زیاده روی در تمرین ورزشی می‌تواند تاثیر منفی روی خلق و خو داشته باشد

ورزشی تاریخ انتشار: 01/02/24 بدون نظر   680 بازدید

اندازه فونت    
زیاده روی در تمرین ورزشی می‌تواند تاثیر منفی روی خلق و خو داشته باشد

کرمان سلامت: تحقیقات جدید انجام شده توسط «UAB» بر روی پنج دوچرخه سوار در طول شش هفته نشان می‌دهد میان فشار وارد شده بر ورزشکار در حین تمرین ورزشی، تغییرات ضربان قلب و کیفیت خلق وخو رابطه‌ای وجود دارد.

این تحقیق که به تازگی در «PeerJ» به چاپ رسیده است، اهمیت نظارت بر تعداد جلسات تمرین و میزان فشار جسمی وارد شده بر ورزشکار را نشان می‌دهد. محققان در این مطالعه دریافتند با افزایش فشار وارد بر بدن در حین تمرین ورزش، اثرات منفی بر خلق و خو ظاهر می‌شوند.

ورزشکاران برای پیشرفت در زمینه ورزشی خود، بدن را تحت فشار قرار می‌دهند و پس از یک دوره که بدن به میزان فشار وارد شده عادت کرد، در جلسات بعدی سعی در افزایش میزان فشار و بالا بردن تحمل بدن دارند. اما میزان افزایش فشار چقدر باید باشد؟  حفظ میزان معقول فشار و ارتقای بدن برای بهبود عملکرد ورزشکار و همچنین جلوگیری از آسیب‌ها و مشکلات مرتبط با تمرین ورزشی بیش از حد امری ضروری است.

محققان آزمایشگاه روانشناسی ورزشی در UAB اثرات شدت تمرین بر دوچرخه‌سواران جاده را از نظر حالات خلقی و ظرفیت آن‌ها برای انطباق با فشار ورزشی بررسی کرده‌اند و در این مطالعه از تغییرپذیری ضربان قلب (HRV) بهره بردند.

تمرین ورزشی

دانمشندان به مدت 6 هفته، پنج دوچرخه‌سوار آماتور جاده را مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها در ابتدای صبح ضربان قلب هر یک را اندازه می‌گرفتند و پرسش‌هایی برای ارزیابی خلق و خو و رفتار آن‌ها مطرح می‌کرد. این کار در انتهای روز و پس از پایان تمرینات ورزشی نیز انجام می‌شد.

محققان استدلال می‌کنند که تغییر در رفتار که با استفاده از پارامتر «HFnu» سنجیده می‌شود به همراه میزان تغییرات ضربان قلب می‌تواند به عنوان شاخصی از شدت تمرین عمل کند و نشان دهد که آیا فشار وارد شده به بدن در حین تمرین کافی بوده است یا خیر.

این مطالعه نشان داد هرچه تمرین شدیدتر باشد، کیفیت رفتار ورزشکاران در روز بعد کاهش می‌یابد. محققان همچنین دریافتند میزان تغییرات ضربان قلب نیز در این صورت کمتر است. از سوی دیگر، HFnu بالا با بهبود رفتار ورزشکاران همراه بود که نشان داد بین HRV و حالات خلقی رابطه مستقیم وجود دارد.

«کارلا آلفونسو» محقق دپارتمان روانشناسی UAB گفت: « هدف این تحقیق بررسی رابطه بین سه جنبه بود: تمرین، تغییرات ضربان قلب و خلق و خو. ما قصد داشتیم در انتهای این مطالعه بدانیم چه زمانی یک ورزشکار باید استراحت کند و چه زمانی می‌تواند با شدت بیشتر یا کمتر استراحت کند.»

منبع:  sciencedaily

مطالب مرتبط
رفتن به ابتدای صفحه