. بر اساس آخرین تحقیقات، در هنگام خندیدن حداقل میزان ۴ هورمون که در زمان استرس و ناراحتی ترشح می‌شوند، در بدن ما کاهش می‌یابد. یک دقیقه خنده مساوی با ۴۰ بار تنفس عمیق است. وقتی ۱۵ دقیقه بخندیم یعنی ۱۵ دقیقه بر روی نقاله های متحرک دویده ایم. پس می بینید که پدیده به ظاهر ساده خنده چه آثار مفیدی می تواند بر تمام دستگاه های مهم بدن مثل دستگاه تنفس، گوارش، اعصاب، مغز و دستگاه ایمنی بدن داشته باشد.

خنده یک فضای مثبت احساسی را به وجود می آورد و طرفین نیاز برقراری ارتباط نزدیک تری را نسبت به هم پیدا کرده و از وجود یکدیگر بیشترین لذت را می برند. یادمان نرود ” خنده، خنده می آورد ” و شادی مسری است پس بخندیم و از فوایدش بهره مند شویم چه زیبا گفته فریدون مشیری:

           مشو در پیچ و تاب رنج و غم گم                      به هر حالت تبسم کن، تبسم

مطالب مرتبط
رفتن به ابتدای صفحه