تماس جنسی محافظت نشده، مهمترین عامل ابتلا به ایدز

سلامت تاریخ انتشار: 00/09/08 بدون نظر   1626 بازدید

اندازه فونت    
تماس جنسی محافظت نشده، مهمترین عامل ابتلا به ایدز

به گزار شکرمان سلامت؛ حسین صافی زاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به نسبت جمعیت مبتلایان ایدز در کشور گفت: در سال های گذشته به‌ طور کلی تعداد مردان مبتلا به HIV در ایران بیشتر بود اما طی شش ماهه اخیر درصد زنان مبتلا روند افزایشی پیدا کرده است. 

وی با اشاره به اینکه ویروس HIV از طریق تزریق مشترک و روابط جنسی غیرحفاظت شده منتقل می‌شود افزود: براساس الگوی کشوری در سال های گذشته ۸۱ درصد از افراد مبتلا به این بیماری مرد و ۱۹ درصد زن بودند اما طی شش ماهه امسال ۶۸ درصد مرد و ۳۲درصد از زنان مبتلا به این بیماری هستند. 

این مسئول ادامه داد: در گذشته ۵۸ درصد انتقال بیماری HIV از طریق تزریق مشترک، ۲۴ درصد از طریق تماس جنسی حفاظت نشده، ۱.۷درصد انتقال از مادر به جنین و ۱۶درصد نامشخص بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد: بیماری HIV طی شش ماهه نخست امسال در سطح کشور ۱۵.۵درصد از طریق تزریق مشترک، ۵۴ درصد تماس جنسی حفاظت نشده، ۲.۱درصد انتقال از مادر به جنین و ۲۸ درصد از راه های نامشخص منتقل شده است. 

صافی زاده  گفت‌: آمار ها نشان می دهد که در سال های اخیر با تجویز متادون رفتار پرخطر تزریق مشترک کاهش یافته است. 

معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: آمارها نشان می دهد رفتار جنسی حفاظت نشده بیش‌ترین خطر را در افزایش بیماری  HIV دارد که باید در این زمینه با آحاد جامعه اطلاع رسانی شود. 

تتو و هشدارها درباره ایدز

صافی زاده با اشاره به اینکه افراد نباید به مراکز غیر استاندارد و بهداشتی برای انجام تتو (خالکوبی) مراجعه کنند گفت: افراد باید به مراکز دارای مجوز مجاز و با اطمینان خاطر مراجعه کنند. 

اطلاعات افراد در مراکز مشاوره HIV محرمانه است 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: متاسفانه به خاطر بدنامی اجتماعی که بیماری HIV دارد افراد به مراکز مشاوره یا انجام تست کمتر مراجعه می‌کنند درصورتی که باید بدانند  افرادی که به مراکز مشاوره مراجعه می کنند همه اطلاعاتشان کاملا محرمانه خواهد بود. 

صافی زاده با بیان اینکه هیچ غربالگری در رابطه با بیماری ایدز همانند فشارخون یا دیابت وجود ندارد  گفت: آگاهی باید به نحوی در جامعه اطلاع رسانی شود که افراد بتوانند از خود و رفتارهای خود در جامعه مراقبت کنند. 

وی ادامه داد: علاوه بر اینکه حوزه سلامت و بهداشت در اطلاع رسانی نقش مهمی دارند سایر دستگاه‌های اجرایی و متولیان امر که نقش آنها در برنامه استراتژی این بیماری تدوین شده باید در حوزه اطلاع رسانی و آگاهی رسانی به آحاد جامعه کمک کنند. 

تقویت آموزش ها در زمینه بیماری ایدز

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تاکید کرد: در یکسال اخیر بشدت درگیر کرونا و واکسیناسیون بودیم اما آموزش ها در زمینه بیماری اچ آی وی را تقویت خواهیم کرد. 

صافی زاده افزود: در بیماری های واگیردار آمار براحتی به دست می آید و برای یک بیماری با ماهیت کرونا و آنفلوانزا می توان روند صعودی و نزولی آن را تشخیص داد اما بیماری HIV یک بیماری رفتاری است که به سهولت شناسایی نخواهد شد و افراد اگر مراجعه نکنند و بررسی نشود، تشخیص داده نمی شود. 

وی ادامه داد: علائم اولیه بیماری HIV همانند آنفلوانزا یا سرماخوردگی است که بعد از آن در یک دوره طولانی فرد هیچ علائم دیگری ندارد و در پایان دوره که ایمنی بدن پایین می آید بیماری ایدز خود را نشان می دهد و شناسایی این بیماری در سال اول بسیار مهم است. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان خاطرنشان کرد: روند افزایشی در بیماری HIV نباید ما را به اشتباه همانند روند افزایش کرونا بیندازد. 

وی با اشاره به اینکه پنج دانشگاه علوم پزشکی در استان کرمان داریم گفت: در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان با توجه به جمعیت شهرستان کرمان بیشترین مبتلایان به بیماری HIV را دارد. 

ایدزی ها منع واکسن کرونا ندارند

صافی زاده بیان داشت: مرکز مشاوره بیماری های رفتاری در شهر کرمان همیشه فعال بوده و در ایام کرونا در روند ارائه خدمات به بیماران HIV هیچ خللی وارد نشده است.

وی با بیان اینکه هیچ منع و محدودیتی برای افراد مبتلا به بیماری HIV برای تزریق واکسن کرونا وجود ندارد تصریح کرد: از آنجایی که این افراد جزو گروه با ریسک بالا هستند توصیه می شود سریع تر واکسن را دریافت کنند. 

صافی زاده خاطرنشان کرد: اگر مردم آگاهی نداشته باشند قطعا برای آنها تهدید کننده خواهد بود اما خود ایدز قابل کنترل و درمان است و درمان ومراقبت از ایدز بسیار راحت تر از درمان یک فرد دیابتی است.

۷۵درصد مبتلایان کرمان واکسن کرونا گرفتند

مسئول مرکز مشاوره بیماری های رفتاری مرجع کرمان نیز در این نشست با اشاره به آمار مرگ و میر مبتلایان به ایذر در اثر ویروس کرونا افزود: یک نفر بیمار مبتلا به ایذر در اثر ویروس کرونا در کرمان فوت شده است. 

 ابراهیم رنجبر با اشاره به اینکه اساس کار ما در بیماری HIV مشاوره داوطلبانه افراد در این زمینه است گفت: در جمیعت های خاص از جمله زنان باردار در مراکز بهداشت انجام می شود. 

مسئول مرکز مشاوره بیماری های رفتاری مرجع کرمان با اشاره به اینکه یک مرکز شناسایی بیماری ایدز در کرمان وجود دارد گفت: در این مرکز افراد داوطلبانه می آیند و تمام خدمات برای آنان  رایگان انجام می‌شود. 

رنجبر با اشاره به اینکه در این مرکز افرادی که HIV مثبت باشند تا آخر عمرشان خدمات به صورت رایگان دریافت می کنند خاطرنشان کرد: همچنین تمامی خدمات بستری و پاراکلینکی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی به صورت رایگان انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم همه دست به دست هم دهیم تا با اطلاع رسانی دقیق و آگاهی بخشی جامعه این نقصیه را برطرف کنیم.

روند مبتلایان به بیماری HIV رو به افزایش است

کارشناس مسؤل بیماری اچ آی وی در دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز در این نشست با بیان اینکه براساس برنامه ریزی های انجام شده قرار بود تا سال ۲۰۲‪۰به هدف نود، نود، نود برسیم افزود: نود اول یعنی ۹۰ درصد افرادی که در جامعه با اچ‌ای‌وی زندگی می‌کنند را شناسایی کنیم، ۹۰ دوم هم برای درمان و مراقبت از ۹۰ درصد مبتلایان به ایدز و ۹۰ سوم هم یعنی ۹۰ درصد بار ویروسی افراد را کاهش دهیم و بتوانیم به صفر برسانیم که متأسفانه با همه گیری کرونا این مهم اجرایی نشد.

نسیم نصیری مقدم ادامه داد: اگر تا سال ۲۰۳۰ بتوانیم خودمان را به این هدف برسانیم روند مطلوبی را خواهیم داشت که امیدوارم با اطلاع رسانی دقیق در این زمینه بتوانیم این مهم را تحقق بخشیم.

کارشناس مسؤل بیماری اچ آی وی در دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به تعداد افراد دارای HIV در استان گفت: با توجه به اینکه آمار کشوری در این زمینه به صورت سالیانه منتشر می شود آمار کشور ۶۰ هزار و ۴۳۱ نفر است که حدود۶۵٠ نفر در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان شناسایی شده است اما این عددی نیست که بتوانیم به آن اعتماد کنیم؛ براساس تخمینی که زده شده شاید ۲ یا سه برابر این جمعیت باید شناسایی و بیماریابی شود که امیدواریم با اطلاع رسانی بتوانیم این افراد را در جامعه شناسایی کنیم. 

 وی با اشاره به اعتبارات پیشگیری و مقابله با این بیماری گفت: اعتبارات بسیار ناچیز و اندک است که فقط ملزومات اولیه این بیماری را می توانیم تهیه کنیم و با توجه به بحث کرونا بیشتر اعتبارات به سمت کنترل و درمان ویروس کرونا گسیل شدند اما با همین اندک اعتبارات برنامه ها در زمینه پیشگیری این بیماری در حال انجام است. 

نصیری مقدم در پاسخ به این سوال مبنی براینکه آیا آمار ابتلا به ایذر در استان کرمان همچنان صعودی است تصریح کرد: بیماری اچ آی وی همچنان تحت تحقیق است و هنوز نیاز داریم تا بیماران مبتلا به این بیماری را پیدا کنیم و شناسایی این بیماران به این صورت است که ما نمی توانیم به سراغ آنها برویم و غربالگری در این زمینه وجود ندارد بلکه باید افراد با رضایت خود تست بدهد و این مسائل سبب می شود محدودیت هایی در ارائه آمار داشته باشیم و شناسایی این بیماران سخت تر است.

وی ادامه داد: در جامعه و کشور ما تعداد بیماران مبتلا به HIV تخمین زده شده است اما با توجه به آمارهایی که برای مبتلایان به این بیماریی ارائه می شود روند بیماری رو به افزایش است و اگر راه های انتقال و عدم انتقال به این بیماری مردم را آگاه نکنیم مرتب رو به افزایش خواهیم بود. 

 به گفته این کارشناس در آمار ۶ ماهه نخست امسال حدود نیمی از افرادی که شناسایی شده اند بین گروه سنی ۲۰ تا ۳۵ سال هستند. 

مطالب مرتبط
رفتن به ابتدای صفحه