جهش شتابان دولت در حوزه تولید معادن کرمان

کرمان تاریخ انتشار: 99/02/18 بدون نظر   706 بازدید

اندازه فونت    
جهش شتابان دولت در حوزه تولید معادن کرمان

کرمان سلامت: حمایت‌های دولت تدبیر و امید از طریق بازار سرمایه و هدایت سرمایه‌ها به سمت فروش سهام معادن و صنایع معدنی موجب جذب اعتبارات بسیاری به این بخش شده به گونه‌ای که تنها در یک روز گذشته چهار پروژه با اعتبار چهار هزار میلیارد تومان تنها توسط شرکت صنایع ملی مس ایران در شهربابک کرمان به بهره‌برداری رسید.

ورود نقدینگی به معادن و صنایع معدنی علاوه بر افتتاح پروژه‌های جدید با اعتبار خود معادن، موجب اشتغالزایی و سودآوری بیشتر و افزایش درآمدهای غیر نفتی کشور و سطح رفاه و معیشت جامعه شده ، به نحوی که دولت با برنامه‌ریزی اصولی و ماندگار در خصوص توسعه اکتشافات معدنی و جلوگیری از خام فروشی ضمن ایجاد زیرساخت‌های تولید پایدار و ارزش افزوده، آینده اقتصاد کشور را نیز تضمین می‌کند. 

توجه ویژه دولت با اعمال نظر شخص رییس جمهوری علاوه بر اثرات مثبت اقتصادی بر جامعه و ارتقای کمی و کیفی معادن، در حوزه مس نیز موجب افزایش سرانه تولید، صادرات و کسب عناوین برتر جهانی شده که بازتاب آن در جامعه موجب ارزآوری و درآمدزایی مردم نواحی مختلف ایران به ویژه استان کرمان می‌شود.  

علاوه بر اثرات اقتصادی ذکر شده، توسعه معادن با برنامه‌ریزی دولت و بخش خصوصی به سمت توسعه صنایع پاک هدایت شده و بخشی از طرح‌های روز گذشته از جمله افتتاح کارخانه اسید مس خاتون‌آباد شهربابک اثرات مخرب تولید معادن و صنایع معدنی را نیز در دیار کریمان کاهش داده و موجب رضایتمندی جامعه شده است.

معادن از سرمایه های بزرگ دولت است

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری روز گذشته در مراسم افتتاح طرح های چهارگانه زیست محیطی و اقتصادی شهربابک از طریق ویدئو کنفراس  با بیان اینکه معادن از سرمایه های بزرگ دولت است، اظهار داشت:  دولت سرمایه های خیلی بزرگی دارد. معادن بزرگ نفت و گاز، جنگل‌ها، مرتع و زمین‌های فراوان و ثروت های زیادی دارد. یکی از این ثروت‌ها معادن است که از ثروت های بسیار بزرگی هستند که اولاً باید پهنه ها را آزاد کنیم.  

وی خاطر نشان کرد: در برخی از این پهنه‌ها بین معادن و محیط زیست دعوا است. محیط زیست می گوید نباید دست بخورد و معادن می‌گوید در داخل آن چند معدن مهم وجود دارد. این البته وظیفه ما و وظیفه شورای عالی محیط زیست است. در این راستا ما بسیاری از پهنه ها را آزاد کردیم و متقابلا بسیاری از پروژه‌ها را به محیط زیست اضافه کردیم.

رییس جمهوری گفت: معادن اگر در مسیر درست باشد و اگر تکنولوژی پیشرفته باشد می تواند به محیط زیست ضرر نزند. از نکات برجسته در مورد طرح‌هایی که  امروز افتتاح شد این بود که از نظر زیست محیطی بسیار مهم بود- یعنی گرد و غبار مس که در فضا منتشر و آن را آلوده می کرد- یکی از مشخصه های این چهار طرح این بود که محیط زیست را سامان می‌دهد و از آن حراست و حفاظت می‌کند.

رییس دولت تدبیر و امید گفت: بخشی از معادن ما در دعوای بین محیط زیست و معادن گرفتار است. بخشی از معادن را هم با مقرراتی در داخل خانواده معادن واگذار کردند، مثلاً خانواده‌ای یک پهنه را گرفته است و سال‌ها معطل است، نه خودش استفاده می‌کند و نه از آن استفاده می‌شود باید مقرراتی بگذاریم باید زمان کوتاهی در اختیار باشد اگر نتوانست پهنه آزاد شود.

آزادشدن پهنه‌های معادن می‌تواند اشتغال زیادی ایجاد کند

روحانی با بیان اینکه با آزادشدن پهنه‌های معادن می‌توان اشتغال زیادی ایجاد کرد، گفت: مساله مهم دیگر در حوزه معدن، خام‌فروشی است که مراحلی دارد. مثلا وقتی ما سنگ‌آهن صادر نمی‌کنیم، کنسانتره وزمانی به جای کنسانتره آهن اسفنجی صادر می‌کنیم و یا زمانی می گوییم کنسانتره یا آهن اسفنجی را هم صادر کنیم که می‌گوییم این هم خام‌فروشی است.

وی ادامه داد: خام فروشی مراحل دارد و باید به مصرف کننده نهایی برسانیم اگر در آنجا خام‌فروشی را متوقف کردیم. مثلاً در سنگ ساختمانی می‌توانیم در این حوزه صادر کننده خوبی باشیم قبلاً انفجار درست می‌کردیم و مقداری از آن را در اختیار می‌گرفتیم حالا از وسایل جدیدی استفاده می کنیم. مثلا سنگ بزرگ سه متر در دو متر یا یک متر در ۲ متر آن را صادر می‌کنیم. این سنگ در کشورهای دیگر می‌رود و در آنجا به بهترین برش‌ها داده و صیقل داده می‌شود و دو مرتبه باز می‌گردد و ما سنگ را می‌فروشیم و بعد ۱۰ برابر قیمت باید بخریم این هم خام‌فروشی است.

روحانی افزود: اگر سنگ برش و صیقل بخورد آن هم خام‌فروشی است. مصرف نهایی مربوط به ساختمان است یعنی معمار ساختمان بگوید که چه سنگی با چه برشی می خواهد به این معنا که از اول سنگ معدن از  استخراج می شود برای ساختمان برش بخورد و به آن مصرف برسد. وگرنه دومرتبه سنگ به خارج می رود برش می خورد و دوباره در ساختمان برش می خورد.

خام فروشی در بخش معدن را متوقف کنیم

رییس جمهوری تاکید کرد: اصل اینکه خام‌فروشی را متوقف کنیم باید معادن ما برای ساختمان های خاص سفارش بگیرند اگر کسی می‌خواهد ساختمان بسازد اندازه گیریها انجام و برای معدن ارسال می‌شود در معدن سنگ را برای ساختمان مذکور آماده می‌کند و در نهایت این کار را باید بکنیم. بنابراین این هم مسئله مهمی است  که دولت باید اهتمام ورزد.

وی گفت:  اگر معادن را به بخش خصوصی واگذار کنیم آنها این کار را به راحتی می کنند. یعنی بخش دولت کلاً چابک نیست اصولاً دولت تشریفات زیادی دارد. دلیلش این است بخش دولتی‌ها ۸ صبح سر کار می‌آیند ۴ بعد از ظهر می‌رود ولی بخش خصوصی ۵ صبح تا ۱۱ شب کار می کند یعنی بخش خصوصی می‌تواند ما را فعال کند.

روحانی گفت:  امسال که سال جهش تولید یکی از پایه هایش معادن است که هم در اکتشاف هم واگذار کردن صحنه ها و پهنه های معدنی، هم فروش آنها و هم واگذار کردن به بخش خصوصی و هم جلوگیری از خروج خام‌فروشی حرکت خوبی داشته باشیم.

وی یادآور شد: سال سختی است ولی در سایه تلاش و کوشش، خداوند برکت و خیر را برای ما محقق می‌کند.

اکثریت قاطع «سهام عدالت» برای شرکت‌های بسیار سودده است

رییس جمهوری با بیان اینکه برای تامین نیازمندی‌ها در شرایط تحریم و شیوع ویروس کرونا راهی جز تولید نداریم، زنده ماندن بورس را وابسته به ورود سهام جدید دانست و گفت: اکثریت قاطع سهام عدالت برای شرکت‌های بسیار سودده است که به‌راحتی در بورس به فروش می‌رسد.

حجت الاسلام حسن روحانی اظهار داشت: امروز روز بسیار خوبی برای همه ما بود به خاطر چهار افتتاح بزرگی که در استان کرمان داشتیم در بخش مس در فلزات ما در کنار فولاد، مس آلومینیوم در رتبه های مهم در کشور هستند که هم نیازهای داخلی ما را تامین می کنند و هم موجب صادرات می‌شوند.

رییس‌جمهوری افزود: آقای استاندار آمار خیلی خوبی دادند و گفتند در سال قبل ۲۶ هزار میلیارد طرح در بخش معادن و صنایع معدنی افتتاح شد و نوید وی این بود که تا پایان سال حدود ۳۰ هزار طرح افتتاح خواهد شد و این به آن معنا است که افتتاح های فراوان دیگری تا پایان سال در استان کرمان پیش روی ما است.

روحانی ادامه داد: این افتتاح‌ها پاسخ قاطعی است که همه کارگران و مدیران و مسئولان ما به استکبار جهانی می‌دهند که به‌رغم فشارهای تحریم، ما طرح‌ها را پیش می بریم و تکمیل می‌کنیم و برای جوانان اشتغال درست کرده و تولیدات را  صادر می‌کنیم.

رییس جمهوری با بیان نکاتی افزود: استاندار کرمان همچنین خبر خوشی در بخش کشاورزی دادند. در برخی محصولات مثل پسته و خرما استان کرمان بیشترین تولید را در کشور داشته است. در بخش جنوب کرمان گله داشتند که محصول فراوانی به بار نشسته و به دلیل بیماری کرونا باید برای آن چاره اندیشی کنیم که این محصولات و کشاورزان به قیمت که برای آنها به صرفه باشد؛ این موضوع را به وزیر کشاورزی خواهم گفت و در دولت پیگیری می‌شود.

وی ادامه داد: اینکه یک استان سرزنده در بخش‌های مختلف هم تولیدکننده و هم صادر کننده و استانی پر افتخار با سرداران بزرگ و شخصیت های والامقامی است که از کشور و مردم ما محافظت کردند و نمونه بسیار والای آن شهید سپهبد قاسم سلیمانی است و دیدیدم که چه افتخار بزرگی برای ما، مسلمانان و منطقه آفرید، خداوند روح او را در جوار روح امام مجتبی  (ع) در این ایام قرار دهد.

روحانی افزود: همچنین مساله آب را حتما دنبال و با وزیر نیرو این موضوع را می‌کنیم هم برای تخصیص آب مدنظر شما و هم برای اینکه هر چه زودتر این آب از منطقه جنوب به استان کرمان برسد و می‌دانیم که برای صنعت و کشاورزی این استان یکی از نیازمندی‌های اصلی است.

راهی جز تولید برای پیشبرد کارها و تامین نیازمندی‌ها در شرایط تحریم و کرونا نداریم

روحانی تاکید کرد: در سال جهش تولید شاهد حرکت بیشتر و سریع‌تری در تولید نسبت به سال‌های گذشته باشیم.  اینکه رهبری امسال بیشتر بر مساله تولید تاکید کردند این است که در شرایط تحریم و کرونا برای پیش رفتن کارها و تامین نیازمندی‌های مردم راهی جز تولید نداریم و باید تولید را گسترش دهیم. هم برای تولید و صادارت و هم اشتغال که بسیار برای ما مهم است.

وی خاطرنشان کرد: معدن یکی از سرمایه‌های در اختیار دولت است که باید مورد بهره برداری قرار گیرد اگرچه بهره برداری‌ها آسان است چون مجوز برای معادن شن و ماسه یا آهک، گچ که پیچیدگی زیادی ندارد و بخش خصوصی می‌تواند به خوبی آن را اداره و محصول آن را در اختیار مردم قرار دهد.

روحانی افزود: اما برخی از معادن هستند که نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتری دارند و دولت باید کمک کند. مخصوصاً اینکه دولت در زمینه اکتشاف بگوید که  معادن در کجا هستند و با چه عیاری و در چه عمقی وجود دارد.

رییس جمهوری بیان داشت: بسیار خوشحال شدم که گفته شد که در بخش اکتشافات مینوک تلاش می‌شود معادنی که در عمق این منطقه وجود دارد شناسایی شود. ما هنوز در عمق زمین نرفتیم، و در سطح زمین از این معادن استفاده می‌کنید. باید به عمق یک تا سه کیلومتری برویم. البته در نفت و گاز به این اعماق رفتیم اگر نفت و گاز را جزو معادن معمولی قرار دهیم معمولاً آنها را معادن ویژه حساب می‌کنیم و در آنها به عمق‌های بسیار زیاد رفته‌ایم.

روحانی تصریح کرد: اما در بقیه معادن در بعضی از قسمت‌ها هنوز به عمق زیاد نرفته‌ایم و جایی که معدن بزرگ با عیار خوب هست به‌صرفه است که ما در عمق برویم و از آن معادن استفاده و بهره برداری کنیم.

اکتشاف معادن در دولت تدبیر و امید چند برابر گذشته است

رییس جمهوری عنوان کرد: بخش اول معدن، اکتشاف است. خوشحالم در دولت یازدهم و در دولت دوازدهم در این زمینه کار بسیار بزرگی انجام گرفته است. یعنی آنچه در دولت یازدهم و دوازدهم اکتشاف شده با آنچه در تاریخ ایران اکتشاف شده، بسیار بیشتر است. به این معنا که این اکتشافی که در طول این ۷ سال انجام گرفته چندین برابر اکتشاف کل تاریخ این است.

وی افزود: آقای وزیر صمت در آغاز صحبت‌هایشان اشاره کردند در این یکی دو سال در زمینه اکتشاف چه کار بزرگی انجام گرفته است. این کار اول ما است که بسیار هم مهم است. دستگاه‌های مختلف در این زمینه کار و تلاش می‌کنند.

رییس جمهوری اظهار داشت: مسئله دوم، آزادسازی پهنه‌هاست. یعنی ما اینجا را می‌گوییم که معدن است و دور آن را خط می‌کشیم، کیلومتر در کیلومتر متوقف می‌کنیم و می‌گوییم که کسی حق ورود ندارد و هیچ استفاده‌ای نباید صورت بگیرد و اینجا پهنه معدنی است. البته سریع از آن استفاده نمی‌شود.

روحانی افزود: باید کاری کنیم معادنی که اکتشاف شده به سرعت در اختیار مردم قرار دهیم. شرکت‌هایی هستند با هم تشکیل می‌شوند، تعاونی‌هایی هم هستند که آماده‌اند و همچنین بخش خصوصی. یا اینکه تبدیل کنیم به سهامی که اگر دولت هم می‌خواهد حضور داشته باشد این دولت‌ بیاید و بخش بزرگی از سهام خود را به مردم واگذار کند.

با کمی تلاش می‌توانیم بورس را به چند برابر برسانیم

روحانی بیان کرد:  در اینجا هم تاکید می‌کنم، سهام ایمیدرو باید در بورس بیاید و به مردم واگذار شود. بورس ما استعداد بسیار زیادی دارد. آنچه امروز در بورس تهران ما مشاهده می‌کنیم که رقم و سرمایه آن خوشبختانه قابل ملاحظه‌ای است اگر کمی تلاش کنیم می‌توانیم این بورس را به چندین برابر برسانیم.  

وی خاطرنشان کرد: وقتی بورس زنده است که ما سهام جدید را عرضه کنیم. یه‌وقتی داخل بورس است این سهامش به آن می‌فروشد و آن شخص سهامش را به دیگری می‌فروشد و در داخل بورس گردش می‌کند. البته این در جای خودش خوب است. چرا که یکی از کارهای بورس همین است. اما زنده بودن و تحرک جدید بورس این استسهام جدید را وارد عرضه بورس کنیم.

رییس‌جمهوری ادامه داد: امسال، دو سه قدم خوب در این زمینه برداشته شده است. سهام عدالت هم ان شاءالله به بورس می‌آید و عرضه می‌شود که به ۵۰ میلیون جمعیت مردم تعلق دارد. البته آنهایی که تمایل به فروش دارند و آنهایی که تمایل ندارند سهامشان را نگه می‌دارند. که این هم یک تحرک بزرگی را در بورس ایجاد می‌کند.

روحانی افزود:  اکثریت قاطع سهام عدالت برای شرکت‌هایی است که بسیار سودده هستند و این سهام بسیار ارزشمندی است و به‌راحتی در بازار بورس به فروش خواهد رفت.

وی گفت: باید مسئولان وزارت اقتصاد تلاش کنند البته این چند روز هم تلاش کرده‌اند، صدا و سیما هم تلاش کرده‌است و به یک شکلی توضیح می‌دهد که آخرش مردم مرتب از دفتر ما سوال می‌کنند که این چه شد و مقصود چیست؟ یعنی اینقدر ما پیچیده مساله را مطرح می‌کنیم.

مردم راههای زیادی برای فروش سهام دارند 

رییس جمهوری یادآور شد: من روز گذشته هم در دولت تاکید کردم مردم و همه آنهایی که دارای سهام عدالت هستند بدانند، باید به آنها اطلاع داده شود و آنها باید خبر بدهند که می‌خواهند این سهام عدالت را نگه دارند یا می‌خواهند بفروشند و این قدم اول است.

روحانی گفت: اگر مردم می‌خواهند سهام عدالت را نگه دارند که بسیار خب نگه می‌دارند و سود سالانه هم هر چقدر است به آنها می‌رسد.  با یک پیام، پیامک و یک تماس بفروشند. اینها سایت و سامانه هم دارند در سامانه می‌توانند وارد شوند و اعلام کنند که می‌خواهیم سهام خودمان را بفروشیم.

رییس جمهوری اضافه کرد: فروش این سهام هم راه‌های متعددی دارد. مسئول آن وزارت اقتصاد است و این وزارتخانه باید این کار را انجام دهد. من از وزیر اقتصاد هم می‌خواهم که این کار را هر چه سریع‌تر انجام بدهد. به نظر من راه‌های مختلفی وجود دارد که مردم به راحتی بتوانند سهامشان را بفروشند که  فعلا به این مساله وارد نمی‌شوم که آن وزارتخانه مسئول خودش به این مساله وارد شود. راه‌های مختلفی وجود دارد که مردم به راحتی بتوانند سهامشان را بفروشند و پول آن سهام را به هر مصرفی که می‌خواهند برسانند و مال خودشان است.

روحانی گفت: شرایط سخت تحریم و کرونا که امروز مردم گرفتار شدند و شرایطی که برخی از شغل‌ها به‌طور کامل تعطیل شده و بسیاری از مراکز ورزشی و تفریحی و فرهنگی و بسیاری از محافل دینی و مساجد ما تعطیل هستند و  نقل و انتقال  و سفرها و گردش ها بسیار پایین آمده و به مردم توصیه می‌کنیم که در خانه بمانید. خیلی‌ها صدمه دیدند.

وی در مورد سهام و بازار بورس افزود: کسانی که نیازمند هستند آن (سهام عدالت) را بفروشند سهام هم الان ارزشمند است و این حرکت خوبی برای مردم خواهد بود، بورس باید فعال شود و توسعه پیدا کند.

روحانی ادامه داد:  چیزهایی را در بورس نیاوردیم که باید درباره آن فکر کنیم. هیچ وقت فروش زمین را در بورس قرار ندادیم زمین های بزرگی هست که یا دولت در اختیار دارد یا نیروها  مسلح مثلاً پادگان است در حالی که نصف آن برای نیروهای مسلح کافی است و نصف آن را می تواند واگذار کند  و یا دولت زمین هایی دارد که می‌تواند بخشی از آن را عرضه کنند.

رییس جمهوری اضافه کرد: معادن بسیار زیادی در کشور داریم که باید مشخصات آن روشن و قیمت گذاری و  وارد بورس شود و بتوانیم علاوه بر سهام، خود معادن را در بورس عرضه کنیم و تحول بزرگ ایجاد شود.

پارسال ۴۷۰ میلیون تن ماده معدنی در کشور استخراج شد

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه ایران در برنامه انقلاب معدنی و ساخت داخل آب دیده شده است و با وجود تحریم ها مشکل حل نشدنی ندارد، گفت: پارسال ۴۷۰ میلیون تن ماده مدنی در کشور استخراج شد.

رضا رحمانی اظهار داشت: پس از افتتاح بزرگترین واحد آلومینیوم در هفته های قبل، امروز شاهد طرح های توسعه مس در استان کرمان هستیم.

وی اظهار داشت: بر اساس برنامه های دولت امسال هفت محور تعریف شده و سال گذشته انقلاب معدنی در کشور آغاز شد و ذیل محور توسعه معادن محورهای ازجمله اجرای نقشه راه، نوسازی و تجهیز معادن، فعال سازی معادن کوچک و اکتشاف را امسال دنبال می کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه امسال اکتشاف اولویت بخش معدن است، اظهار داشت: طرح های بزرگ امسال بیش از ۱۰ هزار نفر اشتغالزایی دارند.

وی بیان داشت: کشور ما برنامه معدن و صنایع معدنی را با تاکید مقام معظم رهبری و دولت جدی گرفته و اکتشافات سال گذشته، به اندازه کل اکتشافات کشور تاکنون بوده است و این امر نشان می دهد جایگاه معدن کشور شکوفا خواهد شد.

رحمانی تصریح کرد: کشور ایران اکنون ۶۸ نوع ماده معدنی دارد که جایگاهی ویژه ایجاد کرده و در این زمینه جزو ۱۰ کشور برتر دنیا قرار داریم.

وی افزود: دولت با بهره گیری امکانات معدنی، نسبت به توسعه این صنایع فعال است و امروز خوشبختانه بسیاری از دانش های دنیا را کسب و بومی سازی کردیم و کشور از واردکننده به صادر کننده تبدیل شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه سال گذشته ۴۷۰ میلیون تن استخراج انواع مواد معدنی داشتیم که ۳۵ درصد آن مربوط به فلزات بوده است، افزود: برنامه امسال ۵۰۰ میلیون تن برنامه ریزی شده است.

رحمانی یکی از دلایل رشد استخراج مواد معدنی را توسعه بخش مسکن ذکر کرد و ادامه داد: در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب و رییس جمهوری و کمک همه ارکان دولت از سال های گذشته اقدامات خوبی در بخش معدن آغاز شده و امروز معادن ضمن تامین نیاز ارزی خود، به بخش های دیگر کمک می کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد:بخش معدن سال گذشته با استفاده از تهاتر، علاوه بر تامین ارز حاصل صادرات و نیازهای خود، نیاز بخش های دیگر اقتصاد کشور را تامین کرد.

وی تصریح کرد: فولاد، مس آلومینیوم به سختی تحریم شد و با جدیت در ساخت داخل، مس امروز پیشرفت های خوبی دارد.

وی افزود: ذخایر مس با وجود اکتشافات سه برابر گذشته شده و این اکتشافات علاوه بر کرمان و آذربایجان شرقی در استان های سیستان و بلوچستان و یزد و خراسان کشف شده است.

رحمانی تصریح کرد: اکتشافات مس موجود در سیستان و بوچستان نویدی برای آینده مردم این استان است و در این زمینه دولت کنسرسیومی از ۱۱ شرکت تشکیل داده و اکتشافاتی انجام داده است.

وی گفت: اکتشافات سنگ آهن ذخیره این فلز را ۲ برابر گذشته کرده و برنامه بلند مدت برای اکتشافات تعریف شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: یکی از ایرادات اکتشافات کشور عمقی نبودن آن است که در این خصوص تجهیزاتی نیاز داریم که در حال تامین است.

وی عنوان کرد: سرمایه گذاری خوبی در سال های گذشته در حوزه صنایع معدنی شده و با برنامه پیش می رویم، و ظرفیت تولید فولاد، آلومینیوم و مس سه برابر مصرف و ۲ برابر نیاز داخلی تولید می کنیم.

رحمانی افزود: سال گذشته در صنایع مس و فولاد رکورد زدیم و هشت برابر نیاز فلز روی، ظرفیت و چهار برابر تولید می کنیم و اکنون در تامین نیازهای داخلی مشکلی نداریم و صادرت انجام می شود.

وی بیان داشت: در ۷ سال گذشته روند صادرات مواد خام نزولی بوده که علت عمده آن قوانین مناسبی در از نقطه وضع عوارض تا اقدامات وضع کردیم و زنجیره های تولید را تکمیل کردیم.

کاهش خام فروشی معادن

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در فاصله سال‌های ۸۶ تا ۹۴ بین ۲۰ تا ۲۳ میلیون تن سنگ آهن از کشور صادر می شد که سال گذشته این آمار به ۶ میلیون تن رسید و امسال نیز احتمالا به نصف می رسد.

وی ادامه داد: خام فروشی را کاهش دادیم و مواد معدنی را با ارزش افزوده بالا به تولید کشور اضافه کردیم و سال گذشته ۹ میلیارد دلار انواع مواد معدنی را صادرات و ارز خود و بخشی از واحدها را تامین کردیم و در حوزه صنایع معدنی باید اکتشاف را برای سال های آینده جدی بگیریم.

رحمانی تصریح کرد: سال گذشته اطلاعیه بین شرکت ها دادیم که معادن کوچک را فعال و کنستانتره تولید کنند و با قیمت روز با آنان قرارداد می بندیم و مردم در این حوزه سرمایه گذاری کنند.

وی افزود: واگذاری پهنه های شرکت مس و سازمان زمین شناسی در برنامه است و امسال در حوزه واگذاری نیز انقلابی داشتیم.

وی بیان داشت: سال گذشته در حوزه معادن و صنایع معدنی عمدتا در مناطق محروم و کمتر برخوردار چند سیاست را ابلاغ کردیم از جمله شرکت ها حساب های مالی را به مناطق معدنی ببرند و جذب نیرو به خصوص غیر متخصص از همان منطقه باشد و تامین مواد اولیه باید از استان باشد که این امر آشتی معدن با اهالی مناطق معدنی محسوب می شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ۱۹۴ پهنه معدنی را تا سال گذشته در کشور واگذار کردیم و مناطق امیدبخش را معرفی کردیم لذا امیدواریم جهش تولید محقق شود.

فروش ۷۲ شرکت معدنی ایران به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان رسید

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: فروش ۷۲ شرکت معدنی و صنایع معدنی کشور اکنون به بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده و این رقم در حالی به‌دست آمده که ریاست جمهوری با مدیریت اقتصاد کلان ایران، بر ارتقای قابلیت‌های حوزه بازار سرمایه تاکید دارند.

خداداد غریب‌پور افزود: روز گذشته آخرین وضعیت مارکت در بازار سرمایه سه میلیون و ۷۰۰ هزار میلیارد تومان ارزیابی شد و سهم معدن و صنایع معدنی به ۹۰۰ هزار میلیارد تومان بود.

وی اظهار داشت: فولاد مبارکه با ۲۱۳ هزار میلیارد تومان و شرکت مس با ۱۴۸ هزار میلیارد تومان به ترتیب دومین و سومین شرکت بزرگ بازار سرمایه کشور هستند و پس از آن شرکت‌های شستا و گل‌گهر و چادرملو قرار دارند که سهم بالای آن در بازار نشان‌دهنده قدرت این بخش در اقتصاد است.

رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) گفت: با توجه به سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایمیدرو از سال قبل ۱۰ هزار میلیارد تومان سهام شرکت مبارکه، سه هزار میلیارد تومان شرکت مس و یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان چادرملو را افزایش دادیم.

غریب پور ادامه داد: امسال پنج هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان گل‌گهر، شرکت مس و مبارکه هرکدام ۱۰ هزار میلیارد تومان پروژه جدید تعریف می‌کنند که آن را افزایش سرمایه خواهیم داد.

وی افزود: از سال قبل تاکنون ۴۰ هزار میلیارد تومان پروژه حاصل از سود شرکت‌ها را در خود شرکت‌ها با ظرفیت استان‌ها سرمایه‌گذاری کردیم.

وی با اشاره به توسعه اکتشافات معدنی در کشور بیان داشت: شرکت مس از سود سهام خود توانسته پروژه‌های جدیدی اجرا کند و بهترین راه در این حوزه افزایش سهام و سرمایه شرکت‌های بزرگ در بورس است که در قالب سیاست‌های وزارت صمت اجرا می‌شود.

توسعه معادن کشور با توجه ویژه ریاست جمهوری محقق شد

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: توسعه صنایع معدنی و مس حاکی از توجه ویژه و اعمال نظر ریاست جمهوری به این بخش مهم اقتصاد کشور دارد.

غریب پور ادامه داد: معدن و صنایع معدنی و نفت به عنوان محصولات طبیعی در دنیا هشت هزار میلیارد دلار گردش مالی دارند که صنایع معدنی ۲۸ درصد از این میزان را به خود اختصاص داده و ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی(GDP) دنیا نیز مربوط به حوزه نفت، معدن و صنایع معدنی است.

وی افزود: نقش معدن و صنایع معدنی بر تولید ناخالص داخلی ایران به ۲۶ میلیارد دلار می رسد و این رقمی بزرگ نسبت به GDP کشور محسوب می‌شود و حاکی از اهمیت سهم معدن و صنایع معدنی بر اقتصاد ایران دارد.

غریب پور با اشاره به اینکه وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز صادرات بیش از ۹ میلیارد دلاری را در این بخش عنوان کردند تصریح کرد: این امر حاکی از سهم بیش از ۲۵ تا ۳۰ درصدی معدن و صنایع معدنی بر صادرات غیرنفتی کشور است.

افتتاح طرح‌های مس شهربابک جنبه زیست محیطی و اقتصادی دارند

رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) گفت: امروز در مس چهار هزار میلیارد تومان پروژه افتتاح شد که اولین پروژه کارخانه کنستانتره مس بود و این پروژه‌ها ۲ جنبه زیست محیطی و اقتصادی دارند.

وی ادامه داد: ظرفیت ذوب مس با افتتاح این طرح‌ها از ۸۰ هزار به ۱۲۰ هزار تن افزایش یافته و کارخانه اسید نیز So۲ کوره‌ها را به اسید سولفوریک تبدیل می‌کند و مصرف سوخت فسیلی کوره‌ها را به حداقل ممکن می‌رساند و همچنین انبار کنستانتره مس خاتون‌آباد مانع آلایندگی محیط زیست می‌شود.

غریب‌پور با اشاره به نکته افتخارآفرین در پروژه‌های صنایع ملی مس ایران در خاتون‌آباد شهربابک تاکید کرد: با وجود اینکه عرضه‌کننده دانش فنی از پروژه خارج شد  همکاران ما در شرکت ملی مس که بر اساس زمان بندی ۹ ماهه تعریف شده بود ظرف مدت پنج ماه این طرح را به مرحله بهره‌برداری رساندند و ۴۰ درصد بومی‌سازی کردند. 

وی افزود: طرح‌ها با کیفیت و سرعت مطلوب توسط دانش بومی اجرا می شود که اتفاقی مهم و با ارزش است و امروز ۲۵۲ میلیون یورو و ۲۲۰ میلیارد تومان پروژه افتتاح شده است.

مس ایران رتبه ۱۲ تولید را در دنیا به‌دست آورد

داریوش اسماعیلی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این آیین گفت: با توجه ویژه دولت در حوزه تولید مس امروز ذوب مس در جهان ۱۶ میلیون تن تولید دارد و رتبه ۶ آسیا و ۱۲ جهان را به خود اختصاص داده و این مهم باوجود همه تحریم‌ها رقم خورده است.

 اسماعیلی با تاکید بر اینکه ایران به صورت واقعی در تولید مس، کنسانتره و کاتد رکوردی را ثبت کرده‌ گفت: برنامه ریزی ما بر اساس رسیدن به انتهای زنجیره تولید تعریف شده و آخرین محصولات تولیدی را با ارزش افزوده بیشتر صادر کنیم.

وی با بیان اینکه صادرات مس اکنون به ۲ برابر گذشته رسیده ادامه داد: ۵۰ درصد از اسید تولیدی در کرمان می‌تواند صادرات شود و هرچه پیش برویم برای صنایع کشاورزی و واحدهای تولیدی روی مصرف اسید افزایش خواهد یافت.

 ۳۰ هزار میلیارد تومان پروژه امسال در کرمان افتتاح می‌شود

استاندار کرمان گفت: پروژه‌هایی که امروز در شهربابک افتتاح شد بخشی از مجموع پروژه هایی است که امسال با سرمایه گذاری ۳۰هزار میلیاردتومان در این استان به بهره برداری خواهد رسید.

محمدجواد فدایی افزود: افتتاح چهار پروژه مس خاتون آباد امروز با اعتبار چهار هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری برای ۲۴۸ نفر اشتغال مستقیم در شهرستان شهربابک ایجاد کرد.

وی اظهار داشت: سال گذشته نیز با تلاش تمامی ارکان بخش دولتی و خصوصی سه هزار و ۲۰۰ پروژه با سرمایه ۲۶ هزار میلیارد تومان و اشتغالزایی ۹ هزار نفر افتتاح کردیم.

استاندار کرمان گفت: در مجموع در سال گذشته ۱۲۳ درصد هدف ما در اشتغالزایی تحقق یافت در سال قبل با تلاش همکاران و بنیاد مسکن هفت هزار مسکن برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و محرومان ساخته، بهره‌برداری و تحویل شد و امسال تا شهریور سه هزار واحد دیگر احداث و واگذار می شود.

ظرفیت تولید مس به ۴۰۰ هزارتن افزایش یافت

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت:  ظرفیت تولید مس با افتتاح هایی که امروز (پنجشنبه )توسط رئیس‌جمهوری انجام شد، به ۴۰۰ هزار تن ارتقا پیدا کرد .

اردشیر سعدمحمدی افزود: امیدواریم ظرف چهار سال آینده این ظرفیت را به ۵۵۰ هزار تن در سال افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه جمعیت فعلی جهان حدود ۷.۷ دهم میلیارد نفر است گفت: پیش بینی میشود در کمتر از ۱۵ سال آینده این تعداد به ۹ میلیارد نفر افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: بنابراین میزان تقاضای جهانی برای فلزات به طور چشمگیری افزایش پیدا می کند لذا برای مس نیز پیشبینی بر این است بین ۶ تا هشت میلیون تن به تقاضای فعلی جهان که اکنون ۲۴ میلیون تن است افزوده شود و در این راستا این مجموعه برنامه ریزی کرده تا همسو با اقتصاد جهانی قسمتی از بازار جهانی را به خود اختصاص دهد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران تصریح کرد: با توجه به کیفیت منحصر به فرد تولید مس ایران که به پنج – ۹ در جهان معروف است که منظور همان عیار ۹۹.۹۹۹ است و با توجه به اینکه از این مس در صنایع هایتک و نانو دنیا استفاده میشود امیدواریم بتوانیم  میزان بیشتری از بازار صادراتی جهان را به خودمان اختصاص دهیم.

سعدمحمدی گفت: میزان سرانه مصرف مس دنیا در حال حاضر ۳.۲ دهم کیلوگرم به ازای هر نفر است و این رقم در ۲۰ سال آینده به پنج کیلو اضافه خواهد شد و با برنامه ریزی می توانیم بازارهای بیشتری را در دنیا به خود اختصاص داده و در زمینه صادرات  ارز آوری بیشتری را برای کشور به ارمغان بیاوریم.

وی افزود: سال گذشته رکوردهای بسیار خوبی در تولید، فروش و صادرات اتفاق افتاد به طوری که در صادرات طی سال گذشته ۲ و نیم برابر سال ۹۷ صادرات داشتیم و امیدواریم در اکتشاف در چند ماه آینده خبرهای بسیار خوبی را اعلام کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران تصریح کرد: میزان ذخایر ما هشت میلیارد تن پانسنگ است که ۳۲ و نیم میلیون تن مس خالص دارد و رتبه هشتم جهان را داریم و در تولید ذوب در حال حاضر با ۲۵۰ هزار تن که در سال جهش تولید امیدواریم از مرز ۲۷۰ هزار تن عبور کنیم و در افق ۱۴۰۳ بالغ بر ۴۰۰ هزار تن مس قادر به تولید است.

وی ادامه داد: سرمایه گذاری های شرکت مس در حال حاضر ۲ میلیارد و ۲۷۰ میلیون یورو به علاوه ۲۰ هزار میلیارد تومان است و امیدواریم ظرف دو سال آینده تولید کنستانتره را از یک میلیون ۱۸۰ هزار به دو میلیون تن کنستانتره در کشور ارتقا بدهیم.

وی بیان کرد: در زمینه اکتشاف نیز طی سال گذشته ۷۰ هزار متر گمانه عمقی حفر شده و امسال ۱۰۰ هزار متر برنامه ریزی شده و در منطقه میدوک معادن زیرزمینی را برای طراحی مس با عیار بیش از ۷۵ صدم درصد در دستور کار قرار دادیم و در آینده بسیار نزدیک معدن زیرزمینی مس را فعال خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران اظهار داشت: در ارتباط با اسیدسولفوریک نیز بعد از سرمایه گذاری برای تبدیل به اسید فسفریک در حال حاضر کشور حدود ۷۰۰ هزار تن پودرهای فسفاته وارد کشور می کند که قابلیت سرمایه گذاری با ۸۵ میلیون یورو برای تبدیل اسید فسفریک به کودهای فسفاته که مورد نیاز کشاورزی است و مانع از فروش ارز می شود در دستورکار قرار دارد.

وی تاکید کرد: هفته آینده به تمام پرسنل به میمنت دستور رئیس جمهوری برای افتتاح پروژه های شرکت مس به تمام پرسنل و پیمانکاران یک میلیون تومان به عنوان پاداش واریز می شود و امیدواریم شرکت مس بتواند شرایط بهتری را نسبت به گذشته داشته باشد.

جزئیات چهار طرح معدنی که رییس جمهوری در کرمان افتتاح کرد

طرح‌های توسعه مس شهربابک شامل کارخانه اسید سولفوریک خاتون‌آباد، کارخانه اکسیژن خاتون‌آباد، انبار کنستانتره جدید روز پنجشنبه ای که گذشت با دستور رییس جمهوری به صورت ویدئوکنفرانس در استان کرمان به بهره برداری رسید.

این طرحها در شهربابک استان کرمان به بهره برداری رسیده و ارزش آن در مجموع چهار هزار میلیارد تومان برآورد شده است که برای ۲۴۸ نفر به طور مستقیم شغل ایجاد می کند.

طرح توسعه ذوب مس خاتون‌آباد
طرح توسعه ذوب مس خاتون‌آباد که منجر به افزایش ۵۰ درصدی تولید مس آندی و کارخانه اسیدسولفوریک خاتون‌آباد با ظرفیت تولیدسالانه ۶۰۰ هزار تن اسیدسولفوریک در سال می‌شود، از جمله طرح‌های افتتاح شده امروز بود.
بر اساس پیش بینی‌ها، با افتتاح این طرح ظرفیت سالانه این متجمع از ۸۰ هزار به ۱۲۰ هزار تن مس آندی افزایش می یابد.
در گذشته کارخانه ذوب مس خاتون آباد از تکنولوژی نسل‌های قدیم کوره ذوب فلش بهره می برد که دارای محدودیتهای تکنیکی متعددی بود که مهمترین آنها استفاده از چهار مشعل ونتوری و سیستم شارژ بسیار قدیمی و با دقت پایین، استهلاک بالا ، عدم امکان استفاده از اکسیژن، مصرف بالای سوختهای فسیلی، میزان تولید غبار و تاثیر آن به روی سایر تجهیزات پایین دستی بود بنابراین با هدف اصلی رفع ضعف های اشاره شده با به روز کردن تکنولوژی بود که همزمان افزایش ظرفیت ۵۰ درصدی تولید نیز در دستور کار قرار گرفت.
برای اجرای این طرح ۱۱۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری بخش خصوصی و ۱۱۸ میلیون دلار سرمایه گذاری ارزی صورت گرفته و برای ۱۲۰ نفر اشتغال ایجاد می کند.
کارخانه اسید سولفوریک ذوب مس خاتون آباد هم با ظرفیت سالانه ۶۰۰ هزار تن و با سرمایه گذاری ۷۳۰ میلیارد ریال و ۹۶ میلیون یورو ، زمینه اشتغال ۶۵ نفر را به صورت مستقیم فراهم کرده است.

کارخانه تولید اکسیژن
کارخانه تولید اکسیژن مس خاتون آباد با سرمایه گذاری ۱۹۲ میلیارد ریال و ۳۱ میلیون یورو از دیگر طرح‌های افتتاح شده امروز بود که زمینه اشتغال ۳۱ نفر را به‌صورت مستقیم ایجاد می‌کند.
این کارخانه یکی از زیر پروژه های طرح توسعه ذوب مس خاتون آباد به شمار می رود که به منظور تامین اکسیژن مورد نیاز فرایند غنی سازی هوای کوره جدید فلش و متعاقبا غنی سازی هوای مورد نیاز کوره های کنورتر طراحی و اجرا شده است.
این کارخانه ظرفیت تولید ۴۴۰ تن اکسیژن در روز را دارد.

کارخانه اسید خاتون آباد
این طرح به منظور اطمینان از رفع آلودگی های زیست محیطی ناشی از انتشار گازهای خروجی کوره های ذوب فلش و کنورتر انجام شد که با هدف تبدیل گاز دی اکسید گوگرد ناشی از سوختن گوگرد موجود در
کنسانتره به ظرفیت حدود ۶۰۰ هزارتن اسید سولفوریک در سال طراحی و اجرا شده است.
یکی از مزیتهای این طرح جذب کامل غبار خروجی از الکتروفیلترهاست که۱۰۰ درصد غبار موجود در گاز ورودی در این مرحله جذب و امکان ورود به اتمسفر را پیدا نمی کنند.
برای اجرای این طرح بخش خصوصی ۷۵ میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی و ۱۰۰ میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی داشته است.

انبار کنستانتره مس
افزایش ظرفیت کارخانه ذوب و محدودیت‌های ظرفیت و سایر مشکالت موجود در طراحی انبار قدیم از جمله جلوگیری از اتلاف فیزیکی ماده ارزشمند کنسانتره مس، انگیزه اصلی برای طراحی و اجرای انبار
کنسانتره جدید بود.
این انبار با مجموع ظرفیت ۶۰ هزار تن شامل ایجاد ظرفیت انبارش ۵۰ هزار تن متریک کنسانتره مس، ۵ هزار تن متریک سیلیکا فالکس و ۵ هزار تن متریک کنسانتره سرباره و ۲۶ تن مواد سرد بازگشتی امروز به بهره برداری رسید و برای ۳۲ نفر به طور مستقیم شغل ایجاد کرد.
بخش خصوصی برای افتتاح این طرح ۱۵۸ میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی و ۳ میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی داشته است. ایرنا(حامد سالاری)

مطالب مرتبط
رفتن به ابتدای صفحه