ایران به جمع ۵ کشور دارنده فناوری ساخت قطعات نیروگاهی پیوست

محیط زیست تاریخ انتشار: 00/11/19 بدون نظر   537 بازدید

اندازه فونت    
ایران به جمع ۵ کشور دارنده فناوری ساخت قطعات نیروگاهی پیوست

کرمان سلامت: “غلامرضا مهرداد” به ساخت پره و کمپرسور توربین‌های بخار و گاز اشاره کرد و افزود: پیش از این توانایی ساخت این پره و کمپرسورها در دست کشورهای امریکا و روسیه بود و حالا با تولید در داخل کشور، چهار هزارقطعه با ۶۰ درصد کمتر از قیمت نمونه خارجی ساخته شده است.

وی با اشاره به تعمیر و وارد مدار کردن روتور نیروگاه سیکل‌ترکیبی یزد، گفت: سازنده اصلی روتور شرکت آمریکایی بود که با توجه به تحریم‌ها خدمات جدیدی ارائه نکردند و آن را قابل تعمیر ندانستند، اما متخصصان این شرکت در مدت ۴۵ روز آن را تعمیر و وارد مدار کردند. با بازسازی این روتور چهار میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی شده است.

رییس هیئت مدیره شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران به بومی‌سازی دیسک‌های روتور توربین‌های گازی نیز اشاره کرد و افزود: این دیسک‌ها قطعه اصلی روتور به شمار می‌رود. در کشور ۶۰ روتور بیش از ۴۰ سال در حال فعالیت هستند و نیاز به تعویض دارند، اما با تلاش ۱۵ جوان متخصص در مدت پنج ماه موفق به طراحی و ساخت این قطعه شدیم.

رییس هیئت مدیره شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران با اشاره به ساخت و تعمیر سه نیروگاه در عراق، تصریح کرد: با یک سوم قیمتی که دیگر کشورها به عراق پیشنهاد کرده بودند خدمات ارائه کردیم.

وی تاکید کرد: متخصصان این شرکت همچنین قرار است تا پایان امسال چهار طرح تحقیقاتی را اجرایی کنند که با بومی شدنشان انحصار ساخت از دست پنج شرکت آمریکایی و اروپایی خارج شده و ۱۰ میلیون دلار صرفه‌جویی برای کشور به ارمغان می‌آورد.

مهرداد یادآور شد: شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران ۴۰ سال پیش با هدف پوشش‌دهی تعمیرات اساسی و بازسازی انواع توربین‌های بخاز، گاز و ژنراتورهای سنگین کشور راه‌اندازی شد و اکنون با تحریم شدن ایران در رابطه با دستیابی به محصولات و خدمات آن به خودکفایی رسیده است.

منبع: پایگاه خبری وزارت نیرو

مطالب مرتبط
رفتن به ابتدای صفحه