چرا بی دلیل وزن کم می کنیم؟

سلامت تاریخ انتشار: 98/08/06 بدون نظر   1668 بازدید

اندازه فونت    
چرا بی دلیل وزن کم می کنیم؟

کرمان سلامت؛ اگر شما حداقل ۵ درصد از وزن بدن خود را در کمتر از شش ماه از دست داده اید، باید نگران ابتلا به ۶ مشکل پزشکی باشید:
تیروئید بیش فعال: کاهش وزن ناگهانی ممکن است نشانه ای از ابتلا به پرکاری تیروئید باشد. پرکاری تیروئید می‌ تواند علت ‌های زیادی داشته باشد. بیماری گریوز، یکی از شایع‌ ترین علل پرکاری تیروئید است. گریوز نوعی بیماری خودایمنی است، این بیماری باعث می ‌شود آنتی ‌بادی‌ های تحریک‌کننده‌ تیروئید، بیش ‌ازحد هورمون ترشح کنند. زنان، بیش از مردان به بیماری گریوز مبتلا می‌ شوند. این بیماری در بین افرادی که سابقه‌ خانوادگی دارند، بیشتر اتفاق می ‌افتد. بنابراین اگر خویشاوندانی دارید که به این بیماری مبتلا هستند، حتما به پزشک خود بگویید.
ابتلا به بیماری سلیاک: بیماری سلیاک، نوعی بیماری گوارشی است که به پرزهای روده کوچک آسیب می ‌رساند و سبب اختلال در جذب مواد مغذی می‌ شود. افرادی که به بیماری سلیاک مبتلا هستند پروتئینی به نام گلوتن را که در گندم، جو، چاودار و احتمالا جودو سر وجود دارد، نمی‌ توانند تحمل کنند. دردهای تکرار شونده شکمی، اسهال خونی، کاهش وزن، اسهال چرب، نفخ، دردهای استخوانی، انقباضات عضلانی، خستگی، تاخیر رشد، درد در مفاصل، تشنج، سوزن سوزن شدن پاها، آفت ‌های دردناک دهانی از علائم این بیماری هستند.
افسردگی: کاهش اشتها یکی از عوارض جانبی ابتلا به افسردگی است و می تواند باعث کاهش غیر قابل توضیح وزن شود. البته در بعضی افراد هم افسردگی سبب افزایش اشتها می شود که علائم از فردی به فرد دیگر متفاوت است.
مشکلات لوزالمعده: پانکراتیت یا همان التهاب پانکراس می تواند به دو صورت حاد یا مزمن بروز کند. در صورتی که شدت و علایم بیماری خفیف باشد، ممکن است بدون درمان رفع شود ولی در برخی موارد با علایمی همراه است که می تواند زندگی بیمار را تهدید کند.مهمترین علایم پانکراتیت حاد عبارتند از :درد در ناحیه بالای شکم، دردی که در ناحیه شکم احساس می شود و به قسمت پشت سرایت می کند، احساس درد در ناحیه شکم که پس از صرف غذا شدیدتر می شود، تب، حالت تهوع، افزایش ضربان قلب، استفراغ. شکم درد، کاهش بی دلیل وزن و مدفوع چرب از مهمترین علایم پانکراتیت مزمن هستند.
دیابت: از دیگر دلایل کاهش وزن ناگهانی دیابت نوع ۱ است. در دیابت نوع ۱ سیستم ایمنی بدن به سلول های پانکراس که انسولین می سازند حمله می کند. بدن، بدون انسولین از گلوکز به عنوان انرژی استفاده نمی کند در نتیجه سبب بالا رفتن گلوکز خون می شود و کلیه، گلوکز بدون استفاده را از طریق ادرار دفع می کند. همان طور که قند از بدن خارج می شود کالری نیز دفع می شود.
آرتریت روماتوئید: آرتریت روماتوئید بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی به پوشش مفاصل حمله می کند و منجر به التهاب می شود. التهاب مزمن سرعت سوخت و ساز بدن را بالا می برد و وزن را کاهش می دهد.
منبع: آوای سلامت

مطالب مرتبط
رفتن به ابتدای صفحه