بازنشستگان تأمین اجتماعی از پس هزینه داروهایشان بر نمی‌آیند

محیط زیست تاریخ انتشار: 00/07/10 بدون نظر   1306 بازدید

اندازه فونت    
بازنشستگان تأمین اجتماعی از پس هزینه داروهایشان بر نمی‌آیند

کرمان سلامت؛ اضطراب بیمار شدن و رنج از دست دادن عزیزان آن در  اثر ابتلا به بیماری یک طرف و صف‌های سنگین آزمایشگاه‌ها و هزینه‌های کمرشکن داروهای ضروری از طرف دیگر اوضاع  را برای گروه‌های کم درآمد و بازنشستگان به شدت دشوار کرده است. 

گرچه مسئولان ادعا می‌کنند هزینه‌های درمان کرونا توسط بیمه‌ها پوشش داده می‌شود اما واقعیت زندگی مردم به خصوص کارگران و بازنشستگان چیز   دیگری است و امکانات به شدت محدود است.

آن طور که راستگو رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان فارس می گوید: هرچند که انجام همسان سازی حقوق بازنشستگان توانست رشد مناسبی در میزان حقوق بازنشستگان ایجاد کند اما متاسفانه افزایش ناگهانی نرخ تورم باعث شد تا شیرینی همسان سازی در کوتاه ترین مدت به کام کارگران و بازنشستگان تلخ شود.

رهن و اجاره بالا مشکلات کارگران را بیشتر کرده است

علی راستگو در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه در شرایط فعلی کارگران باید برای داشتن یک سرپناه و خانه در شهر شیراز سالیانه ۱۵۰ میلیون تومان بابت رهن و ماهیانه حدود ۲ میلیون تومان بابت میزان اجاره بپردازند ادامه می دهد: متاسفانه کارگران برای تشکیل یک زندگی و گذران زندگی با مشکل مواجه هستند.

هزینه زیاد درمان و دارو بازنشستگان

دبیر اجرایی خانه کارگر فارس با اشاره به اینکه نرخ لبنیات از اوایل سال جاری تاکنون بیش از ۱۰ برابر افزایش یافته است می گوید: قیمت یک ماست یک کیلویی به حدود ۴۰ هزار تومان رسیده است.

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان فارس با اشاره به اینکه در شرایط فعلی افزایش حقوق ها متناسب با گرانی ها انجام نشده است و کارگران و بازنشستگان در درمان و دیگر مسائل به شدت با مشکل مواجه اند بیان می کند: با توجه به اینکه بازنشستگان بیمه تکمیلی دارند اما این افراد به محض درگیری با یک بیماری مانند کرونا و …. باید هزینه های گزافی را بابت درمان بپردازند.

وی با بیان اینکه بازنشستگان باید برای درمان و زنده ماندن هزینه های زیادی را بابت دارو بپردازند گفت: در صورتیکه به هر دلیل بایزنشستگان نتوانند داروی مورد نیاز را خریداری کنند از بین می روند.

بازنشستگان در تأمین دارو به شدت با مشکل مواجهند

دبیر اجرایی خانه کارگر فارس با اشاره به اینکه بازنشستگان برای تامین دارو به شدت با مشکل مواجه اند می افزاید: هرچند که بیمارستان هم در پذیرش بیماران با مشکل مواجه می شوند بنابراین این مهم سبب شده تا شرایط برای بازنشستگان پیش از پیش دشوار شود.

راستگو با بیان اینکه متاسفانه هزینه های بسیاری از داروهای بازنشستگان به صورت آزاد محاسبه می شود و بیشتر دارو ها هم شامل هزینه های بیمه ای نمی شود، می گوید: مسئولان باید تمهیداتی بیندیشند که هزینه های دارو کاهش یابد.

بیش از نیمی از حقوق بازنشستگان صرف خرید دارو می شود

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان فارس در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد بازنشستگان با بیماری پروستات دست و پنجه نرم می کنند، ادامه داد: هزینه تامین دارو پروستات برای دو ماه حدود دو میلیون تومان است  که متاسفانه هیچ کدام از این دارو ها هم شامل بیمه نمی شوند.

دبیر اجرائی خانه کارگر فارس با اشاره به اینکه میزان حقوق افرادی که با ۳۰ سال کار بازنشست می شوند حدود ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است افزود: متاسفانه بازنشستگان بیش از ۵۰ درصد حقوقشان صرف خرید دارو می شود.

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان فارس در ادامه با اشاره به اینکه میزان حقوق بازنشستگان کفاف زندگی نمی دهد، ادامه می دهد: شورای عالی کار و نهاد های مربوطه باید میزان حقوق را به گونه ای تعیین کنند که بازنشستگان و کارگران در تامین معیشت با مشکل ماجه نشوند.

راستگو با بیان اینکه میزان حقوق کارگران باید میزان با تورم افزایش یابد افزود: متاسفانه دولتمردان هر زمان که قصد افزایش قیمت ها را دارند هیچ صحبتی از نرخ تورم نمی کنند اما این در حالیست که در مسئولان در زمان افزایش حقوق کارگران عنوان می کنند که افزایش نرخ دستمزد تورم زا است.

بازنشسته

وی با اشاره به اینکه بیشتر کارگران دارای خانه نیستند افزود: کارگران و بازنشستگان نمی دانند که حقوقشان را صرف اجاره خانه یا دیگر مسایل کنند.

دلیل ندارد بازنشستگان هزینه بیمه تکمیلی را پرداخت کنند

درویشی بازرس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شیراز هم می گوید: صیانت و حفاظت از نیروی کار و بازنشستگان،مستمری بگیران،جایگاهی ارزشمند دارد و تامین اجتماعی بنا به وظیفه و رسالت خود حمایت از نیروی انسانی در مقابل پریشانی اقتصادی و کاهش درآمد بر اثر  سالمندی،ازکارافتادگی، بیماری و از همه مهمتر هزینه درمان را برعهده دارد و براساس ( ماده سه) قانون الزام « درمان مستقیم» هیچ دلیلی ندارد بازنشستگان هزینه بیمه تکمیلی را پرداخت کنند.

زهرا درویشی در گفت و گو با ایلنا می افزاید: اما در حال حاضر بازنشستگان بخشی از مبلغ بیمه تکمیلی را می پردازند ، لذا بایستی در حوزه ضوابط و تعهدات قرارداد بیمه مکمل درمان تحول وسیعتری صورت گیرد و ۲درصد کسرشده از حقوق بازنشستگان جهت درمان به مبلغ پرداختی جهت بیمه تکمیلی افزوده شود تا از خدمات بیشتر درمان پاراکلینیکی، بستری، بهره‌مند وبزودی شاهد افزایش پرداخت هزینه های، نازایی ،زایمان ، سزارین ، دندان پزشکی ، ایتومتریت ها، تمپانومتری، دندان مصنوعی و هزینه بیماریهای روانی، عینک ،سمعک، ویلچر ، دست و پای مصنوعی و ……. هستند.

رئیس اتحادیه بانوان کارگر فارس با اشاره به اینکه در شرایط فعلی سازمان تامین اجتماعی گرفتار انواع شرکت‌های مختلف ورشکسته شده است بیان کرد: تامین اجتماعی به عنوان یک سازمان بیمه گر باید به وظایف و ماموریت های اصلی خود در زمینه ارتقای روز افزون خدمات بپردازد.

وی با اشاره به اینکه منطقی نیست سازمان تامین اجتماعی در گیر مدیریت شرکت های مختلف زیان دیده شود می گوید: افزایش سطح کمی و کیفی خدمات بیمه‌ای و درمانی و جلب رضایت نسبی افراد تحت پوشش باید یکی از اهداف مهم سازمان تامین اجتماعی در سال های آینده باشد.

درویشی در ادامه با اشاره به اینکه وجود تنها یک بیمارستان متعلق به سازمان تامین اجتماعی یکی از مشکلات و دغدغه های افراد تحت پوشش سازمان به شمار می رود تصریح می کند: تکمیل و اتمام بیمارستان در حال ساخت تجهیز و نوسازی و بروز رسانی تجهیزات از انتظارات افراد تحت پوشش این سازمان در استان به شمار می رود.

بازرس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی فارس در ادامه با بیان اینکه،  اجرای سه جانبه گرایی که اصلی پذیرفته شده در جهان و توصیه شده از سوی سازمان ها و مجامع بین‌المللی تخصصی کار و تامین اجتماعی و تشکلات است به عنوان روشی کارآمد برای اداره سازمان های بیمه گر همواره مد نظر مسئولان قرار گیرد.  و اجازه ندهند از بیرون سازمان، وظایفی غیر مرتبط و هزینه غیر اصولی به منابع سازمان تحمیل شود، بگونه ای که سازمان مجبور شود از تسهیلات بانکی و ذخایر و دارایی های خودش برای فروش استفاده کند.

ایلنا

مطالب مرتبط
رفتن به ابتدای صفحه