اثرات جانبی و عوارض احتمالی لیزر موهای زائد

سلامت تاریخ انتشار: 99/10/23 بدون نظر   998 بازدید

اندازه فونت    
اثرات جانبی و عوارض احتمالی لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد

کرمان سلامت ؛ اکثر افرادی که از طریق لیزر اقدام به حذف موهای زائد می‌کنند (Laser hair removal) معتقدند که روشی کاملا ایمن می‌باشد و نتایج مثبتی نیز دارد، به همین دلیل به نظر نمی‌رسد که خطرات بهداشتی در درازمدت برایشان ایجاد گردد. بهتر است کسانی که نسبت به ایجاد عوارض جانبی ترس و واهمه دارند ابتدا با مراجعه به پزشک متخصص درخواست انجام آزمایش‌هایی را پیش از مرحله اصلی کار نمایند تا بدین ترتیب دریابند که برایشان اتفاق خاصی نخواهد افتاد. چند روز پس از درمان امکان دارد پوست آسیب‌دیده قرمز گشته و تغییر شکل دهد، افراد زیادی این حالت پوستشان را مشابه آفتاب سوختگی توصیف کرده‌اند اما با این حال فرآیند دردناکی به حساب نمی‌آید، این یکی از مهم‌ترین سوالات کسانی است که قصد حذف موهای زائد را دارند.

اثرات جانبی حذف موها توسط لیزر

چند اثر مختلف جانبی ممکن است پس از حذف موهای زائد توسط لیزر ایجاد گردد، اکثر این عوارض جزئی و یا موقت هستند، هر فردی که اثرات جانبی پایدار را تجربه نماید مسلما باید به سراغ یک متخصص پوست برای گرفتن مشاوره برود.

قرمزی و تحریک پوست

حذف مو توسط لیزر موجب آسیب‌دیدگی فولیکول‌های هدفمند مو خواهد شد، بدن به این مسئله واکنش نشان داده و افراد زیادی هم قرمزی پوست و تحریک مناطق آسیب‌دیده را تجربه خواهند کرد. این علائم کوتاه‌مدت هستند و ناحیه‌ای که لیزر بر روی آن به کار رفته می‌تواند به گونه‌ای شود که انگار به تازگی از بین رفته است، برخی از متخصصین پوست به بی‌حسی متوسل می‌شوند. این تورم و تحریک‌های ایجاد شده باید ظرف چند ساعت پس از درمان کاهش یابند، به کارگیری یک بسته یخ و یا حمام با آب سرد می‌تواند مفید به فایده باشد.

ایمن بودن لیزر موهای زائد

پوسته پوسته شدن

امکان دارد برخی از افراد پوسته پوسته شدن را در ناحیه آسیب‌دیده تجربه نمایند، این مسئله معمولا جزئی بوده اما می‌تواند ناخوشایند هم باشد. افراد می‌توانند پس از حذف موهای زائد به وسیله لیزر با به کارگیری یک مرطوب‌کننده به سراغ حل و یا پیشگیری از مشکل بروند.

تغییر رنگ پوست

برخی از افراد ممکن است تغییرات جزئی را در ناحیه درمان شده مشاهده نمایند، البته باید در نظر داشته باشید که تغییرات رنگ پوست می‌تواند بستگی به نوع و رنگ پوست اصلی هم داشته باشد، توجه کنید که با گذشت زمان مشکلاتی از این قبیل حل و فصل خواهند شد.

صدمه وارده به چشم

برای حذف مو توسط لیزر نیاز به وجود یکی از قدرتمندترین آن‌هاست، این مسئله بدان معناست که خطر آسیب‌دیدگی جدی به چشم وجود دارد، اهمیت موضوع زمانی بالاتر می‌رود که لیزر مو بر روی صورت افراد به کار گرفته شود. هم پزشک و هم شخص مراجعه‌کننده باید از تجهیزات لازم برای مراقبت از چشم استفاده نمایند.

خطر عفونت پوست

آسیب دیدن فولیکول‌های مو با لیزر می‌تواند منجر به افزایش خطر ایجاد عفونت گردد، منطقه آسیب‌دیده باید همانند یک زخم جدی گرفته شود، بهتر است هرگونه علائم مربوط به عفونت را با متخصص پوست در میان بگذراید تا بهترین راه‌های درمانی تجویز شوند. دقت کنید که نباید هیچگونه پماد و یا آنتی بیوتیکی را بدون تجویز و دستور مستقیم پزشک به مناطق آسیب‌دیده بمالید.

آیا انجام این کار موثر خواهد بود؟

حذف موهای اضافه به وسیله لیزر تا حد زیادی موثر بوده و حتی باعث می‌شود که مو به ندرت رشد کند، می‌توان با قاطعیت گفت که با این کار رشد مو به طرز قابل توجهی کاهش خواهد یافت. کسانی که تنها یک بار به سراغ لیزر درمانی رفته باشند بعد از چند ماه رویش مجدد موها را شاهد خواهند بود، برای رسیدن به یک راه حل دائمی باید جلسات متعددی را به سراغ لیزر بروند. کسانی که موهایشان تیره است باید خوشحال باشند، لیزر به موهای تیره بیشتر جذب شده و تاثیرات بسیار خوبی هم خواهد داشت.

لیزر موهای زائد در دوران بارداری

محققان به هیچ عنوان حذف موهای زائد توسط لیزر را برای زنان باردار توصیه نمی‌کنند، بارداری موجب ایجاد تغییرات هورمونی در بدن می‌شود و همین مسئله می‌تواند موجب رشد موهای زائد در بدن گردد، کسانی که تمایل به انجام این کار دارند باید پس از زایمان چند هفته صبر کرده و سپس بر اساس نظر متخصص اقدام به این کار نمایند.

لیزر موهای زائد و سرطان

ادعاهای ثابت نشده در رابطه با لیزر موهای زائد

هر کاری یک سری شایعاتی را نیز به دنبال خواهد داشت و حذف موهای زائد توسط لیزر نیز حرف و حدیث‌هایی را به دنبال دارد که اثبات نشده‌اند و به نظر می‌رسد بی‌اساس هستند، از جمله:

  • استفاده از لیزر موجب سرطان می‌شود
    اینطور که پیداست این یک شایعه‌ای بیش نبوده و دلیل آن هم مشخص است، لیزرهای مخصوص این کار تنها قدرت نفوذشان تا لایه‌ای از پوست بوده که در آن فولیکول‌های مو وجود دارند، از طرفی لیزرهای مورد بحث قابلیت تولید مقدار اندکی اشعه را دارا هستند و به نظر نمی‌رسد که این تابش‌ها مضر باشند.
  • استفاده از لیزر موجب ناباروری می‌شود
    در این رابطه هم شواهدی موجود نیست، لیزرها تنها به ناحیه‌ای از پوست نفوذ می‌کنند و به سایر بخش‌های بدن دسترسی ندارند، البته برای تایید این مسائل نیاز به انجام آزمایش‌های بیشتری می‌باشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

هر فردی که علائمی را پس از حذف موهای زائد توسط لیزر تجربه کرد باید به پزشک مراجعه کند. این دسته از افراد  معمولا می‌توانند علائمی همچون قرمزی و تورم را در خانه کنترل نمایند اما باید برای عفونت‌ها به سراغ متخصص بروند تا بتوانند نتایج بهتری کسب کنند، بهتر است این مراجعه به پزشک هر چه سریع‌تر انجام شود، با این کار می‌توان انتظار نتایج بهتری را داشت. افرادی که قصد انجام این کار را دارند و البته در صدد بارداری هم هستند باید ابتدا با یک متخصص مشورت‌های لازم را انجام دهند، حذف موهای زائد بدن توسط لیزر نیازمند جلسات متعددی بوده که نباید در دوران بارداری انجام شود.

چشم‌اندازی درباره استفاده از لیزر در حذف مو

حذف موهای زائد به وسیله لیزر می‌تواند تا حد زیادی موثر باشد، البته باید توجه داشت که برای ایجاد تاثیرات خوب نیاز به مراحل درمانی متعدد بوده که البته برای افراد مختلف می‌تواند تفاوت داشته باشد. امکان دارد برخی از افراد با عوارض جانبی همچون قرمزی و تورم روبه‌رو شوند که غالبا در منزل درمان خواهند شد، هر فردی که عفونت پوست را تجربه نماید باید در اسرع وقت به سراغ یک متخصص برود و معاینات لازم صورت گیرد.

طبنا

مطالب مرتبط
رفتن به ابتدای صفحه