حجت الاسلام دعایی به‌دنبال جبران حقوق پایمال شده مردم بود

کرمان تاریخ انتشار: 01/03/23 بدون نظر   350 بازدید

اندازه فونت    
حجت الاسلام دعایی به‌دنبال جبران حقوق پایمال شده مردم بود

کرمان سلامت: بزرگداشت حجت الاسلام سید محمود دعایی، سرپرست فقید موسسه اطلاعات در کرمان با حضور مسولین و چهره های فرهنگی، سیاسی، رسانه ایی و… نشان دهنده محبوبیت و سندی بر اخلاقی مداری این یار امام و رهبری بود.

حجت الاسلام علیدادی سلیمانی نماینده ولی فقیه در استان، حجت الاسلام انصاری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، دکتر فداکار استاندار، جلالی و بیگ زاده معاونین استاندار، بابایی فرماندار، شعرباف شهردار،مرعشی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی، اعظمی نماینده جیرفت و عنبرآباد، منظری توکلی رییس دانشگاه آزاد کرمان از جمله چهره های شاخص در این مراسم بودند.

شاعر کرمانی و عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان با سرودن و قرائت یک شعر در وصف حجت الاسلام سیدمحمود دعایی در آیین بزرگداشت او گفت: دلیل بزرگی و محبوبیت حاج اقا دعایی مردم داری و مهربانی، فروتنی و ژرف اندیشی، آزاداندیشی، فضیلت او بود که سلامت و زبانزد است.

حامد حسینخانی با اشاره به شخصیت فرهنگی و فرهیخته حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمود دعایی گفت: ایشان در علوم دینی و مسایل اجتماعی، عرفان، اخلاق و حکمت سالهای سال تلاش کرده بود و در واقع الگویی درخشان برای افرادی که می خواهند در این قلمرو قدم بردارند، است.

وی ادامه‌ داد: افراد حتی با یک برخورد کوتاه، شیفته اخلاق و منش او میشدند که جای شگفتی دارد لذا بایستی ابتدا با صفات و ویژگی های نیک او آشنا شویم و سپس در این مسیر حرکت کنیم.

حجت الاسلام مجید انصاری در آیین بزرگداشت یاد حجت الاسلام سیدمحمود دعایی در محل مسجد جامع کرمان افزود: دعایی نشان داد یک ولایی تمام عیار در زمان امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری است.

وی ادامه‌ داد: درواقع ویژگی ولایی او به چتری برای گسترش و جذب حداکثری مردم تبدیل شد و ولایت مداری او هیچگاه وسیله ای برای ترد و دور انداختن افراد نبود.

سیاستمدار و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: ای کاش ۱۰ دعایی داشتیم و ای کاش روحانیون و مدیران ما در منطق دعایی با مردم سخن می گفتند زیرا او دلسوزی مصنوعی نداشت.

وی با بیان اینکه او حتی بدون برچسب زدن، اعضای ساواک را که مجازات خود را گذرانده بودند به اسلام دعوت می‌کرد گفت: ممکن است که برخی از ما حتی پاسخ سوالات بهاییان را ندهیم اما حجت الاسلام دعایی مشکل یکی از آنان را با حضور در دفتر نخست وزیری وقت حل کرد.

حجت الاسلام انصاری افزود: امیرالمومنین در عهدنامه مالک اشتر می فرماید که ای مالک قلب خود را در مقابل همه مردم لبریز از محبت کن، که این مردم یا برادر و خواهر دینی تو هستند یا مشابه تو در خلق و انسان بودن، هستند.

هیچ ادعایی نداشت 

وی اضافه کرد: خجت الاسلام دعایی سوار پیکان می‌شد و مقابل درب فلان مدیرکل می‌ایستاد بدون هیچ ادعایی، و پس از آن خود را معرفی می‌کرد و دست مشکل داران را می گرفت، زیر این آسمان خدا خیلی ها هستند که پارتی و زبان دفاع از حق خود را ندارند لذا به این معنی است که ما به دعایی ها نیازمندیم.

وی ابراز داشت: اگر فاصله و دلخوری می‌بینیم به این معنی نیست که مردم از دین و روحانیت واقعی جدا هستند، بلکه مردم عاشق آنان هستند زیرا این احترامات را به دعایی دیدیم.

خلق و خوی مشابه سردار دلها/ درود بر تربیت کرمان

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: درود بر تربیت کرمانی‌های اصیل، ما ۲ عزیز را اخیرا با خلق یکسان از دست داده‌ایم که یکی از آنان سردار شهید سلیمانی با آن تشییع جنازه میلیونی بود، که ‌دلهای مردم مسلمان‌ و غیرمسلمان و آنکس که ایران را دوس داشت گره زد.

وی با اشاره به خصلت های و سلوک شهید سلیمانی تصریح کرد: سیدمحمود دعایی نیز همچون این شهید والامقام خاکی و دنبال حل مشکلات مردم بود و دعایی همان سلوک را داشت لذا او را از سرداران سیاست، فرهنگ و رسانه می دانم با خلق وخوی مشابه سردار دلها.

حجت الاسلام انصاری بیان کرد: ایران و کرمان باید به این مربیان خود ببالد، پیامبر امرم (ص) الگو و آنان در خط پیامبر بودند و الگو شدند امیدوارم بتوانم ابتدا این عزیزان را به جامعه جوان‌ کشور بشناسانیم.

وی ابراز داشت: دعایی اصلا اهل تظاهر نبود ایشان اجازه نمی داد کسی از او بگوید و ما باید ۴۲ سال سابقه مدیریت او را گزارش کنیم و موسسه اطلاعات بر آن حوزه همت بگمارد.

وی تاکید کرد: مقام معظم رهبری فهرستی از خصایل نیکو و صفات دعایی ازجمله سلامت نفس، فروتنی، ساده زیستی، قناعت وفادار در ولایت و دوستی و رفاقت را برشمرده اند.

حجت الاسلام انصاری افزود: می توان دعایی وار وارد عرصه خدمت شد و سبکبال از این دنیا رفت، در خانه موقر زندگی کرد و با امکانات و خرج کم، در کمک به مردم پرفایده بود. 

ضرورت هم افزایی مدیران/ دوران آزمون و خطا گذشته است

وی گفت: اکنون که کشور گرفتار مشکلات معیشتی اقتصادی است و در این دوران که دشمنان انواع فشارهای تحریمی را علیه ما برای ناامیدکردن مردم سامان دادند، آنچه می تواند مرحمی برای زخم‌ها باشد اخلاق نیکو است.

دبیر اجرایی مجمع روحانیون مبارز یادآور شد: تمامی مدیران باید همچون سال ۵۷ فداکارانه در صحنه باشند، نباید فرصت ها را از دست داد، فرصت زیادی نداریم نباید بگذاریم آستانه صبر مردم به نهایت خود برسد، مردم ما صبورند اما صبوری هم حدی دارد، هرکس به این ملت عشق می ورزد ‌باید فارغ از جناح دست به هم دهند و پیشنهادات نخبگان را بشنوند.

وی خاطرنشان کرد: دوران آزمون و خطا گذشته و ما در مرحله ای قرار داریم که جز انسجام و وحدت، احیای اعتماد عمومی و اداره امور بر مدار عقلانیت، تجربه و فداکاری راه دیگری نداریم و اگر اینگونه باشیم مردم همراه می‌شوند و دشمن مایوس خواهد شد.

وفاداری به آرمان های انقلاب

حجت الاسلام انصاری عنوان کرد: دعایی تا هفته ‌گذشته که از این ‌جهان رخت بربست بر پیمان و میثاق خود با امام خمینی(ره) و آرمان های انقلاب اسلامی فداکار و وفادار باقی ماند. 

وی افزود: حجت الاسلام دعایی پرورش یافته دامن پاک مادری مخلص مومنه و زحمتکش در کارخانه ریسندگی کرمان بود و ایشان میگفت هرچه دارم از او دارم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: آثار این مادر آنچنان در وجودش ریشه دوانده بود که بخشی از فضایل از او شده بود، مادری که با کارگری و رنج فرزندی را تربیت کرد که فخر ایران، انقلاب، روحانیت و کرمان شد.

وی ادامه داد: بزرگان و آیت الله ها و روحانی‌ها در حوزه علمیه کرمان از محضر او بهره ها گرفته و به لحاظ سلوک اخلاقی و عرفان وامدار این عالم بزرگوار و کمتر شناخته شده کرمان بودند.

وی ادامه داد: گوهرهای بزرگی در استان کرمان داریم که تا زنده هستند کمتر معرفی و قدردانی می شوند و دعایی از روزی که مجذوب امام خمینی (ره) شد، در قم و در کنار تحصیل در راه نهضت امام خطرها را به جان خرید و مبارزه کرد.

حجت الاسلام انصاری بیان کرد: ایشان با همکاری آیت الله هاشمی رفسنجانی بنیان نشریه ای برای انتشار پیام امام خمینی(ره) در آن فضای خفقان و رعب و هراس گذاشتند و پس از تبعید امام، به نجف و عراق هجرت کردند.

وی با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب در وفات حجت الاسلام دعایی گفت: خدمات ایشان در نجف و قم فداکاری هایی است که بیان آن ساعت ها زمان طلب می کند، حجت الاسلام دعایی در نجف مقاطعی از مبارزه را بیان می کرد، کاش مردم می دانستند انقلاب با چه فداکاری خون دل و اندیشه هایی شکل گرفته است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: دعایی همچون پروانه در بیت امام خمینی(ره) در چرخش بود و با ذکر فرزند امام بنیان صدای روحانیت را گذاشت.

وی افزود: رادیوی صدای روحانیت چندین سال به گویندگی حجت الاسلام دعایی اداره شد و خود اندازه یک نهاد بزرگ در پیام رسانی انقلاب موثر بود و شب ها با اینکه کوتاه بود همه را میخکوب می کرد.

حجت الاسلام انصاری خاطرنشان کرد: از عجایب است که این سید بزرگوار بدون پیشینه مدیریتی به گونه ای این رادیو را اداره می کرد و خود برنامه می‌نوشت و به تنهایی این برنامه را گرداوری و تولید می کرد.

وی ابراز داشت: شب تا نزدیکی سحر برنامه‌ها را تولید می کرد و پس از اذان صبح از نجف به بغداد می رفت و آنجا برنامه را اجرا می کرد و سپس بر سر درس خود باز می‌گشت.

دعایی یک رسانه برای پیام رسانی انقلاب بود

این سیاستمدار ایرانی گفت: برخی رسانه هایی را با ساختمان‌های بزرگ، خودرو، امکانات و ابزار پیشرفته در نجف راه انداخته بودند اما حجت الاسلام دعایی یک نفره یک رسانه برای پیام رسانی انقلاب اسلامی و اثر گذارتر از آنان بود.

وی ادامه داد: او حتی حلقه وصل مجاهدان با بیت امام خمینی(ره) بود، حجت الاسلام دعایی پای ثابت قضیه پاسخگویی به هر انتقاد خطرناکی از زمان امام(ره و مبتکر عمل بود.

وی افزود: ایشان در آستانه انقلاب اسلامی با امام خمینی(ره) به پاریس مهاجرت کرد و در منصب هایی قرار گرفت و ۱۰۰ درصد در این مسیر موفق بود.

حجت الاسلام انصاری تصریح کرد: چهار دوره در مجلس شورای اسلامی بودم که دعایی در ۶ دوره ابتدایی نماینده مردم تهران در مجلس بود و اگر موانعی نبود، مردم این استان در تمام دوره ها او را انتخاب می کردند.

وی افزود: مطلقا از حقوق مجلس شورای اسلامی و از خودروی نمایندگان و دیگر امکانات استفاده نکرد اما به عنوان سربازی فداکار در معیت مقام معظم رهبری و بعدها آیت الله هاشمی رفسنجانی یک فرد تمام عیار آماده خدمت بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: حجت الاسلام دعایی نشان داد که با حضور در مسئولیت‌های عالی، سلوک او تغییری نمی کند و اگر تغییری بود، در جهت تواضع و مثبت بود.

وی ادامه داد: ایشان ۴۱ سال نماینده امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، در موسسه بزرگ و روزنامه‌ وزین اطلاعات بود و پرسنل این روزنامه باید بگویند که او چگونه مدیریت کرد.

معاون سابق رییس جمهوری افزود: دعایی نشان داد می توان ‌مدیری بدون دربان بود، حتی دفترداری نداشت و درب دفتر او همیشه باز بود و با تک تک کارکنان موسسه اطلاعات ارتباط فرزند پدری و برادرانه داشت.

وی بیان کرد: حجت الاسلام دعایی به مشکلات تمامی پرسنل موسیه اطلاعات ‌رسیدگی می‌کرد و حتی برای همه پرسنل خانه تهیه کرد و با تمام وجود در خدمت مجموعه‌اش بود لذا پرسنل اطلاعات نیز با عشق فعالیت می کردند و دعایی با صعه صدر، تدبیر و مدیریت امور را پیش می‌برد.

دعایی کیمیایی در وجود خود داشت

حجت الاسلام انصاری عنوان کرد: اگر که دعایی نبود، برخی آثار نخبگان در تاریخ کشور منتشر نمیشد زیرا مربوط به افرادی بود که در گوشه گمنامی افتاده بودند.

وی افزود: دعایی در فرهنگ و اندیشه همچون گوهر یاب بود که شبانه روز درجهت شناسایی نخبگان کشور فعالیت می‌کرد، او با انتشار آثار، اطلاعات و علوم را از زیر خروارها خاطره فراموش شده، تجلی و برجسته می‌کرد.

این مقام مسئول گفت: دعایی اصحاب فرهنگ و هنری که در منزلتی بودند اما حاضر به تمکین نبودند، عالی ترین اساتید و برجسته ترین هنرمندان کشور از موسیقی و هنر را با فراخوانی با عشق در صحنه حاضر می‌کرد و گنجینه ای گرانبها از این رهگذر به یادگار گذاشت.

وی تصریح کرد: حجت الاسلام دعایی همه اینها بود اما تمامی اینها در مقابل او واقعا چیزی نبودند، ما مبارز و اهل فرهنگ و هنر زیادی داشته و داریم اما دعایی کیمیایی دیگر در وجود خود داشت، همان کیمیایی که پیامبر به آن صفت، ستوده شده است.

حجت الاسلام انصاری خاطرنشان کرد: دین مبین اسلام با وجود رافت و مهربانی امروز به عنوان تفرقه افکن و کشتار کننده معرفی می شود و برخی افراد فریاد الله اکبر را در زمان انفجار یا آتش سوزی یا سربردین بی گناهان سر می‌دهند چه بر سر الله اکبر آمده است.

وی افزود: قران آنچه را برجسته می کند نرم خویی و رحمت است، در واقع رمز نفوذ اسلام و پیشرفت آن خلق وخوی این دین مبین بود که دعایی به صورت احسن به آن آراسته شد، او در نهایت فروتنی همچون خورشید بر همه می تابید، مهر او مسلمان و غیرمسلمان نمی‌شناخت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دعایی ضمن انقلابی بودن نشان داد که می توان انقلابی بود و نسبت به همه بندگان خدا همچون پیامبر اسلام(ص) مهربان باشیم.

سید محمود دعایی زاده متولد روز ۳۰ فروردین ۱۳۲۰، روحانی و سیاستمدار ایرانی است که از سال ۱۳۶۶ تا ۱۴۰۱ عضو مجمع روحانیون مبارز کشور شد، او همچنین با حکم بنیان گذار انقلاب اسلامی و سپس توسط مقام معظم رهبری به عنوان سرپرست مؤسسه اطلاعات (از سال ۱۳۵۹ تا ۱۵ خرداد ۱۴۰۱) انتخاب شد و نماینده شش دوره ابتدایی مجلس شورای اسلامی تا سال ١٣٨٣ بوده‌ است.


منبع: ایرنا
مطالب مرتبط
رفتن به ابتدای صفحه