فعالیت سمن‌های کرمان در ردیف ۵استان برتر کشور

ورزشی تاریخ انتشار: 99/06/06 بدون نظر   918 بازدید

اندازه فونت    
فعالیت سمن‌های کرمان در ردیف ۵استان برتر کشور

کرمان سلامت؛ میثم پاریزی گفت: اقدامات خوب از جمله سامانه ملی امید زندگی به عنوان سامانه مشاوره ای که پایلوت آن استان کرمان است و وزارت ورزش با اعتماد به استان مرکزیت را در کرمان قرار داد و در هفته ورزش رونمایی شد که قابلیت های بسیار بالایی دارد.

وی با بیان اینکه این سامانه می تواند ظرفیت مناسبی برای مشاوره به‌عنوان نیاز اصلی جامعه باشد گفت: درخواستی را مطرح کردیم که نیاز به مشاوره را پیش از ازدواج تکلیف کند که در صورت اجرا شاهد آسیب‌های کمتری پیش از ازدواج خواهیم بود.

وی با اشاره به راه‌اندازی شبکه ملی آسیب اجتماعی به عنوان اقدام دیگر سمن‌ها تصریح کرد: وزارت ورزش و جوانان به این استان اعتماد و پایلوت این پروژه را در کرمان قرار داده و دبیرخانه آن طی روزهای آینده احداث می شود و شهرداری محل آن را در اختیار سازمان مردم نهاد مجری قرار داد.

دبیر ستاد ساماندهی امور جوانان استان کرمان ادامه داد: این طرح به آسیب‌های اجتماعی در مناطق حاشیه نشین می پردازد و به کاهش آسیب ها در استان کرمان کمک می‌کند و می تواند اتفاقات بسیار مناسبی رقم بزند.

وی با بیان اینکه سامانه ملی اوقات فراغت را به‌عنوان سومین اتفاق و رویداد سامانه ای درخواست دادیم که اجرای آن اوقات فراغت را ساماندهی می‌کند گفت: این سامانه در صورت تایید وزارت ورزش و جوانات اجرایی می شود و نیز به راحتی می‌تواند در اختیار مردم کرمان قرار گیرد.

وی یادآور شد: سمن های استان کرمان در حوزه کمک های مومنانه و همت جوانانه در راستای منویات مقام معظم رهبری توانستند پیشگام کشور شوند و جوانان در تهیه بسته های معیشتی و بهداشتی وظیفه خود را بیش از تعهدات انجام دادند و هنوز سمن ها در این حوزه به اقشار آسیب دیده کمک می کنند و اتفاقات بسیار موثری در این حوزه رقم زده اند.

پاریزی با بیان اینکه در سیل جنوب استان کرمان نیز سمن های جوانان بسیار تاثیرگذار بودند گفت: به حوزه سمن ها اعتماد بسیار زیادی داریم و سه نشست ستاد ساماندهی امورجوانان را برگزار کردیم و حضور مدیران کل و مصوبات این نشست‌ها نشانه اهمیت موضوع است.

وی ادامه داد: در صورت نهادینه کردن این حوزه بسیاری از مشکلات دستگاه های اجرایی استان کرمان رفع می شود و امیدواریم با همکاری ۲ سویه شاهد کمترین آسیب را در جامعه باشیم.

دستگاه‌های اجرایی به ظرفیت سمن‌های جوان کرمان اعتماد کنند

پاریزی اضافه کرد: سازمان‌های مردم نهاد جوانان با بهره‌برداری از ظرفیت‌های استان در بخش مهارت آموزی و کارآفرینی و اشتغال می توانند باب جدیدی در اشتغال استان کرمان ایجاد کنند و همچنین با استفاده از ظرفیت دستگاه متولی در کنار توان سمن ها ظرفیت‌سازی انجام می‌شود.

وی گفت: باید به ظرفیت سمن ها اعتماد شود که این حمایت که از استان آغاز شده، کامل شود که بتوانیم معضل بیکاری و آسیب‌های اجتماعی را رفع کنیم.

وی تصریح کرد: کاهش میانگین سن مدیریتی تحولی در ورزش استان کرمان ایجاد می کند زیرا نیروی جوانی همراه با ریسک پذیری موجب تحول می شود.

برنامه واگذاری اماکن ورزشی نیمه‌تمام استان کرمان ادامه داده می‌شود

وی با بیان اینکه بخشی وسیع از فعالیت‌های اجرایی دولت از طریق مزایده به بخش خصوصی واگذار می شود گفت: در این زمینه از ابتدای اسفندماه سال گذشته امکان جذب و وصول این درآمدها را نداشتیم و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعالیت ها از سر گرفته شد لذا پس از برگزاری مزایده هدفمند و سازماندهی شده عملیات واگذاری پروژه‌های دولتی را انجام می دهیم که مسیر رشد ورزش استان فراهم شود.

مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان عنوان کرد: باشگاه ها و هیات‌ها در اولویت واگذاری فضاهای ورزشی دولتی استان کرمان با قیمت کارشناسی قرار دارند که در رشته های ورزشی مجاز فعالیت از سر گرفته شود و ۸۲۱ نفر متقاضی در سامانه وزارت ورزش و جوانان و تعاون ثبت نام کردند که از این میان ۲۶۵ نفر موفق به اخذ تسهیلات شدند.

وی افزود: تسهیلات درخواستی این افراد ۲ میلیارد و ۸۶۶ میلیون تومان بود که ۹۸۸ میلیون تومان تا امروز پرداخت شده و تا پایان شهریورماه افراد متضرر شدند بتوانند استفاده کنند.

استخر مسابقاتی مصوبه سفر رییس جمهوری در کرمان اجرا می‌شود

پاریزی با اشاره به پیگیری مصوبات سفر رییس جمهوری به استان کرمان افزود: درخواست احداث سالن ورزشی ۶ هزار نفری و استخر مسابقاتی را در سفر ریاست جمهوری به استان کرمان داشتیم که استخر مورد تایید قرار گرفت و مصوبه شد.

وی بیان داشت: استخر مسابقاتی مصوبه سفر رییس جمهوری به دیار کریمان  هم اکنون در مرحله انجام مطالعات برای احداث قرار دارد که اجرای آن امری ضروری برای شکوفایی استعدادهای ورزشی شنای استان کرمان محسوب می‌شود.

حضور تیم‌های صنعتی کرمان در لیگ‌های کشوری پیگیری می‌شود

مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان گفت: ۸۰ درصد کادر فنی و بازیکنان تیم فوتسال فولاد سیرجان ایرانیان کرمانی و از نیروهای این شرکت هستند که امسال در مرحله پایانی با بدشانسی به یگ برتر صعود نکرد و این شرکت سال آینده نیز باید از تیم خود حمایت کند.

وی تاکید کرد: انتظار داریم بنگاه‌ها و معین‌های اقتصادی در راستای مسئولیت اجتماعی شرایط ورزش خود و استان را بهبود بخشند نه اینکه شرایط بدتر از وضع موجود شود و پیگیری برای حضور این تیم در رقابت ها انجام می شود.

وی افزود: استان کرمان در حمایت بنگاه های اقتصادی جزو استان های خوب کشور قرار دارد و شرکت مس و منطقه گل گهر و شرکت های کرمان موتور و فولاد سیرجان تلاش دارند وضعیت ورزش استان را ارتقا دهند و اقدامات مناسبی نیز در این راستا رخ داده است.

پاریزی از نمایندگان استان کرمان در مجلس شورای اسلامی درخواست کرد که از ظرفیت مالیاتی شرکت ها برای حفظ و ارتقای منافع ورزش استان استفاده کنند درحالی‌که ارتقای این حوزه به لحاظ قانونی جزو وظایف شرکت ها حاسبه می شود، بتوانیم حمایت لازم را داشته باشیم.

فعالیت بنگاه‌های اقتصادی در ورزش کرمان هدفمند شود

وی عنوان کرد: بنگاه های اقتصادی در قالب باشگاه‌ها سالانه بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان در ورزش استان هزینه می کنند اما باید تزریق بودجه ها به باشگاه ها هدفمند و نقش سیاست گذاری آن به اداره کل ورزش و جوانان به عنوان متولی ورزش استان داده شود.

مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان ادامه داد: می‌توانیم با شرایطی که داریم و بازخورد هیات ها این بودجه را هدفمند کنیم که هدفمند شدن اعتبارات برخی از فعالیت موازی را یکپارچه می‌کند و بهره‌وری ورزش استان را افزایش می‌دهد.

وی تاکید کرد: باشگاه های صنعتی سالانه ۱۰۰ میلیارد تومان در ورزش استان کرمان هزینه می‌کنند که می تواند به اقتصاد ورزش استان کمک کند. 

وی از خدمات مدیرعامل مس و گل گهر قدردانی کرد و گفت: افتتاح سه ورزشگاه در استان کرمان توسط شرکت ملی مس که ۲ ورزشگاه تا پایان امسال در کرمان افتتاح خواهد شد که ظرفیت بسیاری به سرانه ورزشی کرمان اضافه می کنند.

پاریزی افزود: در تقسیم بندی گذشته مس به عنوان معین اقتصادی چند شهر انتخاب شده بود و طرح های بسیاری اجرا کرد و با مدیریت این طرح‌ها و پیگیری در رفسنجان، انار، شهربابک و پاریزی ۵۰ زمین چمن مینی فوتبال به صورت مشارکتی توسط شرکت مس اجرا شد و مقرر شد که حمایت شرکت صنایع ملی مس ایران در توسعه زیرساخت‌ها، مکان یابی و روند اجرایی توسط اداره کل انجام شود که می تواند موجب توسعه متوازن استان کرمان شود.

واگذاری ۹۹ پروژه ورزش و جوانان کرمان به بخش خصوصی

وی یادآور شد: حوزه ورزش و جوانان جزو محدود دستگاه ها در استان کرمان است که پروژه هایی در دست واگذاری دارد و یکی از آنان ورزشگاه تعطیل شهید راوری است که امکان ساخت و راه‌اندازی مجدد با ظرفیت های دولتی را ندارد.

پاریزی گفت: بخش زیادی از طرح ها و اماکن ورزشی در استان کرمان و کشور توجیه اقتصادی برای سرمایه گذار ندارند و به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی نمی توانیم توفیقی در واگذاری داشته باشیم که امسال با پرداخت ۳۰ درصد تسهیلات بلاعوض و تغییر کاربری فرایند واگذاری اماکن ورزشی استان انجام شود.

وی اظهار داشت: واگذاری تعداد ۹۹ پروژه در لیست ورزش و جوانان مقدور نیست و در این بخش توفیق نخواهیم داشت لذا امکان جذب بخشی از تسهیلات استان به این طرح ها به علت واگذار نشدن آنان وجود ندارد.

وی با اشاره به پیشنهادات برای پروژه های قابل واگذاری از سوی اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان گفت: موسسه مشیز برای بازسازی ورزشگاه شهید راوری وارد عمل شده و این موسسه با بهسازی ورزشگاه فعالیت تیم داری خود را با حضور در لیگ دسته سوم کشور آغاز می‌کند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان گفت: بنگاه‌های اقتصاصی این استان وظیفه دارند به توسعه زیرساخت های ورزشی چه به صورت اختصاصی و یا مشارکتی با سایر دستگاه ها همکاری کنند که این امر برای استفاده شرکت ها و مردمی که در جوار این فعالیت های صنعتی زندگی می کنند، مفید واقع می‌شود.

طرح‌های اداره‌کل ورزش و جوانان در حمایت از استعدادهای کرمان

وی عنوان کرد: در بخش حمایت از استعدادهای ورزشی مناطق مختلف در دوره های قبلی مدیریتی اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان طرح توسعه ورزش همگانی و قهرمانی اجرا شد اما نتوانست کارنامه موفقی در استان ارائه کند.

پاریزی افزود: این طرح ایراداتی ازجمله وابستگی مالی به منابع غیر دولتی داشت که این منابع می توانست در مقطعی وجود داشته و در مقطعی وجود نداشته باشد که ورزش استان را تضمین کند.

وی گفت: در بخش قهرمانی با توجه به رزومه مناسب ورزش کرمان و استعدادهای این حوزه، پنج رشته برای سنجش استعداد در مجموعه استان در نظر گرفته شد و این رشته ها در حالی انتخاب شد که امکان حضور در المپیک را دارند و استان کرمان استعدادهای خوبی می‌توانست در قالب این طرح معرفی کند اما به علت کرونا اجرایی نشد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان ادامه داد: این طرح متشکل از بخش‌های مختلف ازجمله استعدادیابی و راه اندازی پایگاه ها است و با اجرای آنان قهرمانان ما محدود به تک استعدادها نخواهند بود و اماکن ارتقای ورزش قهرمانی را فراهم می‌کرد.

وی گفت: طرح یاد شده در صورت اجرا، در ۲۳ شهرستان فرایند استعدادسنجی را بین سن‌های هفت تا ۱۲ سال انجام می‌دهد و بر اساس آزمون های استاندارد اجرایی می شود.

وی بیان داشت: احداث پایگاه های استعدادسنجی در شهرستان‌های کرمانمی‌تواند علاوه بر سنجش میزان سلامت عمومی جامعه ، موجب ارتقای نشاط، سلامتی و کاهش هزینه های درمانی استان شود.

تلاش برای رفع آسیب کرونا به ۴۰۰۰ باشگاه‌دار کرمانی

مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان خاطرنشان کرد: پس از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی باشگاه ها چهار هزار باشگاه دار و مربی که عمدتا شغلی به جز آن نداشتند، این حوزه آسیب جدی دید.

وی با اشاره به آغاز شیوع کرونا در استان کرمان و تعطیلی‌های پیاپی گفت: دستورالعمل جدی ستاد ملی مقابله با کرونا و حمایت ستاد استانی فعالیت باشگاه های مجاز اعلام شد و پس از ۲ ماه از شیوع کرونا تعطیلی جایگاهی نیافت و با تغییر رفتار در صنوف مختلف شرایط بهینه شد و فعالیت اقتصاد استان و کسب و کارها آغاز شد.

وی افزود: در این راستا پیشنهادات را با ستاد استانی کرونا مطرح کردیم و در این راستا پروتکال ها باید رعایت می شد که فعالیت ها را از سر بگیریم لذا سه نوع چک لیست را برای فعالیت باشگاه طبقه بندی کردیم که شیوع نظارت را تسهیل می کرد.

پاریزی ادامه داد: همچنین تیم های نظارتی تشکیل شد که توانستند با نظارت و به تناسب نظارت های مستمر فعالیت بخش زیادی از باشگاه های ورزشی آغاز شد و تا امروز شاهد ابتلای حتی یک نفر از ورزشکاران در مجموعه باشگاه و باشگاه داران به کرونا نبودیم و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه کرمان طی یک سال گذشته توانست جزو سه استان برتر کشور در توسعه زیرساخت های ورزش باشد گفت: با توجه ویژه وزارت ورزش و جوانان، خیران و بنگاه های اقتصادی و استفاده از ظرفیت سایر دستگاه ها، توسعه زیرساخت های ورزشی در شرق و جنوب استان را در راستای توسعه متوازن دیار کریمان دنبال کردیم.

مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان گفت: عمده اعتبارات این اداره‌کل از محل ۲۷ صدم درصد مالیات بر ارزش افزوده تامین می شود و در مجموع امسال ۸.۵ درصد به استان ها تخصیص یافته که با احتساب نرخ تورم و بخشی استاد خزانه، مشکلات بسیاری در تکمیل طرح های عمرانی پیدا کردیم.

وی با بیان اینکه سرانه فضای ورزشی در این استان ۴۷ سانتیمتر و به میانگین کشور نزدیک است گفت: این سرانه در  برخی شهرستان‌ها نیز باید تنظیم شود.

پاریزی با تاکید بر اینکه سیاست های اداره‌کل ورزش و جوانان استان کرمان برپایه توسعه متوازن برنامه‌ریزی شده بیان داشت: باید از ظرفیت های معین های اقتصادی برای شهرهای کمتربرخوردار و هم‌جوار معادن بهره‌برداری کنیم زیرا ملاک عمل ما در توزیع زیرساخت ها عدالت است.

حضور پررنگ ورزش بانوان و آقایان کرمان در لیگ‌های کشوری

پاریزی با بیان اینکه ۵۰ درصد جامعه هدف در ورزش بانوان هستند اضافه کرد: ۴۵ درصدی بیمه ورزشی گویای این است که به سیاست‌گذاری‌ها در این بخش نزدیک شدیم.

وی با تاکید بر اینکه ۱۱۰ هزار بیمه شده ورزشی در استان داشتیم که بیش از ۴۵ درصد این آمار بانوان هستند گفت: این آمار نشان می دهد به حوزه بانوان اعتماد شده و نتیجه آن حضور پررنگ تیم های ورزشی بانوان در لیگ‌های کشوری بوده است.

سکاندار ورزش استان کرمان عنوان کرد: این استان در سال گذشته ۴۰ تیم ورزشی در لیگ‌های برتر کشور داشت که از این میزان ۱۸ تیم بانوان بودند که از این میان ۹ تیم در سطح لیگ برتر کشور صاحب سکو و مقام شد و نشان‌دهنده توانمندی ورزش بانوان و پاسخگو بودن سرمایه گذاری‌ها در این استان است.

وی افزود: ۲۲ تیم آقایان نیز در لیگ‌های برتر حضور داشتند که در لیگ یک ۱۲ تیم آقایان و ۹ تیم بانوان داشتیم، لیگ‌های دسته دوم هشت تیم آقا و سه تیم بانوان و در مجموع ۷۹ تیم در لیگ های کشوری از این استان حضور داشتند.

وی گفت: این آمار نشان می دهد ورزش استان کرمان در اوج موفقیت‌های پیایی و افتخار و اقتدار قرار گرفته و در مقابل این همه افتخارآفرینی، ورزش کشور باید به این استان تعظیم کند.

پاریزی بیان داشت: سال گذشته صعود مس رفسنجان به لیگ برتر که در کنار گل  گهر سیرجان سال آینده ۲ تیم در لیگ برتر فوتبال داریم و مس کرمان با یک تفاضل گل صعود نکرد که در کنار آرمان گهر سیرجان ۲ تیم در لیگ دسته یک فوتبال کشور خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه بخشی از آرامش سال گذشته ورزش استان را مدیون رسانه ها هستیم ادامه داد: تیم هندبال مس کرمان علاوه بر قهرمانی لیگ برتر توانست پس از ۳۱ سال مجوز حضور در رقابت های آسیایی را کسب کند، تکواندو سوم کشور و تنیس روی میز قهرمان لیگ برتر برای دومین سال پیاپی شد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان افزود: تیم فوتبال بانوان شهرداری بم برای هفتمین سال متوالی عنوان قهرمانی لیگ برتر و شهرداری سیرجان سوم نیز شد و کسب عناوین برتر رشته دوچرخه سواری و تیراندازیو حضور ۲ تیم بسکتبال از استان کرمان در لیگ برتر نشان دهنده برنامه‌ریزی و سیاست گذاری موثر، رشد ورزش استان و توسعه ورزش همگانی و پرورش استعدادها است.

مطالب مرتبط
رفتن به ابتدای صفحه