به گزارش کرمان سلامت؛ حدود ۸۰٪ از جمعیت هندوستان از رژیم های گیاهی هندوئیسم پیروری می کنند. رژیم سنتی هند بر مصرف زیاد غذاهای گیاهی مانند سبزیجات ، عدس و میوه و همچنین مصرف گوشت کم تأکید دارد. با این حال ، چاقی با رشد روزافزون غذاهای فرآوری شده یک مسئله رو به افزایش در هند است. در مقاله رژیم هندی  به رژیم غذایی کاهش وزن هندی ، رژیم غذایی سنتی هندی ، گروه های غذایی رژیم هندی ، مواد غذایی رژیم هندی ، نوشیدنی سالم  در رژیم غذایی هندی و …. اشاره شده است.

رژیم های غذایی سنتی مبتنی بر گیاهان هندوستان و مواد تازه و غذاهای ایده آل برای ارتقاء سلامت بهینه است.

رژیم های غذایی مبتنی بر گیاه مزایای سلامتی بسیاری دارند ، از جمله خطر پایین تر ابتلا به بیماری های قلبی ، دیابت و برخی سرطان های خاص مانند سرطان پستان و روده بزرگ و کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر. محققان معتقدند که این امر به دلیل مصرف کم گوشت و تأکید بر سبزیجات و میوه ها می باشد.

بنابراین پیروی از یک رژیم غذایی سالم هندی مبتنی بر گیاه نه تنها به کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن کمک می کند ، بلکه می تواند باعث کاهش وزن شود.

گروه های غذایی رژیم هندی

رژیم هندی سرشار از غذاهای مغذی مانند غلات ، عدس ، چربی های سالم ، سبزیجات ، لبنیات و میوه ها است. رژیم های غذایی اکثر مردم هند به شدت تحت تأثیر دین ، ​​به ویژه هندوئیسم قرار دارد. یک رژیم غذایی سالم لاکتو گیاهخواری شامل دانه ها ، عدس ، لبنیات ، سبزیجات ، میوه ها و چربی های سالم مانند روغن نارگیل می باشد.

همچنین ادویه هایی مانند زردچوبه ، شنبلیله ، گشنیز ، زنجبیل و زیره در رأس غذاهای سنتی قرار دارند که علاوه بر عطر و طعم غنی ، فواید غذایی بسیار زیادی دارند.

زردچوبه ، به دلیل خاصیت ضد التهابی ، ضد باکتری و ضد سرطان یکی از محبوب ترین ادویه های مورد استفاده در هند است . در زردچوبه ماده ای به نام کورکومین وجود دارد که با التهاب در بدن مبارزه میکند و عملکرد مغز را بهبود می بخشد و عوامل خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد.

مواد غذایی رژیم هندی

    سبزیجات: گوجه فرنگی ، اسفناج ، بادمجان ، سبزی ، بامیه ، پیاز ، گل کلم ، قارچ ، کلم

    میوه ها: از جمله انبه ، پاپایا ، انار ، پرتقال ، تمبرهندی ، سیب ، خربزه ، گلابی ، آلو ، موز

    آجیل و دانه: بادام زمینی ، بادام هندی ، پسته ، تخم کدو ، دانه کنجد ، دانه هندوانه و موارد دیگر

    حبوبات: نخود ، لوبیا ، عدس ،لپه

    صیفی جات: سیب زمینی ، هویج ، سیب زمینی شیرین ، شلغم

    غلات سبوس دار: برنج قهوه ای ، برنج باسماتی ، گندم سیاه ، quinoa ، جو ، ذرت ، نان سبوس دار

    لبنیات: پنیر ، ماست ، شیر ، کفیر

    گیاهان و ادویه جات: سیر ، زنجبیل ، هل ، زیره ، گشنیز ، پاپریکا ، زردچوبه ، فلفل سیاه ، شنبلیله ، ریحان و…

    چربی های سالم: شیر نارگیل ، لبنیات پرچرب ، آووکادو ، روغن نارگیل ، روغن خردل ، روغن زیتون ، روغن بادام زمینی ، روغن کنجد

وعده های غذایی و میان وعده ها باید حاوی غذاهای تازه و طعم دار با گیاهان و ادویه جات بسیار باشد. علاوه بر این ، اضافه کردن سبزیجات غیر نشاسته ای مانند بادمجان یا گوجه فرنگی به وعده های غذایی باعث تقویت فیبر در بدن می شود و به شما کمک می کند تا مدت زمان طولانی بعد از غذا احساس سیری داشته باشید.

نوشیدنی سالم  در رژیم غذایی هندی

یک روش آسان برای کاهش کالری های اضافی و قند ، اجتناب از نوشیدنی ها و آبمیوه های شیرین است. این نوشیدنی ها از نظر کالری و قند زیاد هستند و بر کاهش وزن تأثیر منفی می گذارند .

    اب

    آب گازدار

    چای شیرین نشده

اجتناب مواد غذایی رژیم هندی

    نوشیدنی های شیرین: نوشابه ، آب میوه ، چای شیرین ، نوشیدنی های انرژی زا

    غذاهای پر قند: آب نبات ، بستنی ، کلوچه ، پودینگ برنج ، شیرینی ، کیک ، ماست شیرین ، غلات با قند بالا ، بیسکویت

    سس های شیرین شده: سس سالاد با شکر اضافه شده ، سس کچاپ ، سس کباب پز

    غذاهای پرچرب: سیب زمینی سرخ کرده ، چیپس ، غذاهای سرخ شده

    غلات تصفیه شده: محصولاتی از جمله نان سفید ، ماکارونی سفید

    روغنهای تصفیه شده: روغن کانولا ، روغن سویا ، روغن ذرت

در پایان باید گفت یک رژیم غذایی کاهش وزن هندی باید روی مواد تازه مانند سبزیجات ، میوه ها ، حبوبات ، غلات کامل ، چربی های سالم و نوشیدنی های بدون شیرین کننده تمرکز کند. ترکیب حتی یک یا دو مورد از غذاها یا تغییرات سبک زندگی می تواند به شما کمک کند سالم تر و شادتر شوید.

امیدوارم مقاله رژیم غذایی کاهش وزن هندی براتون مفید واقع شده باشد.

منبع:سیو طب

By admin